Umarex / VFC H&K M27 Infantry Automatic Rifle

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Umarex / VFC H&K M27 Infantry Automatic Rifle

Inlägg av JonathanRL »

Umarex / VFC H&K M27 Infantry Automatic Rifle

Bild

[Recensionsexemplaret är utlånat av Fondprodukter, distributör av Umarex produkter i Sverige]

I den förra recensionen så avhandlade vi Automatgevär och konceptet att försöka få ett vapen att fylla flera olika roller på slagfältet. Eftersom M14s misslyckade försök att göra detta efter andra världskriget så är det kanske inte mer än rätt att vi nu diskuterar ett något mer aktuellt vapen som försöker samma sak och lyckas betydligt bättre på den punkten. Jag måste erkänna att det inte är utan viss skadeglädje som jag därför tar en titt på ett av amerikanska marinkårens senaste inköp som tillverkas av Heckler & Koch.

H&K M27 Infantry Automatic Rifle är en vidareutveckling av H&K HK416 och till de yttre är de ganska snarlika. Skillnaden ligger i hur de är avsedda att appliceras. Där HK 416 är ett strikt infanterivapen så är M27:an avsedd för att understödja infanteriet och förändra kulspruteskyttens roll från en person som bara sprutar en massa kulor till någon som på även längre avstånd med träffsäker eld klarar av att effektivt avråda fienden från att sticka fram huvudet eller andra sårbara kroppsdelar.

Dess inträde i Marinkåren var inte alls populärt då det ersatte den gamla klassikern M249 men efter att man fokuserat på den ändrade taktiken började de klara fördelarna med systemet bli uppenbara - framför allt att understödskytten nu kunde avge träffsäker eld istället för att bara hamna någonstans i närheten, kompatibilitet med vanliga AR-15 tillbehör (inklusive magasin) samt den betydligt lättare vikten. Vapnet har varit så lyckat och anses så pass träffsäkert så att det även talas om att använda plattformen för att bygga ett skarpskyttegevär.

Bild

Exemplaret i min hand har tillverkats av VFC med licenserade trademarks från Umarex vilket har varit en vinnande kombination i flera år och antagligen ett av de mest populära vapnen för alla som vill spela som någon form av specialstyrkor och ni undrar säkert huruvida jag delar den uppfattningen eller ej. Således ska vi inte slösa bort onödigt mycket tid utan tar oss genast en titt för vad du fått för dina surt förvärvade slantar.

VFC H&KM27 IAR levereras till skillnad från de flesta andra airsoftvapen inte i en frigolitlåda med ett lock av kartong utan man har valt att lyxa till det hela genom att faktiskt skicka med en vapenväska i hårdplast vilket avgjort är ett betydligt mer diskret alternativ än den vanliga lådan. Klisterlappen som visar vad som ligger i lådan kan med avsikt lätt tas bort vilket är det första du borde göra. Själva lådan är fylld med dämpande skumplast vars syfte är att hålla vapnet på plats under transport något den klarar av mer än väl. Du kan skära ut materialet om du vill sänka ner vapnet ytterligare och få det hela att se mer organiserat ut men du bör också hålla denna plast undan fukt till varje pris - de har en tendens att bevara fukt vilket både luktar illa och kan vara dåligt för vapnet.

Det är värt att notera att det här är enligt uppgift en av de sista leveranser med M27 som kommer att levereras med den här lådan då H&K tydligt motsätter sig att en vapenlåda levereras i deras namn. Att själva lådan öht inte (och till min besvikelse) inte hade några H&KS logotyper alls verkar inte ha spelat någon roll alls i sammanhanget. Detta har dessutom gjort att de köpts in till ett bättre än genomsnittligt pris av Fondprodukter och därför säljs vidare till återförsäljare med en rejäl rabatt. Det återstår dock att hur många av de svenska affärerna som kommer sänka priserna (Enbart Frysen har gjort det i skrivande stund) eller kommer de fortsätter ha dagens priser.

Allt detta till trots så är det en riktigt trevlig känsla att fälla upp metallåsen på väskan och plocka fram vapnet för första gången. Det är inte så konstigt eftersom VFC vid det här laget har tillverkat HKs 416 och 417 modeller ett bra tag och kvalitén har inte direkt försämrats. Det är också tacksamt att man har lärt sig läxan att metallkropp är bra men inte på bekostnad av vikten – metallen som används i vapnet är lätt och vapnet ligger rätt nära det riktiga vapnets 3.6 kilo oladdat vilket känns tacksamt, framför allt eftersom vikten med olika tillbehör lätt ökar. Vad som gör att vapnet känns lite speciellt för ett understödsvapen är framför allt hur kompakt det är – hela vapnet är inte längre än en G36K vilket faktiskt är rätt imponerande för ett understödsvapen men logiskt med tanke på att man ville ha en plattform som fungerade i många olika miljöer. Av den här anledningen är det dock lite konstigt att vapnet inte en centralt placerat plats att fästa en vapenrem på. Med tanke på vikten och längden hade det absolut varit önskvärt att inte behöva montera en sling mount på handskyddets rail.

