Umarex / VFC Glock 17 Gen 4 GBB CO2

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Umarex / VFC Glock 17 Gen 4 GBB CO2

Inlägg av JonathanRL »

(Recensionsexemplaret är utlånat av Fondprodukter, distributör av Umarex produkter i Sverige. Recensionen är även giltig för andra Glock GBB CO2.)

Bild

Låt oss få en sak ur vägen redan från början. Jag är inte vän med de flesta vapen som drivs med gas eller CO2. Det är en ömsesidig relation för de är oftast inte vän med mig. Jag tycker för det mesta att de är mer bekymmer än de är värda trots att gasvapen ofta är mycket roliga att skjuta med. Min åsikt om alla de andra vapnen har givetvis med att göra en hel del av de sämre vapen jag testat drivits med något av dessa drivmedel men det är i slutändan en orättvis generalisering som jag försöker bortse ifrån.

Det hela blir kanske än mer konstigt när man också lägger till att jag generellt inte är vän med Glocks pistoler. Jag tenderar att föredra H&K eller Sig Sauer när det kommer till handeldvapen; stora pistoler som passar mina händer och därför har Glock, 1911 och CZ aldrig varit något jag varit intresserad av. Det är jag rätt ensam om - just CZ och Glock har alltid varit populära märken hos airsoftare när det kommer till att hitta ett bra sidovapen oavsett om det handlar om impressions eller söndagsspel.

Det som jag tror fick Glock att övertygas om att slutligen sälja rättigheterna och få en pistol tillverkad med deras logotyp är att de är av samma åsikt som mig på den punkten och VFCs elektriska vapen har under Umarex ledning fått bra betyg. Dessvärre så har deras gasdrivna vapen varit ett betydligt mer osäkert kort, framför allt i jämförelse med andra tillverkare. En förhoppning om att de blivit bättre är nog den främsta åsikten som yttrats inför den här recensionen och vi ska se om så är fallet.

Bild

Lådan som vapnet kommer i är anspråkslös och gjord i papper; dock med Glocks logotyp snyggt printad på utsidan tillsammans med vapnets modell. Med vapnet får du några olika delar till pistolgreppet så att du kan justera detta efter handens storlek, ett magasin samt en insexnyckel. Pistolen är invirad i tjock plast vilket jag inte är övertygad skyddar den tillräckligt under transport. Jag önskar att Airsoftpistoler skulle följa sportskyttetrenden och komma i dedikerade plastlådor men det skulle antagligen läggas på priset. I just ett sådant här fall tycker jag dock att det skulle vara värt det.

Själva pistolen är helt gjord i polymer som ger ett mycket bra första intryck, något som är i princip universellt för alla VFCs vapen. Det finns ingenting som skapar minsta tvekan vid första hantering, greppet känns bekvämt och man oroar sig inte för att ha sönder något. Vapnet kommer med två fasta sikten som är målade vita - dock lyser de inte i mörker. Under pipan finns en skena som är specialanpassad för Glock så om du vill fästa en lampa eller laser under vapnet så kommer du behöva ha kompatibla tillbehör.

Bild

Det är lite tråkigt att man inte valt att fästa en rail där men det är Glock som bär skulden, inte VFC. Knapp för att släppa magasinet finns på vänster sida och kan enkelt nås med ett tumgrepp. På den riktiga Glocken går detta att flytta till höger sida men jag har inte testat om detta går att göra på den här men det borde gå rent teoretiskt.

Rakt ovanför finns också en spärr som låser fast manteln. Om du vill torrskjuta så är det bara att fälla ner den spärren; annars kommer vapnet haka upp manteln efter första skottet. Själva manteln känns solid och prydd med graverade trademarks. Den är också mycket lätt att göra mantelrörelse på - precis som på de flesta airsoftpistoler. Om du ska torrträna inför riktigt skytte kommer det här antagligen vara den största skillnaden.

Slutligen har vi pistolgreppet, det som brukar vara det som jag har mest problem med på många pistoler. Det är en väldigt individuell sak så det är svårt för mig att säga att det kommer garanterat passa dig. Som tur är har VFC och Glock tänkt på den saken, du får med bakplattor som kan justeras efter handens storlek. Greppet har även textur för att se till att det inte glider i din hand. Jag blev ärligt talat lite förvånad över hur bra jag tyckte det kändes då jag som sagt inte varit en vän av Glockars grepp tidigare. Både enhands och tvåhands fungerade bra både när jag sköt station och under spel.

