Ladda upp bilder i fält

Fritz
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:56 pm

Ladda upp bilder i fält

Inlägg av Fritz »

Tänkte ge ett litet kort tips på en smidig lösning för att dela med sig av bilder från systemkamera under spel. Jag körde denna lösning själv nu under cidl3 så den är fälttestad, i alla fall för min kamera och telefon. Det kan finnas liknande lösningar för andra märken.

Jag har en canon EOS digital systemkamera. Jag fotar normalt alltid i raw. Jag har även en HTC android telefon med stöd för USB-OTG. Det finns på de flesta nyare telefoner.

Med en USB-OTG adapter från Kjell och en vanlig USB-mini kabel kopplar jag telefonen direkt till kameran. I telefonen har jag appen cr2-thumbnailer. Med den kan jag bläddra bland raw-filerna på kameran. När jag hittat en jag vill skicka väljer jag att spara så gör appen automatiskt en jpg av bilden och lägger den en förbestämd mapp på telefonen. På telefonen har jag även appen dropsynk som jag har konfigurerar att automatiskt synka denna folder med en folder i mitt Dropboxkonto som i det här fallet staben har delat ut till mig från ett annat konto.

Med endast min telefon en sladd och ett enda tryck på en bild kan jag med denna lösning lätt skicka spaningsbilder till staben.

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Ladda upp bilder i fält

Inlägg av HrodgarHippie »

Jag gillar idén. Följdtanken är, hur säkerställer man ström för att detta skall funka en hel helg utan tillgång av laddning? *hmm*

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Ladda upp bilder i fält

Inlägg av Omegamortis »

Sjysst idé! Ang. Strömförsörjning: köp en powerbank 6000mAh på teknikmagasinet. Bara att koppla in telefonen i den, och telefonen laddas :)

Fritz
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:56 pm

Re: Ladda upp bilder i fält

Inlägg av Fritz »

Hade gp powerbank 11400mah med mig. Hade även en iphone som användes för tracking så det gick en del ström.

Dufva
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 31, 2013 12:37 am

Re: Ladda upp bilder i fält

Inlägg av Dufva »

Ingen dum idé!

Du borde också kika på "Eye-fi" .. använt det i lite över ett år, det är ett minneskort som skapar en wifi-anslutning (på fältet) med teleluren och trådlöst överför bilderna till valfri telefon, padda eller dator :)

Emmoth
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:59 pm

Re: Ladda upp bilder i fält

Inlägg av Emmoth »

Eller så kan man skaffa sig en sådan här http://www.clasohlson.com/se/N%C3%B6dla ... el/38-4518 och ta med sig ett antal batterier så kan man ladda hur mycket man vill :)

Testade en sådan på Getaway Rock festivalen och det funkade hur bra som helst.

Fritz
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:56 pm

Re: Ladda upp bilder i fält

Inlägg av Fritz »

Valde bort eye-fi. Lite för mycket strul. Min kamera tar CF-kort. Eye-fi är bara SD. Kräver då adapter och de flesta adaptrarna på marknaden blockar oavsiktligt radiovågor. Sen ökar batterikonsumtionen och man får lägre skrivhastighet på kortet från kameran.

Dufva
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 31, 2013 12:37 am

Re: Ladda upp bilder i fält

Inlägg av Dufva »

ah, men min kamera tar också bara CF-kort och jag kör adapter som funkar helt okej :)
Sen ja, så suger den väck lite mer batteri, men då jag inte kör Raw med det kortet eller 8b/s så "funkar det" på skrivhastigheten.

Dock så har man haft vissa moments där inget funkat som man vill.


Men måste fråga om din setup dock; har du kablen ikopplad hela tiden eller bara när du känner för att peta iväg bilder?

Fritz
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:56 pm

Re: Ladda upp bilder i fält

Inlägg av Fritz »

Näe bara när det är dags att skicka bilder.

Det blir att man knäpper en del bilder när vi ligger på span. Inte alla blir direkt något värt att skicka så man vill gärna ha ett granskningssteg. Något händer, man tar ett gäng bilder. Sen vill man rapportera till stab och få med det väsentliga. I med kabeln, bläddra och välj. Sen är resten automatiskt. Hade jag haft en 6D hade jag kört trådlöst men det här funkade för mig och kabeln kostade typ ingenting.

D-Cycle
Inlägg: 105
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:51 pm

Re: Ladda upp bilder i fält

Inlägg av D-Cycle »

Din lösning med kabel låter smidigare än den vi körde på CID2. Då hade vi två micro-SD-kort till kameran i en SD-adapter i en CF-adapter. Man fotade, bytte till det andra micro-SD-kortet och pluggade in den med fotona i mobilen för att skicka. Smått pilligt och helst behövde man lägga ut en duk eller liknande där man höll till för att inte riskera att tappa bort minneskorten.

Skriv svar