G&G UMG(UMP .45)

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Whopper
Inlägg: 217
Blev medlem: fre nov 09, 2012 12:23 am

G&G UMG(UMP .45)

Inlägg av Whopper »

Tänkte jag skulle skriva lite om G&G's UMG, min erfarenhet av den. Kulor som jag använt är green devil 0.25, batteri LiFe 9.9v och baserar min erfarenhet efter det.

Officiel länk till G&G UMG bilder m.m
http://www.guay2.com/web/gt_product/umg.php?lang=en

Bild
Bild

UMG(Uber Machine Gun) är en replika på UMP(Universal Maschinenpistole) tillverkad av Heckler and Koch och bygger på MP5 modellen. För mig stod det mellan en MP5(Blir en MP5 också i framtiden) eller UMP. Först tittade jag på Umarex UMP och såg hur extremt enkel den var att att byta delar/uppgradera. Jag läste på lite om kvaliteen och hörde då om G&G UMG, förkortningen UMG förvirrade mig och gjorde att jag inte hittade den först. G&G UMG har fått väldigt bra betyg från dom få recensioner som finns om vapnet. G&G har förmodligen inte rättigheter att använda namnet UMP.

Det första man märker när man tar upp bössan är att den känns bra att hålla i, känns kvalitet. Inte som min förra AEG TM Famas. Det är en helt annan plast och skillnaden känns verkligen. Kan tillägga att min TM Famas fungerade väldigt bra under dom 4-5 år jag hade den, för priset och är inget dåligt vapen.

Geväret har en fällbar kolv och är väldigt enkel att fälla in eller fälla ut. Vad jag märkt är att många i youtube klippen tycker att det är tufft att slå igen kolven, men det är meningen att man ska lyfta upp kolven en bit och fästa den på en hake på sidan, när man låser eller låser upp den. Om man även håller inne knappen på kolven när man fäller ut den så blir den ljudlös istället för det väldigt höga klicket som bildas när fjädern skjuter ut. Det minskar även slitage på plasten.

Geväret är tillverkat av(från officiella sidan) Aluminum/Nylon/Fiber/Steel/Zinc/Plastic, geväret känns väldigt robust, tungt för sin storlek och känns väldigt bra när man håller det. Det finns ingen risk att kolven skulle gå av om man inte missköter det. Kolven har även gummi på baksidan vilket ger bra fäste mot axeln och aningen skönare att använda.

Ut ur lådan så skjuter det med ett 9.9v LiFe batteri(batteri eller laddare medföljer "inte" bössan) ca 900rpm, med ett ~8v batteri ca 600rpm. Med 11 volt 1140rpm. Geväret håller någonstans runt 90-100m/sek. I lådan finns en piprensare, bössa, 3 rails med skruv +1 extra, insektsnyckel, lite papper och ett enormt highcap magasin(530 kulor) som låter väldigt mycket när man springer, blir byte till midcaps för min del. G&G 60round magasin är inte allt för dyra. Kan tillägga att jag har provat midcaps och på semi så skjuter bössan ibland dubbla skott, vet ej om magasinets fjäder är för stark och matar in fler kulor än det ska, med highcap fungerar det felfritt. Jag har hört att G&G magasin passar i Umarex UMP, så det borde betyda att Umarax magasinen passar i UMG, Umarex magasin är betydligt mycket snyggare än G&G magasinen.

G&G har även en Ljuddämpare(225mm) som fungerar någorlunda, men är väldigt snygg och kan användas för att dölja en betydligt längre precisions pipa. Original pipan är 205mm.

Hopup enheten når man via mantelrörelse som öppnar luckan som skjuter ut hylsorna på ett riktigt gevär. Kan även låsas i öppet läge både via en knapp och en hake. Hopuppen är på UMG en "slide" som man skjuter bakåt för mindre hopup och framåt för mera. En polare köpte samtidigt som mig en likadan bössa och när han fick den så saknades piggen som sköter hur mycket hopup geväret har, den hade troligtvis ramlat ur då det var något som skramlade ett tag. Förmodligen ett fabriksfel, annars så har bössan varit över mina förväntningar och jag var förvånad över hur långt den skjuter och hur träffsäker den är för att vara så liten. Inga större problem att träffa en luft gevärs tavla på 30-50m. Enda jag kan klaga på är att min skjuter för högt utan hopup och det går inte sänka siktet tillräckligt mycket för att det ska bli rätt.

Något jag märkt(som spelar i skog) är att det enorma magasinet på undersidan är i vägen väldigt mycket när man försöker ligga lågt eller kravlar runt. Så det är nog något att tänka på om man funderar på det här geväret och spelar mycket i skog. Jag hoppas att ljuddämparen ska lösa en del av problemet och på så sätt kunna lägga upp bössan på en sten m.m.

Det jag fastnade fort för med UMG är uppgraderings möjligheterna, det går nästan fästa vad som helst på den, med 4 raills och den är lätt att plocka isär för byte av interna delar. Allt man behöver göra är att dra bak hopuppen så den är på 0, Vika ut kolven och dra ur batteriet, sedan dra ut sprinten framför kolven, på G&G måste man även trycka fram pipan så den kopplar ifrån mellan gear boxen och hopuppen innan man vrider ner/hakar av underdelen av geväret. Det görs lättast via hålet för magasinet och går väldigt enkelt efter ett par försök. Hopup enheten är helt i metall vilket jag gillar. För att ta bort pipan och hopuppen så trycker man den framåt lite och vrider medsols(om man håller bössan uppochner) en liten bit tills den hakar av, sen är det bara att dra ut pipan och hopuppen.

Umarex UMP är lättare där man även kan byta fjäder utan att plocka isär själva gearboxen, men där har man lite kablar att bry sig om som på G&G UMG är snyggt fästa med klipps på utsidan av gearboxen. G&G UMG har version 3 gearbox. Batteriet som många säger är enkelt att sätta i kan vara ganska så störande, jag kör med ett LiFe 9.9v 1000mAh och om man inte får i det helt rätt så kan det fastna så att man inte kan öppna luckan till hopuppen. Jag hade önskat se att kabeln mellan gearboxen och batteriet hade varit lite längre, ett par cm, det hade satt mycket mindre stress på kopplingen till batteriet.

Bössan får 9/10 av mig kan helt klart rekommendera den som starter gevär, cqb eller sidearm. Men den fungerar utmärkt som main, och i skog även om magasinet är aningen i vägen. Fällbara kolven är underbar.

Hoppas det hjälpte någon.