Classic Army SAR Taktik II (G3SG1)

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Guzzo
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 16, 2017 9:50 am

Classic Army SAR Taktik II (G3SG1)

Inlägg av Guzzo »

Ja då var det väl dags att recensera min bössa, som är den "fina" Classic Army SAR Taktik II.
Jag säger "fina" därför att även om den nu känns bra, skjuter bra och är relativt välgjord så har den ett gäng problem som jag kommer att beskriva här.
Bild
Bild
Nu ser ni ju att den är mer lik AK4 än G3SG1 och det beror på att jag byggt om min bössa till just en sådan, med RS-handskydd från AK4 samt att jag har fixat en RS AK4-bärrem i läder till den.

Vapnet kommer som standard med ett handskydd av den breda typen, som ser ut på detta vis:
Bild
Nu kan det ju verka som att en första reaktion skulle kunna vara att "det ser ut att vara ett bra handskydd, den har ju tillochmed ett benstöd".
Jodå, visst har den det...

Men just det här handskyddet har en tendens att spricka/gå sönder eller helt enkelt "gå isär" av sig självt på så vis att det delar sig på längden när du fäller ut benstödet. Nu lär ju inte detta ske direkt när du tar ut vapnet ur lådan nyköpt, men det är ett problem som kan komma att visa sig efter några spel (eller helt enkelt användande av benstödet ett antal gånger).
Nu är ju inte detta något olösbart problem givetvis. Löses med fördel genom att limma ihop handskydds-halvorna så att pliggarna som håller ihop det hela sitter ordentligt.
Sedan är det breda handskyddet åtminstone för mig rätt så obekvämt att hålla i, för att inte tala om hur obekvämt det är med benstödet infällt.
Men smaken är som baken och en del föredrar kanske detta handskydd. Själv så har jag alltid varit svag för AK4 och har därmed fixat ett sådant handskydd, då jag ville bygga om mitt vapen till just en AK4. Dessutom är AK4-handskyddet (eller "slim"-handskyddet som det också kallas) mycket skönare för mig att hålla i.
Det plågas inte heller av problemen som Classic Armys breda G3-handskydd kan ha (men det är ett rent helsike att få det på plats då detta vapen inte är anpassat för att ta RS handskydd och kräver en del modifikationer till både handskyddet och vapnet för att det ska gå). Nu beror ju detta såklart också på att jag har fixat ett äkta handskydd varav det som följer med vapnet som standard är tillverkat i ett rätt tunt plastmaterial.

Åter till vapnet:

Kroppen/lådan är i metall. Osäker på vilken sorts metall men det känns som att det skulle kunna vara aluminium eller någon "potmetal" av något slag. Den är ju inte riktigt lika tung som en riktig dito men har ändå en rätt så realistisk tyngd. Pipa och övriga delar som skall vara i metall är tillverkade i denna metall också. Det enda som är i plast är pistolkolv, handskydd samt kolv. Manöverhandtaget är i metall även det, så du kan utan bekymmer eller oro för att något ska gå sönder göra en "H&K slap" hur mycket du vill, vilket av en del beskrivs som vapenvärldens motsvarighet till orgasm. Är nog beredd att hålla med där då H&K slap alltid är trevligt (och vilket ljud sen... ;) ). Dessutom kommer du åt att justera hop-up:en genom att dra bak manöverhandtaget och låsa det i öppen position.
Då sitter hop-up:en där hylsorna hade flugit ut på det riktiga dito.

Magasinreleasen är i metall och denna bössa har två sådana. En är av "spadtyp" som vilken riktig G3 som helst och den andra är av M16/M4-typ det vill säga en knapp på sidan av magasinbrunnen.

Medföljande magasin är ett 500 skotts högkapacitetsmagasin i metall, som kan ha matningsproblem. Dock inget jag stött på ännu.
Du får även en läsklina ifall olyckan är framme och vapnet felmatar.

Det enda som är i plast på vapnet är återigen handskydd, pistolkolv och kolv.

Apropå kolven så börjar här nästa problem:
Bild
Den här kolven blir lätt lös precis där plasten möter metallen och liksom wobblar, samt att jag hört att den kan knäckas av, vilket är ett problem som en del har haft när de beställer bössan att när de hämtat ut den så har kolven varit avknäckt i lådan (pga postens hantering under frakten). Problemet är känt av Classic Army och på de nya upplagorna av detta vapen (i CA/Begadi's "M41"-serie) så ska detta problem vara någotsånär åtgärdat, men jag törs inte lova det. Nu kan man givetvis lösa problemet med wobblande löst sittande kolv med hjälp av kontaktlim. Lite kontaktlim och tryck ihop/låt torka så sitter den. Dock föredrar jag stålfiberarmerat Epoxylim (tvåkomponentslim) för detta då kontaktlimslagningen kan släppa efter ett tag, varpå du då har en wobblande kolv igen. Nåväl, när man väl fixat det problemet (Om man stöter på det) så är det bara att köra sen. Kolven har ett kindstöd i plast som man fäster dit medelst en klisterremsa som medföljer. Ingen fara, den sitter som bara den när man fått dit den. Det enda problemet med det är att om du ångrar dig och inte vill ha kindstödet på så får du inte av den särskilt enkelt. Lyckas du nu få av den så får du inte på den igen med klisterremsan utan får då manuellt limma dit den, vilket kan medföra att den sitter sämre beroende på vad du använder för klister.
Batteriet huserar i kolven och för att komma åt utrymmet för batteri plockar man av kolvplattan längst bak på kolven. Väl där så möts man av en stor Tamiya-kontakt och tack vare utrymmet i kolven får du enkelt plats med ett 9,6v Large batteri om du så önskar.

Men hur skjuter vapnet?

Ja, "out of the box" så skjuter bössan runt 115 M/S vilket är helt acceptabelt. Med rätt bra träffsäkerhet ska tilläggas. Mycket tack vare den låååånga pipan som är lite längre än en M14-pipa (innerpipan, dvs den som inte syns är 49,5 centimeter lång). Nu kan man ju givetvis uppgradera med precisionspipor och fjädrar om man vill och då få till ännu bättre utgångshastighet och träffsäkerhet. Men i ärlighetens namn, hur kul är det att sitta med ett stort säkerhetsavstånd på sin automatkarbin? ;)

Dessutom är bössan ändå inget du bör ta med i SIB tack vare utgångshastigheten (de flesta spel lär ha 10 meter säkerhetsavstånd) men framförallt pga vapnets längd, som är på maffiga 135 centimeter. Det vill säga nästan en och en halv meter. Det finns incidenter då folk tagit med en sådan här eller motsvarande i SIB och nästan smockat till sin lagkamrat i huvudet med pipa eller kolv när denne rundat ett hörn.

Det finns ett problem till och det är i mekaniken. Ovanför avtryckaren inne i bössan sitter den metallpligg som opererar fjädern. Det har hänt andra att denna gått av/sönder varpå du har en klickande bössa som inte skjuter. Irriterande och jobbigt men tack och lov inte jättevanligt så som jag har hört.

Overall så är detta trots problemen en rätt bra bössa, dock numera väldigt ovanlig.
Håller tummarna för LCT's LC-3 som kommer här nu och hoppas på en bra konstruktion.

Detta är då Classic Army SAR Taktik II och slutbetyg av mig blir:

3,5/5