Bild

Inför den här recensionen gjorde jag något som jag önskar jag kunde göra oftare - jag kontaktade en bekant som råkar äga en Glock 17 Gen 4. Trots att han gjort vissa modifieringar på sitt vapen så var det ändå upplysande att kunna jämföra den licensierade produkten med den äkta varan. Det visade sig vara förvånansvärt få skillnader mellan de båda vapnen, de hade oladdade nästan samma vikt och identiskt grepp. Flera mindre detaljer som tumgreppets position samt utformningen på manteln hade man också lyckats väldigt bra med att få korrekt.

Håller man vapnen i handen är inte alltid lätt att känna vilket som är vilket även om det yttre skvallrade om det. De av er som vill bära samma vapen som ni använder i tjänst eller sportskytte kommer här hitta en värdig kompanjon och upptäcka att grepp och dragningar kommer överföras väl mellan modellerna. Summan är att VFC här gjort ett mycket bra jobb med att återskapa känslan av att hålla det riktiga i handen och att de helt klart ansträngt sig på den här punkten.

Bild

Magasinen är en annan sak jag tycker att VFC gjort ett bra jobb med. Jag fick med två stycken med pistolen - ett som drivs på Greengas och ett som drivs med CO2. Det förstnämnda efterliknar ett klassiskt Glockmagasin och fungerade under mina tester felfritt. Det tog lite snits att få upp bottenplattan så att man kunde fylla på gas men jag fick slut på ammunition innan jag fick slut på gas när jag testade pistolen och det är så det ska vara. Med Greengas kommer pistolen chrona runt 80 meter per sekund vilket gör den perfekt för rollen som närstridsvapen.

CO2 magasinet har formen av ett förlängt magasin med lång bottenplatta vilket hjälper till med greppet. Patronen sitter tack och lov i magasinet, inte i pistolen och kräver en insexnyckel för att korrekt skruva fast. Detta system som jag till en början tyckte var lite underligt visade sig underlätta eftersom det är lätt att förstå när patronen sitter som den ska. En CO2 patron räcker till ungefär tre magasin innan kraften börjar avta men det känns också något mer realistiskt eftersom det ger en kännbart hårdare blowback. Ska man skjuta på måltavlor eller tävla i ActionAir är CO2 utmärkt men håll koll på utgångshastigheten så att kolsyran inte tar dig över CQB Gränsen om du ska använda det i spel.

Det bör dock sägas att CO2 magasinen enbart ska användas i CO2 anpassade vapen. De är inte kompatibla med tidigare versioner som enbart drevs på Greengas.

Bild

Att testa en pistol i spel är lite vanskligt. Till skillnad från ett större vapen är det oftast inte ditt första val utan används i områden där det är för trångt eller nära för att du ska använda geväret. Flera sådana tillfällen dök upp under det senaste testet på Skeppartorp och där visade pistolen att den kunde snabbt och träffsäkert användas på nära avstånd.

Vad jag framför allt behövde lite tid med att hantera var den något annorlunda avtryckaren med sina säkringar men när man väl gjort det kändes det bara behagligt att trycka av även om den jämna rörelse jag är van från sportpistoler vid inte fanns där. Pistolen är också lätt nog att bära med en hand om det skulle så krävas. De låga siktena får mig dock att vilja att det följt med ställbara alternativ i lådan men i stridens hetta räcker det ofta med att grovrikta mot personen du önskar få ut ur spelet - pistolen är tillräckligt träffsäker för det.

Magasinkapaciteten räcker också för de flesta fall men jag skulle rekommendera att du har ett eller två extra magasin - det är nämligen väldigt roligt att storma en position med pistol.

Bild

Är man dock villig att lägga ut en vacker slant på en realistisk pistol är det här helt klart ett av de bättre valen, framför allt om man gillar Glock eller behöver en till en impression.

VFC har tagit fram en pistol som faktiskt ger ett bra intryck från att man plockar upp den ur lådan till man skjuter med den men det återstår att se hur driftsäker den är i längden. Vidare så kommer Umarex fortsätta ha konkurrens av de modeller som redan finns på marknaden och som oftast är billigare; det är en begränsad grupp som betalar för nöjet att ha trademarks och den här nivån av realism. Är du en av de personerna så är valet att köpa den här pistolen antagligen enkelt, tveksamheterna till trots.

Vill du läsa fler recensioner eller Artiklar inom Airsoft, Skytte eller militaria? Besök min hemsida, Logement.se
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Användarvisningsbild
mehailz
Inlägg: 295
Blev medlem: lör aug 11, 2012 9:08 am
Lag / förening: ODA-036
Aktiv sedan: 2009
Ort: Jönköping

Re: Umarex / VFC Glock 17 Gen 4 GBB CO2

Inlägg av mehailz »

Trevlig recension!

Manteln är i metall, tror du skrev att hela pistolen var gjord i polymer, vilket inte är hundra korrekt ;)

Kan även tillägga att WE's G17 gasmagasin passar & funkar perfekt i denna glocken.

Skriv svar