Bild

Vapnet har en fin svart finish och känns riktigt solid. Skulle jag mot all förmodan springa in ett träd är jag övertygad om att jag skulle se ut värre ut än vapnet efteråt; framför allt då jag vet från erfarenhet att VFCs vapen inte är speciellt benägna att få repor. Det kan också vara negativt om man gillar battlescars på bössan men också trevligt eftersom det innebär att samtliga som ändå tar sig dit är välförtjänta. På kroppen finns ett unikt serienummer samt H&K Trademarks tack vare dealen med Umarex och här har de sistnämnda faktiskt skött dig och inte lagt mer än vad som faktiskt ska vara där istället för de långa och orealistiska texter som pryder deras och Elite Force billigare modeller. Det enda airsoftrelaterade texten på bössan är en undangömd notering om vapnets kaliber.

En extra bonus är att vapnet känns riktigt väldesignat för att vara så dess verkliga förlaga som möjligt. Förutom eldväljaren som inte kommer slå över till något annat än du avsett (en egenskap jag kommer fortsätta att berömma när det är lämpligt) så kommer M27 fullt utrustat med fungerande bolt och bolt release vilket innebär att när du drar i manöverhandtaget så kommer patronluckan låsas fast i det bakre läget. Som det nästan alltid är med den här sortens vapen så är att trycka ner bolt releasen och föra fram luckan igen högst tillfredsställande. Det får mig nästan att önska att vapnet hade blowback men vill man ha det får man antingen vända sig till Tokyo Marui eller köpa gasvarianten.

Likt alla vapen i HK 41X serien så kommer M27:an fullt utrustad med en Quad Rail som tjänstgör som handguard. Den är riktigt gedigen och det faktum att den dessutom är helt och håller integrerad med railen ovantill på kroppen. Det finns helt enkelt en massa utrymme att placera tillbehör på och du lär inte få slut på utrymme såvida du inte går till överdrift. Det är också trevligt att VFC gjort sin läxa ordentligt här; samtliga tillbehör jag prövat är enkla att montera men sitter också fast ordentligt vilket är bästa tänkbara resultat.

Problemet är dock detsamma som med alla quad rails - och delvis anledningen till att man börjat gå över till Keymod - vilket är att vapnet är direkt obekvämt att hantera såvida man inte har ett frontgrepp eller Rail Covers av någon sort. Att inget av dessa ingår är dessutom lite av en smäll på käften men som tur är det billigt att köpa och har du pengar till en M27 har du absolut råd med något av de tillbehören; de är inte dyra. Ett tillbehör de dock valt att skicka med är ett främre och ett bakre sikte som sitter på railen. Dessa kan enkelt monteras av om du så vill men de är utmärkta backupsikten och ser inte helt tokiga ut nedfällda.

Bild

Längst fram har vi även den aningen förlängda pipan på 42 centimeter (16.5 inch för er jänkare) som dessutom är smått gråmålad till skillnad från vapnets övriga mattsvart vilket ger ett extra lager av autenticitet. Jag struntar i om det ser ut så på ett riktigt vapen eller ej - referensmaterialet är inte enigt - men jag gillar det. Flamdämparen är inget speciellt men går lätt att byta ut eller ersätta med en ljuddämpare om man så vill, allt du behöver är något som passar på en 14mm CCW gänga. På vapnets motsatta ände har vi den numera smått klassiska Cranekolven som förutom att vara oerhört bekväm också har både HK Trademarks och en slingmount. Den kan enkelt justeras fram och tillbaka beroende på vad du vill ha för grepp och den låser sig bestämt fast när du väl valt den position som passar för dig. Kolvens ände är försedd med en stor mängd dämpande gummi vilket gör kolven oerhört bekväm när den är mot axeln. Skulle du mot all förmodan vilja byta ut kolven sitter den på en M4 Kolvtub vilket gör den enkel att byta ut mot något du föredrar bättre.

