A&K M249 Guide/Tips & Trix

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Nielsen »

Kan också bekräfta att det inte fungerar med vanliga bussningar nu. Var hetsig och beställde direkt jag fick reda på att det var 8mm men som Lajjvo så fick jag inte igen gearboxen.
Blev dryga millimetern för mycket för att det skulle gå.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

FonziE
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 01, 2013 11:31 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av FonziE »

Ligger i startgroparna att köpa min första airsoftbössa. Givetvis föll man som en fura för m249 då man
har goda erfarenheter från den riktiga.

Nu letar jag efter en butik som säljer bössan och de delar man bör byta för att få bössan "in working condition"
Bifoga gärna länkar =)
Då jag tänkt beställa bössan o allt så hade de varit trevligt med fri frakt ;)

kungaron
Inlägg: 161
Blev medlem: sön jun 03, 2012 8:43 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av kungaron »

Du har rätt bra info just i denna tråd (se sidan 1 o framåt) du skrev i om vad man bör byta osv men om du ska köpa en M249 så spela med den ett par spel innan du börjar meka med den och ändra massa med den internt.

Du bör sitta med rätt bra mekkunskap generellt om du ska modda och öppna box då t.ex shimma är nåt man får lära sig genom att öva och testa. Sen får du räkna med att en M249:a kräver att man lägger mycket tid på. Pistonger går titt som tätt om du lirar med plasttänder på pistongen, kör du med ståltänder kan kuggarna ryka etc. Du kan få matningsproblem som måste lösas.

Men var vill du köpa ifrån för det första? Svensk ÅF eller utländsk?

FonziE
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 01, 2013 11:31 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av FonziE »

kungaron skrev:Du har rätt bra info just i denna tråd (se sidan 1 o framåt) du skrev i om vad man bör byta osv men om du ska köpa en M249 så spela med den ett par spel innan du börjar meka med den och ändra massa med den internt.

Du bör sitta med rätt bra mekkunskap generellt om du ska modda och öppna box då t.ex shimma är nåt man får lära sig genom att öva och testa. Sen får du räkna med att en M249:a kräver att man lägger mycket tid på. Pistonger går titt som tätt om du lirar med plasttänder på pistongen, kör du med ståltänder kan kuggarna ryka etc. Du kan få matningsproblem som måste lösas.

Men var vill du köpa ifrån för det första? Svensk ÅF eller utländsk?
Jag har både läst den här tråden och andra liknande. Då samtliga trådar tar upp samma saker så
bör det vara högsta prio och se till att fixa det så att vapnet inte blir oanvändbart när man vill leka.

Angående mekandet så är det inga som helst problem tummen växer som tur är inte mitt i handen på mig.
Helst utlänsk sida, då jag tror att man kommer billigare undan. Men har svårt och finna någon butik som har
frifrakt som har andra delar som passar (kan vara för jag saknar större kunskap om vad som går i den och inte)

ha

Trubb
Inlägg: 19
Blev medlem: tis maj 15, 2012 6:00 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Trubb »

Fri frakt får du från tex Ebairsoft, och Airsoftpark, som båda skeppar från hong kong, men då kommer du knappast kunna välja och vraka bland kvalitetsprylar som du verkar förvänta dig i nuläget.

Tex Tawiangun har billiga och bra 249'or (A&K), med (relativt) billig frakt, vad gäller internals så gäller svenska butiker för mig så det kan jag inte uttala mig om.

TL;DR: Du kommer inte komma undan frakten, suck it up och läs på mer och leta noggrannare om du är så besatt av ett billigt köp. Fler ÅF's finns listade på forumet.

kungaron
Inlägg: 161
Blev medlem: sön jun 03, 2012 8:43 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av kungaron »

Jo men återigen. Kör nåt spel utan nån som helst moddning, allt för att bli varm i kläderna med ditt vapen. Börja sedan med matningen och byt hopup hus alt dremla orginal huset. Byt gummi också och spacern/nubben. Ta en oring och klipp den lite längre än orginal nubben.

Sen spelar du ytterligare nåt spel för att se om du förbättrat matningen. Då kan du ge dig på att dra om elen. Antingen drar du om elen så batteriet kan ligga i boxmagget alt orginal i stocken/handguarden. Sedan kopplar du så boxmaggets motor matar när du trycker på avtryckaren. Finns bra beskrivning på sidan 4.

Sen är det ju så att så länge ditt vapen rullar i gearboxen så behöver du ju inge byta internals direkt. Dock så är ju lådan oftast dåligt shimmad orginal så de kan absolut behöva göras om. Men jag står fast vid att som ny och som ditt första vapen, bör du spela med det några gånger innan du ger dig in boxen.

Men om du ändå vill in i boxen direkt så kan du ju byta enl rekommandationer i denna tråd. Pistongen rök igår för mig den var av plast med sista tänderna i stål. Rulla ungefär 10- 12000 bulor innan det hände.
Nu ska jag skicka in en Dream Army pistong som som endast har ståltänder så får vi se hur länge kuggarna håller.

Lycka till med ditt kommande köp !

Senil
Inlägg: 79
Blev medlem: tor maj 17, 2012 2:10 am

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Senil »

Här är en liten skiss på hur jag tänkte få boxmagasinet att mata när jag trycker på avtryckaren.

Japp, jag glömde rita in motståndet mellan GB-motorn och optokopplaren...
Man kan även koppla den övre delen på switchen och sen till batteriets minuspol, men det var enklare att rita sådär.

- Motorn får ström och så även primära sidan av optokopplaren, vilket i princip är en LED
- Den sekundära sidan av optokopplaren, som är ljuskänslig blir belyst av LED:en och bli så glad att den inte kan hålla emot strömmen från batteriet i boxmagasinet. Så nu flyter ström från batteriet till motorn i boxmaget och du får kulor i byssan.

-Du släpper avtryckaren, LED:en slocknar, den ljuskänsliga delen i optokopplaren blir ledsen och stryper strömmen till motorn.

Den "enkla kontakten" är typ bara där för att man ska kunna byta boxmag på ett smidigt sätt.
Standardtryckknappen på boxmagasinet kommer att få vara kvar, så man kan mata fram även om man inte har för avsikt att skjuta...

Bild
Inkommande kula har ALLTID företräde...

FonziE
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 01, 2013 11:31 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av FonziE »

Är det CA hophus som gäller vid byte? Någon som vet skillnaden mellan CA och AD classic ?

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av Kocken149 »

Jag har ett AD classic hus i min och det håller väl ungefär samma kvalitet som CA.

kungaron
Inlägg: 161
Blev medlem: sön jun 03, 2012 8:43 pm

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Inlägg av kungaron »

Eller så gör du som Jakobsson skrev och tipsa mig se sidan 3, köp RCA kabel hona hane. Löd på honan på + - kabeln från gearbox/batteri. Hanen löder du på inne vid motorn i boxmagget. Du har då tillräckligt motstånd i kabeln o får snabb respons i boxmagget.

Skriv svar