ASG CZ Scorpion EVO 3 A1 Carbine

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

ASG CZ Scorpion EVO 3 A1 Carbine

Inlägg av JonathanRL »

Bild

(Recensionsexemplaret är utlånat av ActionSportGames)

Alla människor här i världen har åsikter. Dessa kan handla om vad som helst - alltifrån maten vi äter, personerna vi umgås med, platserna vi besöker och sakerna vi använder. I vissa delar av världen spärras du in för att uttryckt åsikterna, i andra delar blir du utskrattad och resten av världen kan folk inte sluta berätta vad de tycker om saker och ting. Det här har på senare tid kombinerats med uppfinningen "Internet" som förutom att ge folk som mig egna utrymmen att uttrycka sina åsikter också skapat platser där folk kan mötas och samlas för att diskutera dessa under ordnade former vilket är en tradition som varit stark sedan antikens dagar.

Redan de gamla grekerna visste att på dessa platser kan diskussionerna ibland ta lite konstiga eller absurda former och det är på det viset vi fick en av många diskussioner på Rainbow Six subreddit. Den har i senaste räkningen uppnått till tusentals inlägg och trådar och handlar om en enda sak. Hur kraftfull den polska Operatören Ela är med sitt vapen och varför detta förstör balansen i spelet. Hon var helt enkelt för bra på för många saker och det kan vara skadligt i ett multiplayerspel som Siege. Under tiden dock fanns det några andra som antagligen gnuggade händerna åt hela diskussionen.

Elas vapen är en CZ Scorpion EVO Carbine - och en airsoftversion av en sådan hade släppts av ActionSportGames tidigare samma år.
Att ett bolag som för några år sedan mest bara bytte namn på kinabössor skulle släppa något sådant här väckte en del uppståndelse då nyheten kom ut. Uppenbarligen tyckte ASG att det var dags för något nytt och samarbetade med den tjeckiska vapentillverkaren česká zbrojovka uherský brod (Allmänt kända som CZ) och började tillverka Airsoftvapen i Danmark. Resultatet blev en airsoftversion av bolagets modernaste kulsprutepistol CZ Scorpion EVO 3 och 2017 släpptes karbinversionen som vi tar en titt på idag.

Bild

Karbinen ser något annorlunda ut än sin lillebror och är baserad på den civila sportskyttevapnet EVO 3 S1 snarare än den militära kulsprutepistolen. Detta innebär framför allt att hela vapnets handguard och pipa är längre för att möta kraven från lagstiftare världen över som kräver att vapen för civilt bruk överstiger en viss längd; visserligen är detta inte relevant för airsoft men ger ett bra alternativ till dem som skulle kunna tycka att kulsprutepistolen är på tok för liten.

"Liten" är också det första intrycket man får när man tittar på Scorpion EVO S3 Carbine när den ligger i sin låda. Det är ett intryck som gör att man först inte ens märker att vapnet i själva verket är lika långt som en M27 eller en G36K. Mycket av detta har givetvis att göra med att pipan är så lång men också det faktum att vapnet inte väger så värst mycket. Det gör visserligen det mycket mer hanterbart men skapar inte direkt illusionen av att man håller i ett riktigt vapen som vissa andra märken lyckas bättre med.

Stora delar av vapnet är gjord i polymer - bara manöverhandtag, sling mounts och pipa är i metall - vilket ovanstående till trots inte är negativt. Det är väldigt långt ifrån den kinaplast många tänker på när de hör ordet och jag skulle tro att vapnet håller för en hel del påverkan vilket enbart är att vänta med tanke på vapnets pris. Det sagt så är det inte en oförstörbar bit av metall vilket andra vapen i prisklassen tenderar att vara.


Bild

På vapnet finns det inte mer trademarks än vad man behöver; vapnets namn, tillverkare och land som designade det istället för var det tillverkades vilket med tanke på att det är en replika är helt acceptabelt. Slutligen finns det på båda sidor av kroppen även en eldväljare som jag känner är kompetent och inte glider från sin plikt att stanna på sin plats, ett handtag som man använder för att släppa sistaskottsspärren efter att man monterat ett nytt magasin och slutligen ett fäste för vapenrem.

Just det sistnämnda hade gärna kunna få vara lite större så att det blir enklare att fästa en enpunktsslinga; lite längre fram finns ännu ett fäste ifall du vill ha två punkter vilket med tanke på vapnets längd fungerar bättre. Likt eldväljaren finns de på båda sidor av vapnet.

