Elite Force / ARES M4A1

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Elite Force / ARES M4A1

Inlägg av JonathanRL »

Ares / Elite Force M4A1

Bild

Jag tänker nu skriva någonting mycket kontroversiellt. Ni som gillar AR-15 kan väl gå och hämta era högafflar så länge så avslutar jag inledningen så kan ni komma tillbaka med facklor och allt annat en lynchmobb behöver lagom till slutet. Har ni gått? Bra. Det finns för många M4:or inom Airsoft och det är ett uppenbart problem.

AR-15 i allmänhet och M4A1 i synnerhet är de absolut vanligaste airsoftvapnen på marknaden idag. Personer som äger en PTW har en sådan och personer som precis börjat har oftare än inte en sådan. Få airsoftare saknar en och många har fler än en. Varför är lätt att förstå. Det är inte svårt att få en vettig AR till ett billigt pris och de har fler möjligheter för modifering än andra vapen. Framför allt så är det nog ett av de få vapen som är möjligt att få helt personligt där nästan minsta lilla pryl går att justera till de är precis som man vill ha den.

Problemet ligger i att fler och fler tillverkare känner sig tvingade att tillverka AR-15 modeller eftersom dessa antagligen säljer mer än en obskyr vapenmodell som inte fått lika mycket exponering genom ett hundratal olika actionfilmer. Det här vapnet är också ett bra exempel för att belysa det problem som detta skapar: Inte alla AR-15 modeller på marknaden är bra och den stora mängden vapen gör det svårt att belysa de bra modellerna eftersom det finns så många av dem som inte bara ser likadana ut utan ibland även har likartade namn.

Det här problemet är uppenbarligen något som Elite Force känner till - de fick Evike att göra en reklamfilm för vapnet som får mig att vilja greppa efter skämskudden - och det visar helt klart att de anser det här vapnet vara något man försöker lura på nybörjare. Som tur är verkar nybörjare vara åtminstone hyfsat duktiga när det handlar om att fråga om hjälp om vad de ska köpa vilket gjorde Evikes val när de skulle göra sig av med bössorna begränsat. De valde att lägga dem i sina "Random AEG" lådor och sänkte samtidigt priset vilket man egentligen bara borde vara tacksam för. Det var också på det viset som det här vapnet hamnade i mina händer, jag tänkte det var värt risken och det slutade med att jag numera mot min uttryckliga vilja äger en M4A1.

Bild

Jag är egentligen inte förtjust i orden "Sportline" och "Proline"; jag tycker att airsoftvapen ska bedömas individuellt och inte kategoriserade på ett orättvist sätt men det går inte att komma ifrån att om något vapen förtjänat Sportline-stämpel så är det detta. Vapnet är till större delen gjort av plast - även kropp och magasin - och även om det är en komposit som inte knarrar så är det störande. Att få en AR-15 med metallkropp i dagsläget är enkelt och då känns det bara snålt från ARES sida att man inte ens bemödat sig med den saken - framför allt inte med tanke på priset man begär för vapnet. Kompositen som finns där istället är visserligen inte dålig men metallkropp får faktiskt anses vara standard på AR-15 modeller i dagsläget även på billiga nybörjarbössor. Visserligen finns det metalldelar på vapnet - laddhantaget, främre sikte, pipa, deltaring etc - är i metall men det faller under ren nödvändighet. Att man sedan valt att kalla de fula och intetsägande markeringarna från Elite Force för "Trademarks" ser jag dock enbart som en förolämpning.

För en person som är bekant med en M4A1 finns här inga överraskningar över huvud taget. Tar man av bärhandtaget så kan där monteras optik på den siktesskena som finns undertill men man måste ta i beaktande att frontsiktet kommer finnas i vägen. Problemet är att det är en mycket knepig affär att ta av det främre siktet; det sitter fastmonterat i ytterpipan. Varför man valde en så uppenbart korkad lösning är bortom mig men jag misstänker att droger var inblandade. Det hela blir inte bättre när man inser att flamdämparen har limmats fast trots att man tycker att en skruv samt en gänga borde räcka bra för att hålla den där. Om du beställt vapnet från staterna är den dessutom målad orange så lösningen kan finnas för att se till att folk inte bryter mot deras vapenlagar i första taget.

