KG-UVD1P/throat mic/earbone mic från 409 recention

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Prospero
Inlägg: 121
Blev medlem: lör sep 15, 2012 12:53 pm

KG-UVD1P/throat mic/earbone mic från 409 recention

Inlägg av Prospero »

Test körde mina radio apparater i "skarpt" läge under helgen.
Vi hade endast möjlighet att testa UHF bandet skall tilläggas.

Radio KG-UVD1P
Relativt liten kompakt handradio med dualband och VHF/UHF funktion ip55 klassad (vattentålig)
http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=107765

Throat mic
En mikrofon av militär typ ursrungligen utvecklad för pansartrupper ljuden tas upp av dina vibrationer i hals och adamsäpple.
http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=108231

Earbone mic
En typ av inear plug med en mikrofon enhet som läser av vibrationer i ditt öronben samtidigt som den agerar hörlur.
http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=108081


Testområde 1
En regnig dag på en stor äng med ett flygfält med ett nybyggt bostads område intill. Vid ett tillfälle befann sig de två apparaterna ca 2,5 km från varandra på olika sidor av bostadsområdet som är ca 1km brett och 2km långt och vi klar kontakt. inget svårt test.

Testområde 2
Industri område med betong byggnader
Utanför finns en stor asfaltsplan där festen har sin rökruta och vi hanterar kön till festlokalen.
Dansgolvet ligger ca 5 m under jord bortom 3 trappor och ca 30-35m korridor allt i betong och inte rak linje
Där spelas det hög musik i from av dubstep och techno. Dvs Musik med mycket bas
Underkvällen uppstår det några gånger tillfällen då apparaterna behövs användas kommunikationen är klar och tydlig inget brus eller sprak.
I vanliga fall brukar man inte höra saker som händer så bra i denna miljö och detta beror mer på typen av headset än radion. Brus och störningar kan man hänvisa till radiomotagaren.
Skall man agera i högljuda miljöer kan jag rekomendera dessa bägge typerna var bra och gjorde vad de utlovade. När det gäller "strup mikrofonen" så tycker jag att den var lite stor och passar mer en fullvuxen man än en tjej eller spädare kille trotts att den heter medium size. Min ena kollega en tjej kunde inte använda sig av strupmicrofonen utan att trycka den mot hallsen, oroa er inte det finns även en som heter mini för er lite mindre.
Tilläggas skall att det finns en version som har en större PTT knap den är att rekomendera då den var suverän om man har handskar odyl och den går att fästa i bältet den vanliga avlånga lösningen står sig inte riktigt mot den andra som känns mer taktisk och tålig.
Radio apparaterna fick även stå ut med lite fysiska prov.
Våldsamt fall från 1m i betong golv, inte en skråma
80kg människa landar på den efter ett fall, fortfarande inte en skråma
Radion studsar ner för 3-4 trappsteg och får en liten repa i ena hörnet dock fortfarande i full funktion.

Radion har massa finesser och inställningar och jag försöker reda ut så många som möjligt den har en rätt lätt scanner funktion och sen gillar jag dualband funktionen att du kan lyssna av två kanaler samtidigt. Samt att den har en inställning som gör att om någon ligger och sänder (tex omedvetet knappen har klämts åt mot något) så stängs sändningen av efter en stund. man kan ställa inte denna till olika tider eller stänga av den. Slutligen min favorit... tack vare att den har FM motagare och dualband kan jag lyssna på radio medans jag övervakar lagets radiotrafik i väntan på "the perfect shot" under någon mosse...

Fler frågor så skall jag gärna försöka svara. Skall snart utsätta radion för ett VHF distans test i stadsmiljö och i naturen.

MVh PROSPERO
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero

-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-

~Marcus Porcius Cato maior~

Crying Scum
Inlägg: 47
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:23 am

Re: KG-UVD1P/throat mic/earbone mic från 409 recention

Inlägg av Crying Scum »

Sjysst recension!
Var ni tvungen att artikulera och tala fint när ni använde dessa mic?
War is won by the man with the bigger gun

Prospero
Inlägg: 121
Blev medlem: lör sep 15, 2012 12:53 pm

Re: KG-UVD1P/throat mic/earbone mic från 409 recention

Inlägg av Prospero »

Under vanliga förhållanden nej och under högljudda förhållanden inte särskilt helt klart överlägset de vanliga headsets som finns.
Dock är ett vanligt problem att folk stressar trycker när de börjar prata och släpper i sista ordet.
Personligen försöker jag trycka, ta ett djupt andetag och sedan tala... Ta ett nytt andetag och släppa...
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero

-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-

~Marcus Porcius Cato maior~

Skriv svar