Vapnets manöverhandtag går att ta loss och montera på höger sida ifall man är vänsterskytt och tycker att vapnet ser bättre ut på det viset men det har egentligen inte någon riktig påverkan - hade det varit ett riktigt vapen hade du ändå fått en massa patroner i ansiktet eftersom patronluckan sitter på höger sida oavsett. På just det här vapnet används dock manöverhandtaget för att öppna luckan så att man kommer åt Hop-Up:en - samma knapp som släpper sistaskottspärren stänger också luckan.

Bild

Det långa handskyddet är en av vapnets trevligare delar. Det märks att man lagt en hel del arbete i att få handskyddet att dels se till att skytten har grepp samtidigt som M-LOK Systemet inte ger några skarpa kanter - något som kan vara ett problem med Picatinnyrail - och gör att det är helt gångbart att använda vapnet utan tillbehör. Vill du ändå fästa något så ger systemet väldigt stor flexibilitet för dig att bestämma var. För optik gäller dock etablerad standard och det monteras på en helt vanlig rail ovanpå vapnet. Här kan du även montera de sikten som du får med i paketet om du så önskar - mer om dem nedan.

Vapnets pipa kan anses av somliga lite väl lång men den efterlever civila krav på 16 tums pipa vilket tillåter den riktiga förlagan att säljas i fler delar av världen. Pipan kan dessutom enkelt skruvas av men detta gör man bara om man vill byta ut den eller om man ska byta batteriet. Pipans stora nackdel är att det inte finns en normal 14mm gänga under flamdämparen - vill du byta ut den eller fästa en ljuddämpare är det dessvärre ASGs egna B.E.T som gäller vilket är en stor nackdel.

Kolven är nästan överdrivet ergonomisk på det sätt som är vanligt bland moderna vapen och den kan både fällas in och justeras i längd vilket kommer glädja alla som är antingen väldigt korta eller som jag väldigt långa. Förlängningen av kolven kan se lite svag ut men det skenet bedrar - väljer du ett läge för kolven sitter den här. Vapnet är dock för långt för att infälld kolv ska vara användbart för något annat än när du bär den eller under transport. Skytte bör ske med utfälld kolv och ingenting annat.

Bild

Vid Skytte är det dessutom en fördel om magasinet är insatt i ditt vapen. Magasinen till vapnet är mindre än genomsnittet (AR-15 Magasin) men kommer fungera väl i de flesta magasinfickor - rentav i byxfickor och jackfickor om så är nödvändigt. Standardmagasinen tar 70 kulor och de lite tjockare high cap magasinen tar 375. Magasinen matar i min erfarenhet väl på alla tre eldlägen och inte någon gång stötte jag på att magasinen inte matade - trots att de tre extra jag lånade under en match var välanvända. Av någon anledning valde ASG att skicka med ett standard istället för ett high cap så det första tillbehör du kommer vilja investera i är fler magasin - ett är otillräckligt för det här vapnet.

I skrivande stund finns inte någon tredje part som tillverkar magasin till vapnet så alla magasin du stöter på kommer vara tillverkade av ASG och passa perfekt i vapnet. Att ASG valt att inte utnyttja sin ensamrätt med ockerpriser är välkommet och magasinen går på rimliga 200-250 kr beroende på hur bra pris du får på ett trepack. Ett high cap är dyrare och kostar nära det dubbla. Att förbereda vapnet för spel är kanske inte det roligaste. För att komma åt batteriutrymmet behöver du skruva av pipan och ta av handguarden för att sedan fästa batteriet med Tamyia kontakter. När du tar av handguarden behöver du också vara försiktig så att du inte av misstag råkar får av mekanismen för manöverhandtaget vilket är lätt gjort.

Vapnet trivs bäst med ett 11.1 volts LiPO Batteri och det var med ett sådant jag testade det. Att få in batteriet gav mig dock flashbacks till att montera batteri på G36 innan LiPo Batterierna blev populära - ett jäkla meckande för att få allt i ordning helt enkelt. En fördel är dock att när du monterat batteriet så hör du ett tydligt pip som markerar att det fungerar och är laddat - en mindre detalj som man lär sig att uppskatta.

