JG MC-51

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

JG MC-51

Inlägg av JonathanRL »

Jing Gong MC-51

Bild

Vad får du om du kombinerar H&K G3s kaliber med Mp5:ans ringa storlek? Den frågan ställde sig några brittiska vapensmeder när Brittiska Specialstyrkorna ville ha ett vapen med hög penetrationsförmåga. "Skräp" tyckte specialförbanden, och valde HK 53 istället.

Bland orsakerna till åsikten finner vi allehanda problem och en förfärlig rekyl, blandat med rädslan för överpenetrering av målet. Experimentet fick anses misslyckat, även om drömmen om vapnet fortfarande lever kvar bland främst Amerikanska Entusiaster.

En plats som tagit emot MC-51:an med öppna armar är då givetvis Airsoftvärlden, även om den bland många ses som en bastardiserad MP5 med high cap magasin. Tokyo Marui släppte en som en del av sin G3 serie och även Classic Army valde att släppa en licensierad som M41 SAR Offizer. Den har dock aldrig varit ett vanligt val bland airsoftare som helt enkelt valt endera G3 eller Mp5 istället för denna oäkting; men JG har ändå valt att släppa en uppsjö modeller varav en vi ska ta en närmare titt på idag.

Vapnet levereras i en plastlåda, prydligt dekorerad med vapnet, dramatiskt avbildat samt med en liten ruta som visar de olika modellerna och vilken som ligger i just den låda du plockat upp. Innuti hittar man vapnet, batteri, laddare (släng direkt), high cap magasin och - till min förvåning - en siktesbas. Det är mycket snällt av JG att inkludera denna, vilket gör att man slipper handla sådan separat och det ger mig en extra att leka med om lusten skulle falla sig på.

Även om JG G3 modeller är ökända för sin enorma plastighet finner jag att de i alla fall gjort ett lite bättre jobb den här gången. På de tre sedvanliga testpunkterna för knarrande plastkropp finner jag att bara en av dem ger det knarr som jag väntat mig. Mindre lyckat är JGs egna trades som sitter över avtryckaren och som jag inte alls tycker speciellt bra om. På andra sidan sitter en varningslapp som är rent helvetisk att försöka få av.

Bild

Bild

Bild

Handguarden sitter ordentligt och är bekväm - aldrig någon idé att ändra på vad som fungerar - och den traditionella H&K slappen som görs med manöverhandtaget låter rätt och riktigt. Främre och bakre sikte, slingfästen samt flamdämpare är i metall. Vapnets kolv känns rätt mot axeln, och innehåller utrymme för ett stort batteri. JG har dock tänkt på att de bara skickar med ett litet - alltså är kontakten av liten typ och det finns vaddering för att hålla ett litet batteri på plats så att det inte skramlar i stocken - en högst elegant lösning på ett irriterande problem.

På skyttebanan presterar vapnet bra, om än olämpligt för CQB. Chronografen ger mig 116 m/s vilket gör det på tok för kraftfullt för att få användas öht i CQB och därför behövs det trimmas ner om du vill använda det inomhus. Detta är för all del ingenting ovanligt med Kinabössor utan någonting man får räkna med. Om du planerar använda det i skogen så är det dock en perfekt blandning av storlek och räckvidd. Skotten landar snabbt och effektivt där du vill ha dem och de av H&K utmärkt designade järnsiktena hjälper en mycket, framför allt på kortare avstånd.

I slutändan får jag säga att MC-51 är i mångt och mycket en smakfråga. Tycker man om dess aningen trubbiga utseende, stora magasin och tanken på gevärskaliber i K-pistformat är MC-51 absolut någonting man bör överväga, likväl om man helt enkelt vill ha en MP5 som kan ta stora mängden ammunition. Givetvis får man ingen metallkonstruktion men priset är också därefter.

Video från skyttebana: http://www.youtube.com/watch?v=J3kTSqS8 ... e=youtu.be

Bild

Tillbehör:
Tillbehör till MC-51:an är en enkel fråga. Siktesbaser som fungerar till G3 och Mp5 fungerar även utan några som helst problem även på den här bössan - inte alls förvånande och vill man byta ut stocken så är det G3 Stockar du har att välja mellan.

Om Handguarden däremot tvistar de lärde. Vissa rapporterar att Mp5:ans handguards fungerar utan modifikation, andra ser sig i behov att dremla delar på handguard eller vapen för att få dem att passa korrekt. Rent personligen har jag ännu inte testat vilken kategori min MC-51 ligger i, men om man planerar att byta ut handguarden är detta något du behöver tänka på, framför allt om det är en MP-5 handguard och inte en speciellt anpassad för MC-51 som är ditt mål.
Senast redigerad av 1 JonathanRL, redigerad totalt 0 gånger.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: JG MC-51

Inlägg av harlekin »

bra recension!

Synd på deras plastkropp JG gör.. :x Ur just den aspekten är CA ljusår bättre.
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Piroz
Inlägg: 48
Blev medlem: lör maj 26, 2012 10:43 am

Re: JG MC-51

Inlägg av Piroz »

Riktigt bra recension!
Keep up the good work!

Skriv svar