A&K M249 Guide/Tips & Trix

fester
Inlägg: 143
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:59 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av fester »

även om det skiljer 0,5mm mellan orginalnozzlen och den du bytt till så är detta avgörande.

Jag köpte en Deep Fire nozzle till min m4 i mässing. Den var 0,5 mm för lång och då matade inte den kulor. Nozzlen hindrar kulan att hamna i matningshålet in i hopgummit!

Så mät med ett skjutmått så ser du om det är nått fel :)
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

Trubb
Inlägg: 19
Blev medlem: tis maj 15, 2012 6:00 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Trubb »

Ska ge mig på gearboxen i övrigt imorgon så då jäklar, men rörande hophuset så bör man kanske också ge sig på det med dremel för att få bättre förutsättning för att matningen ska funka?

Ser ganska stor skillnad mellan mitt hophus och det som finns på bild i första posten, med skarpa kanter mm.

Inte så att en distans mellan hophus och gearbox skulle kunna lösa matnings/skjutproblemet?

Tänker på något sånt här (nvm typen av hophus, googlad bild)

fester
Inlägg: 143
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:59 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av fester »

Tror mer på att din nya nozzle är problemet, såvida du inte hade detta matningsproblem med gammla nozzlen.
Som sagt mät up både gamla orginalnozzlen och den nya för att sem om de avviker.

att dremla ur hophusets maningshål är inte fel men det kan ju vara onödigt om inget där ger problem.
Jag gjorde det på min då det verkligen behövdes.
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

Trubb
Inlägg: 19
Blev medlem: tis maj 15, 2012 6:00 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Trubb »

Mätte båda nozzlarna med skjutmått, de är precis lika långa, bössan skjuter inte med endera nozzle.

Satt vad jag tror är en 130-fjäder ifrån början, bytte direkt till 120, men för det så bör det väl inte bli så att magasinet inte hinner mata? Testat 4st olika m4-magasin förutom boxmagasinet som följde med, inget av dem klarade av att mata heller, men det känns som om bössan borde klippa kulor istället för att totalvägra om den cyklar för fort.

Jag misstänker snarare att det är nåt snett med matningshålet på hophuset/matningskanalen i bössan. Däremot är jag osäker på hur man kan kolla upp det, bara lysa med ficklampa och kolla?

Följande sitter i:
Dream Army Ultra Torque-motor
M120-fjäder
Dream Army M4-nozzle med o-ring
Dream Army Lila heltandad pistong
Deepfire Cylinderhuvud
Deepfire Bore-up pistonghuvud
ACM Bore-up cylinder (Stock)
ACM Kullagrad Spring Guide
Stock kugghjul och microbrytare

Edit: Bore-up-cylindern satt i från butik, P&J-bössa från början. Lutar mycket riktigt åt CA-hus om det inte går att lösa med dremel.
Senast redigerad av 1 Trubb, redigerad totalt 0 gånger.

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Kocken149 »

Får man fråga varför du har satt i bore up? Ett byte till CA hopuphus kanske är lösningen för dig.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Gwlyddyn »

En fråga angående en CA M249 som jag förstår är "samma" som A&K's?

Boxen är tät som fan. Cylinder, nozzle och allt är komptestat.

Chronar 102 med 120-fjäder. Ska kolla om tätning med gängtape vid hophuset kan hjälpa men tar gärna fler tips.

fester
Inlägg: 143
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:59 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av fester »

@Trubb.
Matningshålet kollar du lättast med en lampa samt att du släpper der en kula och ser ifall den fastnar. Du bör ha växelådan och allt ihopsatt med nozzlen i sitt bakersta läge.
Fastnar kulan så börjar du med att ta bort GB sen rullar du i kulan igen.
Fastnar kulan så kollar du ifall du ser vart du behöver dremla :)

@Gwlddyn

viktigt att GB sitter rakt i en linje gemtemot hophuset.
Men jag hade lika i min A&K att den läckte just där lite grann, och mycket om den satt snett!
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Gwlyddyn »

Får kolla upp det imorgon.

Känns som det snarare skulle vara 120 m/s med en 100-fjäder än tvärtom. >.<

Trubb
Inlägg: 19
Blev medlem: tis maj 15, 2012 6:00 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Trubb »

@Fester
Hur stora toleranser är det vi pratar om gällande hur rakt gearboxen sitter? Misstänker att det 1.5mm^2 RKUB-kablage jag bytt till får gearboxen att tilta bakåt nån millimeter.

Tex. sitter främre skruvhålet på gearboxen inte centrerat i motsvarande hål i vapenkroppen.

fester
Inlägg: 143
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:59 pm

A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av fester »

Nej främre hålet är inte hundra centrerat, i alla fall inte på den bössan jag hade ;)
Det jag brukade göra var att sätta in GB och sen skruva i främfre skruven och halv dra den så du kan vippa upp och ner på GB men med motstånd. Sen när jag tyckt att GB varit i linje har jag skruvat åt båda skruvarna. :)
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

Skriv svar