Bild

En del av problemen var på grund av att jag använde ett tredelat batteri istället för ett tvådelat - jag skulle föreslå stav eller tvådelat för allt annat kan bli knepigt att få ordentligt på plats. Värt är också att nämna att man också måste komma ihåg vilken sida som är uppåt på flamdämparen när man skruvar tillbaka pipan. Det hade varit trevligt med att helt enkelt bara dra ut en sprint som på många andra vapen men det är nog min lite mer konservativa sida som talar på den punkten. Bered dig dock på att ett batteribyte är något som är bäst att göra i safezone och kanske inte ute på fältet.

När det kommer till det ett vapen skall göra - nämnligen placera dina 6mm plastkulor så att motståndaren får ropa träff - så imponerar faktiskt det här vapnet starkt. Mitt exemplar chronade 114 m/s med 0.25g ur lådan vilket inte bara är bra utan passande med tanke på vapnets längd - det är helt enkelt ett bra vapen för användning i skog. Skulle du få för dig att vilja trimma ner är detta barnsligt enkelt - fäll in kolven och använd quick spring change systemet. Faktum är att byta fjäder är enklare än att byta batteri vilket inte går att säga om många airsoftvapen. Vapnets hopup förtjänar extra beröm vilket gör att kapaciteten från fjädern utnyttjas maximalt och visar att ASG tar prestandan seriöst.

Vapnet har tre lägen för eldgivning; enkel, salva och automat. Enkel och Automat är precis som de är på alla andra vapen men salva skickar iväg tre skott direkt vilket underlättar framför allt i snabba strider då man behöver få iväg några skott fort och sedan byta position. Salvan i sig är inte så träffsäker men det är också en fördel snarare än en nackdel - du får tre skott som sprider sig och ger dig betydligt större chans att träffa utan att för den saken skjuta en hel skur mot en plats där det kanske inte finns något.

Bild

Vapnets brist på tyngd är också en fördel. Att hålla det i redoställning under längre perioder är inte svårt alls och det räcker gott och väl med en vapenrem för att hålla det på plats när du inte vill använda det. Skulle du få för dig att vilja använda det med en hand är det helt möjligt vilket antagligen förklarar varför vapnets kortare bror är så populärt som sidovapen för prickskyttar.

De sikten man får med att montera på är dock inte de bästa. Jag tycker att de är för låga och otydliga för annat än för snabbskytte på nära håll och det lönar sig sällan att titta genom dem, framför allt om du skjuter burst istället för enkelskott. Det här är ett vapen som du bör snarast sätta någon annat slags sikte på. På grund av vapnets prestanda är det faktiskt inte en helt dålig idé att sätta ett med någon slags förstoring men ett helt vanligt rödpunktssikte från Wish fungerar minst lika bra; så länge du slipper använda de du får med.

Den genomtänkta ergonomin gör att det går att spela med vapnet nästan helt utan tillbehör; den släta ytan ger gott om grepp och med justerbar kolv passar vapnet nästan oavsett vilken längd du än må ha. Framför allt så tyckte jag att ergonomin underlättade för muskelminnet; det är ofta lite fumligt att få ett magasin på plats med ett nytt vapen men det var för mig en enkel match att skapa snabba omladdningar. Enda kruxet var att jag ibland glömde att nollställa sistaskottsspärren - ett problem när plasten flyger runt huvudet på dig och inget händer när du kramar avtryckaren.

Det innebär inte att allt är perfekt. Om man är en person som vill att ens airsoftvapen ska vara personliga och unika så är det här nog fel vapen att ha;det enda sättet den kommer vara unik på är om du är den enda på plan med den. För att göra saken värre så är valet av ljuddämpare begränsat - det bästa valet är ASGs egna B.E.T pipa. De andra tillbehör som finns kräver antingen M-Lok eller är ActionSportGames egna prylar. De senare är rimligt prissatta men det finns inte speciellt många av dem. Det gör det till nästintill omöjligt att få vapnet att bli personligt såvida man inte gör något så drastiskt som att måla det.

Avslutningsvis så är det här ett airsoftvapen som får ett rätt högt betyg. Det är en mycket välgjord replika, den är annorlunda från syndafloden av AR-15s som finns i hobbyn, internt så har man gjort sitt jobb för att se till att den kommer med något nytt och den är trots allt det enkel att lära sig använda effektivt. Allt det här motiverar visserligen prislappen men vapnet har ändå några nackdelar där oförmågan att drastiskt ändra på vapnets utseende nog är det allvarligaste. Om detta faktum inte stör dig så kan jag nästan lova att du inte kommer bli besviken för i grunden är detta ett riktigt bra vapen.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)