Modifiera en v2-gearbox till en ak5c
Postat: sön nov 24, 2013 6:29 pm
Har lyckats modda in en vanlig v2-gearbox i en ak5c efter att orginalet spruckit vilket inte är så ovanligt att dom gör. Så tänkte dela med mig av vad jag behövde göra och hur jag löste det. Tyvär så kommer inte säkringsomställaren på höger sida att fungera efter denna mod. Men den vänstra fungerar som vanligt.
Till att börja med så måste man göra ett nytt hål i gearboxen för den bakre sprinten. Eftersom den inte sitter på samma ställe som tex. en m4:a. För placering av hålet gjorde jag en mall i papp med hjälp av den gammla gearboxen. Som jag sedan tejpade på den nya gearboxen och borrade efter. Selectorplaten passar inte så som den gearboxen jag köpte var gjord så var tvungen att slipa ner en del där. Man måste även ta bort "ringen" som magcatchen går igenom på en m4:a. Jag bröt bara av den och slipade jämt men kan finnas en risk att mer än man vill försvinner om man gör så. Jag var även tvungen att borra upp hålen i cylinderhuvudet eftersom att piggarna som håller det på plats var aningen större på den nya gearboxen. Detta kan säkerligen lösas genom att bara köpa ett nytt cylinderhuvud. Men jag borrade upp hålen från 4mm till 4,5mm När du gjort detta så skall det bara va att flytta över alla delar och sätta ihop bössan igen. För mig så kärvade dock orginal kuggarna och snurrade väldigt trögt hur jag än shimsade dom. Men bytte ut till andra kugg jag hade liggandes och då var det inga problem att shimsa in dom.
Hoppas att denna guide är till hjälp. Men är det några frågor angående denna modd skicka ett pm så kan jag försöka förklara bättre.
Mvh/ Björn
Till att börja med så måste man göra ett nytt hål i gearboxen för den bakre sprinten. Eftersom den inte sitter på samma ställe som tex. en m4:a. För placering av hålet gjorde jag en mall i papp med hjälp av den gammla gearboxen. Som jag sedan tejpade på den nya gearboxen och borrade efter. Selectorplaten passar inte så som den gearboxen jag köpte var gjord så var tvungen att slipa ner en del där. Man måste även ta bort "ringen" som magcatchen går igenom på en m4:a. Jag bröt bara av den och slipade jämt men kan finnas en risk att mer än man vill försvinner om man gör så. Jag var även tvungen att borra upp hålen i cylinderhuvudet eftersom att piggarna som håller det på plats var aningen större på den nya gearboxen. Detta kan säkerligen lösas genom att bara köpa ett nytt cylinderhuvud. Men jag borrade upp hålen från 4mm till 4,5mm När du gjort detta så skall det bara va att flytta över alla delar och sätta ihop bössan igen. För mig så kärvade dock orginal kuggarna och snurrade väldigt trögt hur jag än shimsade dom. Men bytte ut till andra kugg jag hade liggandes och då var det inga problem att shimsa in dom.
Hoppas att denna guide är till hjälp. Men är det några frågor angående denna modd skicka ett pm så kan jag försöka förklara bättre.
Mvh/ Björn