ASG Bersa BP9CC NBB

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

ASG Bersa BP9CC NBB

Inlägg av JonathanRL »

ASG Bersa BP9CC (Non-Blowback)

Bild

Det är ironiskt hur ödet ibland biter en i arslet. Under ett event i Roligt.nu butik i Södertälje, ivrigt väntandes på att kartongen med AK5C skulle öppnas så passade jag och min vän på att testa alla övriga vapen som fanns i butiken. Framför allt pistoler testades ivrigt med kommentar för varje vapen.

En av de pistoler jag höll då var Bersa BP9CC och jag gillade den inte. På tok för liten för min smak, låg fel i handen och framför allt hade den inte blowback. Så jag lade undan den, och fortsatte fingra på de lite finare modellerna, övertygad om att jag aldrig någonsin skulle behöva gå igenom omaket att faktiskt äga en sådan. Där fick jag så jag teg. Lucka 7 i Airsoft.nu Julkalender visade sig innehålla en sådan - som grädde på moset Non-Blowback versionen ! - och givetvis var det den jag vann. Aw shucks var min reaktion, men jag tänkte att jag skulle ge den en ärlig chans.

Kartongen som vapnet kommer i är fullständigt vedervärdig. Jag vet inte riktigt vad ASG tänker när de plockar ner en pistol i en knallgrön kartong, men det är uppenbarligen fel beslut. I kartongen ligger pistolen, en påse av den sortens kulor som gör sig bäst i att gå till papperskorgen utan att passera vapen samt en insexnyckel för att ställa hopup:en.
Till det yttre ser pistolen faktiskt rätt fin ut. Den svarta färgen är klassisk för pistoler, och precis lika passande som vilket annat handeldvapen. Det ligger uppenbar detalj i de trademarks som satts på den, även om jag önskar att ASG hade kunnat låta bli att fästa sina egna trademarks tillsammans med Bersas. Det tar lite från känslan när det i stor vit text står "Cal 6mm BB" under patronluckan där det är graverat "9mmx19". Samma sak återkommer på flera ställen, och vill ASG fortsätta släppa vapen med trades ber jag dem att strunta i sina egna. Likväl är "Read instructions before use" ingraverat på vapnet någonting jag inte förstår poängen med. Det skulle lika gärna kunnat stå på en klisterlapp - eller ännu bättre, på lådan. Man ser ändå inte den texten när man håller i vapnet.

På tal om just den lilla detaljen så ligger pistolen helt fel för mig i handen. Jag tycker verkligen inte om hur den känns; den är för liten och under inga omständigheter passande för mina stora händer. Det bör dock noteras att jag är inte ens en minoritet om att tycka detta, faktum är att jag är helt ensam om att tycka det; men jag rekommenderar att om möjligt testhålla pistolen innan du införskaffar en för att försäkra dig om att din åsikt inte är densamma som min. En extra fin detalj med vapnet får anses vara railen som sitter under pipan. Jag har saknat en pistol med sådan rail, och att kunna fästa tillbehör där är någonting som rekommenderas.

Bild

Bild

Vapnets magasin är av den smalare sorten, och är därför värt förakt. Det är en nödvändighet i pistolens design, då Co2 laddas genom bakre delen av pistolgreppet men det gör det inte så mycket roligare att ladda med kulor. Tekniken är lite knepig, men man vänjer sig fort. Enda kruxet är att det behövs göras ofta.

Det var dock inte tills jag ställde mig på skjutbanan med vapnet som det i sanning blev ett objekt jag kom att avsky. Redan från början ansåg jag pistolens existensberättigande vara exakt noll, då blowback saknades. Ska jag ha ett gasvapen, ska det ha blowback, annars kan jag lika gärna låta det hela drivas på el. Visserligen är ljudet smått skoj att lyssna på men att inte ha en ordentlig rekyl från pistolen är bara fel. Avtryckaren är dock mitt största hatobjekt på hela pistolen hittills. Man behöver applicera nästan en onödig mängd tryck på den för att den ska skjuta, och är flera steg från de lättare avtryckare jag är van vid. Det kan vara en vanesak, men det är en vanesak som för mig förhindrar snabb eldgivning.

Hela skjutningsupplevelsen räddas av att vapnet faktiskt skjuter rätt bra, om än hårt. Med ny kolsyrepatron och fullt magasin uppmättes utgångshastigheten till nära 110 m/s vilket är på tok för hårt för CQB, men väl gångbart som sidovapen i en eldstrid på avstånd i skogen. Detta gör dock att pistolens främsta egenskap - att den är liten och därför lätt att gömma - går förlorad då man oftast ändå inte får skjuta point-blank med den.

Pistolen är en smaksak. Jag avskydde mitt exemplar, och fick den bortbytt i den sortens byte som egentligen bara händer en gång i livet efter att försökt fått den såld för struntsummor. Andra jag har talat med tyckte den kändes bra i handen och inte hade lika mycket emot att den var Non-Blowback som jag. Det är upp till dig att avgöra vilken sida du står på innan köp.

Video från Skyttebana: http://www.youtube.com/watch?v=_sGjMEOH ... e=youtu.be

Bild

Tillbehör:
Vapnet har en rail framtill för tillbehör. På grund av utgångshastigheten är jag inte säker på att en lampa är det bästa valet, utan jag skulle rent personligen välja laserpekare eller hålla platsen tom. Likväl rekommenderar jag ett ordentligt hölster för pistolen; vilket egentligen är det viktigaste av allt. Vill du vara löjlig kan du alltid fästa ett frontgrepp där, men pistolens ringa storlek gör det lika onödigt som dumt.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)