Med ett mycket enkelt handgrepp så öppnas bakdelen och du kommer åt batteriet vilket är en rent ut sagt fantastisk lösning som möjliggör batteribyte i fält på mindre än en minut. Rekommenderat till det här vapnet är helt klart ett 7.4v tvådelat LiPo Batteri; 11.1 volt är på tok för starkt såvida du inte trimmar upp, installerar mosfet eller bygger ett prickskyttevapen av plattformen och därmed stänger ute dig från automatfunktionen. Kontakten är av Tamiya typ men borde inte vara några problem att löda om till Deans om man är någorlunda händig; att komma åt sladdarna är inga problem.

Dessvärre har även solen sina fläckar och i M27:ans fall är det i magasinet. VFC envisas med att skicka med ett high cap som skruvas upp med en nyckel. Oavsett om systemet fungerar väl eller ej så ser nyckeln dels orealistisk ut och dels tigger den om att tappas bort under första bästa söndagsspel. Mycket synd eftersom magasinet faktiskt är riktigt snyggt och flitigt dekorerat med trademarks. Detta är dock ett mindre problem eftersom M27:an tar STANAG Magasin och en lång rad av dessa - från G&Gs standardmagasin, Lancers Midcaps och ett kina High Cap alla testades i vapnet med goda resultat. Detta är en uppgradering från den tidigare HK416 jag prövade som kunde vara lite väl kinkig med vissa magasin - eller så hade jag helt enkelt tur. Det är värt att se om du kan testa magasinet med vapnet innan köp så du vet säkert.

Bild

En av Marinkårens anledningar till att anta M27 som sitt nya understödsvapen var för att kunna verka på alla sorters avstånd utan att vikt eller design skulle vara i vägen. Denna filosofi verkar man ha anammat när man gav vapnet dess prestanda. Det är mycket trevligt att veta att vapnet är godkänt för CQB samtidigt som det fungerar mer än väl i skogen samtidigt har man inte valt att delta i den hets att kunna stoltsera med hög utgångshastighet som andra tillverkare gärna gör. Att använda 0.25 eller 0.28 anser jag som näst intill nödvändigt för att få bästa prestanda vilket är ett beröm då utgångshastigheten med 0.20 boll snittade 95 meter per sekund.

I skogsspel fungerar vapnet bra, framför allt för att vara ur lådan. Det var inte för otympligt, prestandan var bra på kortare avstånd och det hjälper att AR-15 plattformen är en av de enklare varianterna av automatkarbin att använda. Att man kan låna magasin av andra på spelplanen är också något som underlättar om man skulle finna sig utan i en eldstrid. Under träffsäkerhetstester på tio meter så visade sig det att skotten var både konsistenta och landade nära nog varandra. Även om det inte är millimeterprecision vi talar om så landar skotten inom några centimeter av varandra vilket för Airsoft får anses vara nära nog - lägg till en precisionspipa och ett vettigt hopup gummi på det så tror jag nog att man kan få ett riktigt bra prickskyttevapen ur plattformen.

Problemet är - som alltid med VFC och Umarex - att vapnen ligger i en prisklass för sig och är bland de dyrare inom hobbyn. En avvägning måste alltid göras om vad du får för priset och även om att få en hardcase är coolt så är det oklart om det motiverar att bössan är dyrare än HK416 modellerna som ändå har samma fördelar. Vill du ha en M27 har du inte mycket till val - det är i princip den här modellen eller ingen - men om du ska köra som Amerikanska Marinkåren kan en M4:a eller M249 som är billigare vara lockande istället. Om du dock vill ha en lång HK416 eller vara oerhört korrekt i din impression av marinkåren eller helt enkelt letar efter en vettig AR-15 Plattform att bygga prickskytte eller understödsvapen på så är M27 ett bra val. Det är ett oerhört mångsidigt och välgjort vapen och om du inte anser priset för högt så kommer det även väl rekommenderat.

Om du är intresserad av att köpa VFC M27 så rekommenderar jag att du söker efter en återförsäljare som passar dig på Airsoft.nu Produktsök.
Vill du läsa fler recensioner eller Artiklar inom Airsoft, Skytte eller militaria? Besök min hemsida, Logement.se
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

tompaw0w
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jun 20, 2017 2:05 pm

Re: Umarex / VFC H&K M27 Infantry Automatic Rifle

Inlägg av tompaw0w »

Jag är ny inom airsoft och köpte det här som mitt första vapen. Första dagen fungerar den i början men sen några timmar senare verkar som nånting inuti bara "klickar" när jag skjuter. Detta trots batteriet helt fullladdat.

Någon aning vad det kan vara?

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Umarex / VFC H&K M27 Infantry Automatic Rifle

Inlägg av MiqaFox »

Låter som att bössan låst sig. Prova att låna ett kraftfullare batteri.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Skriv svar