A&K STW GEN 3.5 (PTW)

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
MFRCNS
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jun 12, 2013 1:26 pm

A&K STW GEN 3.5 (PTW)

Inlägg av MFRCNS »

A&K STW Gen. 3.5
Jag har fått den stora äran och recensera A&K´s nya PTW klon (STW´n) och jag är inte sponsrad eller liknande så jag kommer att ta upp allt bra OCH dåligt.

Bild
Ja, äntligen är den mest prisvärda PTW klonen tillbaka!
A&K STW kom ett tag efter att PTW´n blev till, då för att kunna erbjuda en PTW klon som folk faktiskt har råd att spela med, andra köpte STW´n för att ha en billig TW platform att bygga sitt eget TW på. STW´n har nämligen lidit av problem sedan den blev till varpå folk började köpa andra elkit ifrån t.ex E-Tiny osv. Men NU! Nu har A&K lärt sig! Dessa nya utgåvor ifrån A&K har nämligen nya elkretsar! Och ja, dem fungerar!
Dessa nya kretsar klarar ström upp emot 12-13A utan att ta skada vilket är en marginellt stor skillnad ifrån tidigare, kort sagt - denna bössa kommer att hålla LÄNGE.
Jag har själv testat denna bössa med en drös olika billiga RC batterier och den rullar på som ingenting.

Vad är nytt ifrån Gen 3 till Gen 3.5?
- Gen 3.5 är utrustad med helt nya elkretsar som klarar ström upp till 12-13A.
- Gen 3.5 kommer även med en rostfri cylinder med M130 fjäder.
- Gen 3.5 kommer i betydligt flera externa utgåvor än den gamla vanliga "M4A1".
Bild
Cylindern är rostfri och har en ståltandad pistong samt en M130 fjäder.
Bild
Bild
ECU på Gen 3.5, dem går för övrigt att köpa som en uppgradering för dem med äldre STW bössor, finns hos t.ex "Gunfire".


Nackdelar:
- Railsystemet var lite för enkelt att skruva loss för min smak, löste det enkelt dock med lite loctite på "barrel nuten".
Bild
- Hop-up hjulet var väldigt lätt att vrida på, risk för att ens hop inställning blir felaktig. Löstes även enkelt med en liten gummibit som jag satte under hop-up armen, nu är hopen konsistent och det krävs lite kraft för att snurra på hop-up hjulet.
Bild
Hop-Up systemet tar vanligt AEG gummi.

Fördelar:
- Stabil som sten, finns INGET vobbel någonstans på denna replika, den har t.o.m. mindre spel mellan över och under reciever än en SYSTEMA!
- Magpul MOE pistolgrip, brukar annars gå på X hundralappar till TW.
- Keymod railsystem.
Bild
MOE greppet har en skön textur.


Bild
Gearboxen, tillverkad i metall och är Systema kompatibel.

Bild
Även det interna är Systema kompatibelt, men skulle säga att den är väldigt välbyggd så byt inget om det inte skulle gå sönder av någon anledning.

Bild
Bössan väger 3,36kg.

Bild
"Bolt releasen" är magnetisk.

Bild
Lågresistenta kablar med STOR "Tamiya" plugg.

Min slutsats:
Jag blev verkligen imponerad av denna replika, känns identiskt med att hålla i en riktig AR-15, både i vikt och känsla.
Den är sjukt välbalanserat och genomtänkt. Jag blev helt kär i att den hade ett keymod railsystem och MOE pistolgrepp, och jag tror att dem flesta annars byter ut såna delar direkt för att få en "New-school" look, det behövdes inte på denna :) Faktum är att jag nästan fick leta efter något som jag ville byta bara för att få den personlig, dock så slutade det med ett annat charging handle av "Butterfly" look samt ett XPS sikte, kommer nog även att byta ut stocken till någon annan, kan tillägga att den tar vanliga AEG stockar.
Jag skulle alla dagar i veckan välja denna framför vilken AEG som helst och tycker absolut att den kan jämföras med en vanlig PTW, vissa saker tyckte jag t.o.m. var bättre på denna externt. Dessa ligger i pris med lite finare AEGs som t.ex VFC, men som ägare till många VFC bössor så kan jag ju redan säga att känslan av denna inte ens kan jämföras, denna är 100x bättre på alla sätt direkt ur lådan. OBS! Att tänka på är även att denna skjuter i 2 Joules direkt ur lådan med M130 Cylindern.
Bild
Såhär ser den ut med ett XPS sikte monterat.


