Recension av AK5C från G&G.

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Iprenen
Inlägg: 39
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:33 pm

Recension av AK5C från G&G.

Inlägg av Iprenen »

Hejsan!

Då jag är en av de lyckliga i Sverige att äga en AK5C i airsoftvariant så har jag fått förfrågan om en recension av denna nya karbin. Recensionen kommer ha en hel del bilder i sig och dessa kommer vara de huvudsakliga informationsmediet som används i recensionen, dock så kommer jag även förklara samt kommentera varje bild.

AK5C från G&G Armament
- Vad är det för gevär?
- Första intryck
- Övrig info
- Åtgärder
- Slutsats


Vad är det för gevär?
AK5Ceasar är för den oinvigde den automatkarbin som Svenska försvaret använder sig av i dagens läge. AK i namnet står för AutomatKarbin, 5 står för vilken modell och C står för vilken version.
Utöver version Ceasar används även David eller AK5D vilket är en förkortad version av AK5C och främst avsedd för fordons personal då dessa arbetar i trängre utrymmen.

Första intryck
Det första intrycket av geväret var för mig "J*vlar vad den vägde!". Något som jag måste komma ihåg då är dock att AK5C är en tung karbin i verkligheten med och betydligt tyngre än vad t.ex. en M4A1 är. Något som flera även kan ha lagt märke på i de tidigare bilderna av karbinen är att flera detaljer mer var bruna framför dess riktiga, gröna färg. Detta tog G&G hand om och som ni ser på bilderna är det den korrekta färgen som karbinen har.

Bild

Något som jag även gillar är batterifacket på den. För att komma åt det trycker ni på främre delen av "pressure pad" hållaren (den delen närmast rail skyddet). Efter det så är det bara att lyfta bort den biten och göra det du ska med batteriet.
Baksidan av batteriskyddet ser ut såhär:

Bild

I det här fallet ser ni den som öppnad. Till vänster och till höger på den ser ni två små hakar. Dessa pressas utåt när man trycker fast "pressure pad"en i låst läge:
Bild

Utrymmet för batteriet är tyvärr väldigt begränsat. Det batteriet jag använder mig av är ett tre-delat LIPO som är ytterst smalt. Se bild:
Bild
Detta batteriet har måtten: 21.5mm x 21.6mm x 130mm. Självklart får du även i ett två-delat men ett batteri som passar i stocken på en M4a kommer INTE att fungera.
För den som är intresserad är det detta batteri: http://www.frysen.nu/produkt.php?viewCa ... item=17207.

Yttre delar då:
Främre riktmedel som du kan fälla upp och ned beroende på behov:
Bild
Nedfälld.


Bild
Uppfälld.

Bakre riktmedel som du inte kan fälla ner men välja mellan två olika:
Bild
Öppet riktmedel, främst för kortare avstånd <100m.

Bild
Stängt riktmedel, längre avstånd <400m.

Kolven i sig har även flera möjligheter:
1. Du kan välja om du vill ha den i fällt läge eller i öppet läge.
Kolven fäller du genom att (lika som på riktiga AK5C), trycka ned kolven i sin axel så du kommer ur låsningen:
Bild
När du gjort detta kan du fälla undan kolven.

Eftersom att du fäller kolven precis som på riktiga AK5C så trodde jag även att du kunde fälla upp den som på riktiga, nämligen genom att endast dra. Detta går MEN du skadar fästet. Med andra ord måste du även trycka ned kolven igen för att fälla upp den.
Bild
På bilden ser ni hur kolven är i nedtryckt läge och ni ser även skadan som blivit efter att jag provade att fälla upp den utan att trycka ned den.

Kolven har även möjligheten att förlängas/förkortas vid behov. För att göra detta trycker du på den nedre spärren på kolven varpå spärren släpper låsningen:
Bild

Sedan drar du kolven till önskad längd och trycker i låsningen för att den ska stanna där:
Bild

Handguarden då!
Handguarden har förutom utrymmet för batteriet inbyggt railsystem, helt enligt den riktiga AK5C. Som ni såg på första bilden har den en fullständig rail på undersidan av handguarden samt två kortare på sidorna. Syftet med de mindre på sidorna är för lampa/laser och den undre för att ha en stor möjlighet för tillbehör, t.ex. en granattillsats eller ett front grepp långt fram, utan att behöva byta hela handguarden.

Tråkiga med handguarden är att den från fabrik har väldigt mycket vobbel i sig. Detta är för att den under frontsiktet har en sprint som låser hela handguarden mot resten av vapenkroppen och för att denna är av plast(!). Vad jag då har gjort är att jag har ersatt den med en bult som jag dragit åt, något som förbättrade den avsevärt mot hur den tidigare var!

Se bild:
Bild

I övrigt fixeras den i höjd och sidled även bak mot resten av vapenkroppen, dock så hindrar denna infästningen inte något vobbel:
Bild

En nackdel med handguarden är tyvärr ytan för fästning av tillbehör. Som ni ser på bilden nedan har jag blivit tvungen att ersätta originalskruvarna med mindre bultar för att inte skada plasten:
Bild

Detta gäller även de mindre railplatserna för lampa/laser:
Bild

Det lilla interna som jag kollat över nu är hopupen som är en vanlig hopup med de gamla, hederliga skruvhjulen:
Bild

För att komma åt denna gör man precis som på andra AEGer, drar bak laddhantaget. Här har dock G&G lagt till en liten finess vilket är att du kan låsa den i öppet läge. För att sedan få fram den igen trycker du på boltrelease knappen som är på andra sidan av kroppen.

