WE XDM...

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Nimo75
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 21, 2012 3:35 pm

WE XDM...

Inlägg av Nimo75 »

Har gått och sneglat på denna ett tag men idag blev det ett inköp av
en WE XDM. (Tydligen har det kom det en compact version av den idag,
men den var så liten...)

Glad i hågen åkte man hem, men tyvärr fick jag ett måndags ex då:

1: Den interna hanen inte låser hela vägen ner, vilket förhindrar
isärtagning. (plåten som indikatorstiftet sitter på och visar att
hanen är spänd går inte över hanen...)

2: Kulplockaren eller vad den heter, piggen som petar upp en ny kula från
magasinet gick av efter typ 50 skott...

Ska se om jag kan få upp lite bilder på spektaklet...

Det här var väl ett kortfattat första intryck, ska byta den imorgon så får
jag fortsätta då :)

Fortsättning följer...

xDM med 2 mag :)
Bild

Isärtagen med nödvändigt verktyg... :(
Bild

Kanske svårt att se, men problem nr 1...
Bild

Och problem nr 2...
Bild

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: WE XDM...

Inlägg av Gwlyddyn »

Har samma modell av pistol och du verkar fått ett måndagsexemplar. Min har funkat strålande två spel nu varav det ena enbart var med pistol.

Bra precision, rapp och högljudd. Precis som man vill ha det.

Nimo75
Inlägg: 10
Blev medlem: tis aug 21, 2012 3:35 pm

Re: WE XDM...

Inlägg av Nimo75 »

Precis, måndagsexemplar är ju tyvärr ett faktum :)

kidaro
Inlägg: 5
Blev medlem: mån sep 10, 2012 7:42 am

Re: WE XDM...

Inlägg av kidaro »

Jag köpte nyligen en WE WDm Compact och har samma problem med isärtagning. Den lilla grejen som indikerar när hanen är spänd sitter helt enkelt i vägen när man försöker skjuta manteln framåt. Enda lösningen jag har kommit på hittills är att skruva bort den lilla grejen. Problemet är bara att det bakre siktet följer med då, och att hålla på o ta bort siktet hela tiden känns sådär.

Äsch, varför ska man egentligen montera isär pistolen i tid och otid? ;)

Tråkigt att We inte verkar ha helt lysande kvalitetskontroll då pistolen ser och känns utmärkt. Den skjuter också helt ok och smäller ordentligt.

Alltid är det nåt.

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: WE XDM...

Inlägg av NonEx »

Hej,

Detta är nog by design. Indikatorn för strikern skall ligga bakom hammaren alltid för att fungera, och den tighta toleransen krävs för att den ska fungera korrekt. Men för att komma av pistolen så måste den över och framför. Indikatorplattan som tar emot mot hammerens baksida är lite kurvad så den ska komma över, men den behöver lite kraft. Hammaren flexar neråt när plattan åker över.

Lås bak manteln i bakre läget med slide catchen, vrid upp nertagningsspaken och släpp fram manteln utan att hålla emot, men fånga den så den inte åker i golvet.

Bör fungera utan problem.

kidaro
Inlägg: 5
Blev medlem: mån sep 10, 2012 7:42 am

Re: WE XDM...

Inlägg av kidaro »

Nej, det funkar inte tyvärr. Inte heller våld mot manteln funkar. Indikatorplattan sitter ordentligt i vägen så det ska nog till att slipa ned den en millimeter eller så för att det ska funka.

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: WE XDM...

Inlägg av NonEx »

OK, på min WE XDM så kom den av reltivt enklelt. Problemet är om du sliper ner plattan så riskerar du att indikatorn slutar fungera och/eller att plattan lägger sig ovanpå hammaren och hindrar avfyrning. Hände på min egen då jag försökte passa in en TM NOVA XDM mantel på min. Så antingen låt den va och fippla lite extra när den ska isär, eller ta bort dne helt.

Trisst :(

Dark Fox
Inlägg: 49
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:16 pm

Re: WE XDM...

Inlägg av Dark Fox »

Skriver en fråga här då det verkar passa. Fick hem min WE XDM i veckan och skulle provskjuta den idag, manteln låste sig å gasen pyste ut. Mantlade om och testade, sköt ett skott å sen klicka det bara.

Varje gång jag mantlar å trycker av så smäller det med kraft å manteln återgår till ursprungsläge, därefter så klickar det med en liten poff.

EDIT: Har märkt att så länge jag bara mantlar och trycker av så sker ingenting förutom en svag poff, däremot om jag pressar ner manteln och drar bakåt så lägger sig allt rätt och pistolen smäller av. Verkar som att det är glapp någonstans.

Någon som har en aning om vad detta kan vara?
Senast redigerad av 1 Dark Fox, redigerad totalt 0 gånger.
Delskapare av Airsoftpodden

kidaro
Inlägg: 5
Blev medlem: mån sep 10, 2012 7:42 am

Re: WE XDM...

Inlägg av kidaro »

Tyvärr har jag inget svar till Dark Fox, förutom att det låter som att magget knasar och tömmer alldeles för mycket gas.

Däremot kan jag upplysa om att efter ännu en provskjutningssession tog jag mod till mig och skruvade av ovan nämnda indikatorplatta, tog av manteln och monterade isär pistolen. Efter lite rengöring skulle jag sätta ihop allt igen. Indikatorstiftet, pyttefjädern, plattan, blecket med skruv, och bakre siktet ska alla sitta ihop som en enhet. Maken till pilljobb var längesedan jag försökte mig på. Efter drygt en timmes fipplande gav jag upp och skruvade helt sonika ihop endast blecket med bakre siktet.

Det verkar funka ändå, men jag har ju alltså inte indikatorstiftet eller plattan monterat nu, eller den lilla fjädern som trycker mot något som nu alltså ligger lite löst och skramlar en aning.

Frågan är om det funkar att använda pistolen såhär i långa loppet. Kan något gå sönder om jag skjuter med den i detta skick?

Whopper
Inlägg: 217
Blev medlem: fre nov 09, 2012 12:23 am

Re: WE XDM...

Inlägg av Whopper »

Fan vad synd, hoppas det löste sig. Alltid så trist med måndags ex. Riktigt snygg pistol. Dum fråga kanske men vilka använder riktiga pistolen? polis/militär/privat.

Skriv svar