Bild
Den använder sig av "Real Steel" laddhandtag, så jag bytte till en fjärilsmodell.

Jag har även fått info om att dessa eventuellt kommer i utgåvor som 416 och många fler olika AR-15 varianter ;)
Tänk er en 416 TW! :o som inte kommer kosta skjortan!
Men vänta det var inte slut på det roliga ännu, det kommer även varianter med REKYL! JA TW med rekyl! :o Dessa kommer att heta STW A.B.B.A. (Advanced Blow Back Action) och dessa kommer till det externa se exakt lika ut som alla andra STW fast med rekyl!

Ni kan läsa mer samt finna dem kommande recensionerna på deras blowback version samt HK416 på www.mfrcustoms.com
Senast redigerad av 7 MFRCNS, redigerad totalt 0 gång.

DaKa
Inlägg: 4
Blev medlem: tis aug 23, 2016 12:57 pm

Re: A&K STW GEN 3.5 (PTW)

Inlägg av DaKa »

Kör på!! Grymt!! 😎

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

MFRCNS
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jun 12, 2013 1:26 pm

Re: A&K STW GEN 3.5 (PTW)

Inlägg av MFRCNS »

Tack! Kul att få respons då detta är min första recension :)

DaKa
Inlägg: 4
Blev medlem: tis aug 23, 2016 12:57 pm

Re: A&K STW GEN 3.5 (PTW)

Inlägg av DaKa »

Var finner man denna o kommande? [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

MFRCNS
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jun 12, 2013 1:26 pm

Re: A&K STW GEN 3.5 (PTW)

Inlägg av MFRCNS »

Frågan alla ställer såklart! :D
Dem skall släppas "inom kort"
Men jag kan tänka mig att dem dyker upp hos ÅF som "Taiwangun" samt "Gunfire" och gissar på att prissättning kommer vara samma som tidigare replikorna :)
Jag kommer att uppdatera recensionen med info om detta så fort A&K själva har gett mig mera info ;)

DaKa
Inlägg: 4
Blev medlem: tis aug 23, 2016 12:57 pm

Re: A&K STW GEN 3.5 (PTW)

Inlägg av DaKa »

Grymt!!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

MFRCNS
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jun 12, 2013 1:26 pm

Re: A&K STW GEN 3.5 (PTW)

Inlägg av MFRCNS »

Har nu pratat med Taiwangun som eventuellt kommer att köpa in ett par stycken av denna STW, återkommer så fort dem får in dem isåfall MEN se till att vara fort ute då, dem kommer nog att gå åt snabbt och det kommer inte att finnas så många till en början ;o

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: A&K STW GEN 3.5 (PTW)

Inlägg av Herr Nilsson »

Hur ser det ut med 416 är det nått som är på gång? Eller ett luftslott som A&Ks mp5 tw?
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

MFRCNS
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jun 12, 2013 1:26 pm

Re: A&K STW GEN 3.5 (PTW)

Inlägg av MFRCNS »

Citera inte inlägget precis ovanför. //Admin

416 är faktiskt redan i produktion, det som återstår där så vitt jag vet är endast att få igenom licenseringen :)

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: A&K STW GEN 3.5 (PTW)

Inlägg av Herr Nilsson »

Det är ju grymt! Någon "riktigt" HK licens lär de ju inte få men vore shysst med prisvärd 416 för oss som föredrar "tyska" grejer.
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Skriv svar