Övrig info:
Från G&G kommer den faktiskt med en 6.03mm pipa, något som gillas starkt. Detta gör att man kan lägga mer pengar på andra delar om man vill uppgradera den.
Om man vill så kan man även fästa en annan flamdämpare i och med att den har 14mm CCW gänga som många andra.
Vill man köra med den ren medföljer det railskydd för hela railytan undantaget en "rail plats".
Precis som riktiga AK5C så följer den standarden för STANAG magasin. Du har därför en god chans att dina M4 magasin fungerar i även denna.

Åtgärder:
Det som jag tvingats göra för att få den som jag vill är inte mycket.
1. Ersatt sprinten under frontsiktet med en bult+mutter. Blev en klart märkbar skillnad.
2. Ersatt originalskruvarna på lampa samt granattillsatts med mindre bultar.
3. Dragit åt fireselector skruven LITE. Jag vet inte om det är plast eller metall som den gängar i så jag vill inte chansa.
4. Efterdragit de skruvar som jag kommit åt utan att behöva plocka isär den.

Slutsats:
Enligt mig är detta en otroligt kompetent karbin trots sin vikt. I och med att den kommer med ett inbyggt railsystem samt smarta lösningar är det absolut inte mycket man behöver göra med den. Intrycket i den är en väldigt solid bössa som jag tror kommer klara sin uppgift utan några större problem. Jag tror även att den kommer upplevas som väldigt smidig och lik sin Amerikanska motsvarighet M4 trots sin tyngre vikt då den är väldigt skön att hantera.
Jag anser även att den är ett självklart val för den som vill efterlikna Sveriges militär då detta är det främsta geväret som dessa använder.

Jag hoppas att ni tycker att recensionen är till er belåtenhet och om det finns några frågor är ni välkomna att skicka ett PM till mig eller kommentera i tråden.
De som vill får även använda bilderna för att visa andra, dock EJ i kommersiellt syfte!
Senast redigerad av 2 Iprenen, redigerad totalt 0 gång.
Mina Affärsredovisningar
WE 416 GBBR
KWA Sig Sauer P226 X-Five
Snigel nörd

Collins
Inlägg: 94
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:31 pm

Re: Recension av AK5C från G&G.

Inlägg av Collins »

Lite synpunkter:

"Vill man köra med den ren medföljer det fullständiga railskydd för hela railytan."

Det gör det inte, det saknas från fabrik ett utav täckplattorna.

"Du har därför en god chans att dina M4 magasin fungerar i även denna."

Jo M4 magasin passar givetvis, det borde du kanske ha kollat innan.
Jag har testat CA, G&G, G&P samt Magpul i min AK5C och alla passar och matar bra.

"Syftet med den undre railen är för möjligheten till att ha en granattillsats på utan att behöva byta hela handguarden."

Nej, den undre railen är endast till för frontgrepp, täckplattor och ev en lampa. En granattillsats ersätter hela handguarden och finns inte som airsoftversion.

"Detta är för att den under frontsiktet har en sprint som låser hela handguarden mot resten av vapenkroppen och för att denna är av plast(!)."

Den sprinten är i metall (zink/alu eller liknande).

I övrigt var det en bra recension även om jag tycker att allt annat än "rätt" tillbehör är ren hädelse på en AK5. ;)

Iprenen
Inlägg: 39
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:33 pm

Re: Recension av AK5C från G&G.

Inlägg av Iprenen »

"Vill man köra med den ren medföljer det fullständiga railskydd för hela railytan."
Danke, ska ändra det :)
"Du har därför en god chans att dina M4 magasin fungerar i även denna."
Anledningen till denna formuleringen är att det kan komma märken som inte funkar, då vill inte jag ta ställning till vad som funkar och inte funkar.
"Syftet med den undre railen är för möjligheten till att ha en granattillsats på utan att behöva byta hela handguarden."
Den meningen är ändrad, sedan fungerar även M203 för railmontage från Amerika då dem har den möjligheten även om det inte är standard mot vad svenska armen använder för granattillsats.
"Detta är för att den under frontsiktet har en sprint som låser hela handguarden mot resten av vapenkroppen och för att denna är av plast(!)."
Jag vet inte, min var i ett plastliknande material... Men i vilket fall så vobblade den otroligt mycket med den biten. :)

Kan hålla med men i detta fallet får jag bita i det sura äpplet och ha en M203 på railen ;) Plastic padding, det finns av en anledning ;)
Mina Affärsredovisningar
WE 416 GBBR
KWA Sig Sauer P226 X-Five
Snigel nörd

julianscaeva
Inlägg: 21
Blev medlem: sön sep 09, 2012 3:12 pm

Re: Recension av AK5C från G&G.

Inlägg av julianscaeva »

Förlåt, kör en liten necro på den här tråden. Ville bara säga om railskydden att det var likadant på våra RS-förlagor, vi fick bara två plattor till undersidan. Har nu inte känt på G&G bössan men även våra var lite "vobbliga" i främre handskyddet, även stort problem med främre sprint som trycks ut av misstag... Dock kunde man inte flippa upp/ner bakre siktet, detta verkar vara "fixat" i AS-versionen ;)

Skriv svar