Handguarden är medelmåttig. Deltaringen håller inte fast handguarden ordentligt vilket gör att det hela bara ser slarvigt ut såvida man inte trycker till ordentligt. Vid samtal med Evike om denna detalj påpekar de att mitt exemplar är ensamt om detta men med dialog med andra kunder som köpt samma vapen så kan man förutsätta att det är ett produktionsfel på en lång rad bössor och är således är något man behöver vänta sig. Att byta ut Deltaring låter sig dock inte göras; Ersättaren skruvades på åt motsatt håll så där dog den idén ut.

Bild

Kolven är väl det enda som får godkänt - den går att ställa i flera olika lägen beroende hur långt du vill att vapnet ska vara. Själva kolven är av M733 typ och inte den något mer moderna M4 kolven vilket jag inte har något som helst emot. Problemen börjar om du ska byta ut kolven - beroende på kolv så kan detta antingen gå enkelt eller kräva en hammare (vilket sedan resulterar i att kolven inte går att justera). Således får kolven godkänt men kolvröret är helt oacceptabelt.

Som tur är magasinbrunnen av samma skrot och korn som på de flesta billigare M4:or. Den är inte kinkig alls utan tar allt du vill mata den med. Jag har ännu inte hittat ett magasin den inte matar ifrån och detta är nog en av de få bra saker jag har och säga om bössan. De magasin som hänger med bössan vilket är två stycken High Cap Magasin är dock inget att hänga i julgranen. Alltifrån färgen till känslan skriker plast och med tanke på den komposit kroppen är gjord av så är de en besvikelse, en känsla som förstärks med tanke på att de matar dåligt - de enda magasin jag äger som matar dåligt med den här bössan. Med tanke på att det var de magasin som ARES och Elite Force vill att man ska använda till den så är det bara patetiskt.

Bild

Att montera isär bössan vilket är något jag för en gångs skull gjorde skapar dock inte några överdrivet stora problem. Upper och Lower är separerade med två pins och vips så har du bössan i två delar. Till och med jag som får anse mig ha tummen mitt i handen när det kommer till att ta isär vapen kunde med enkelhet montera isär den här bössan och sedan sätta ihop den igen. Det här hade talat för vapnet om det inte var så att det är en egenskap den delar med många andra M4:or. Detta är dock främst något du behöver oroa dig för om du ska måla den eller sätta i något roligt i Gearboxen.

Bössan skjuter som man kan förvänta sig - varken bättre eller sämre. Att ställa in Hop Up görs enkelt genom att föra tillbaka laddningshantaget och kan lätt göras i spel. Inställningen har dock en viss tendens att röra sig när man spelar med den så man får hålla utkik så att den håller sig på plats när man väl ställt in den; annars lär skotten dyka i backen fortare än man avsett. Träffsäkerheten är acceptabel men det här är inte en bössa jag skulle använda i skogen - den är mycket lämpligare som CQB Bössa och utgångshastigheten reflekterar detta. Jag skulle rent personligen rekommendera ett 7.4 volts LiPo till den här bössan (något som jänkarna inte gör; antaglien för att sälja fler "LiPo Ready" Kits) men om du inte har ett batteri får du med ett skräpbatteri som du gör bäst i att slänga direkt tillsammans med den rent ut sagt usla laddare du fått med.

Ares, jag vet att ni kan bättre så var vänliga att också bevisa det - framför allt på de lite billigare bössorna som förtjänar samma möjlighet för modifikationer som de lite dyrare. För den person som vill ha en M4A1 så finns det - som jag redan sagt - en lång rad vettigt prissatta och bra alternativ på marknaden. Det enda som talar för vapnet är att det numera slutat att tillverkas vilket gör Evikes Random AEG Låda för 85 dollar (+ frakt, tull och moms) ett av de få säkra sätten att få tag i bössan. Om du väljer den rutten ska du dock inte vara ledsen om du av en händelse råkar få något annat istället.

Om ni vill veta när nästa recension kommer, vad som kommer recenseras eller se extramaterial under själva processen så rekommenderar jag ett besök till min Facebooksida. Där avhandlar jag även Cosplays och Utrustning baserat på spel, TV Serier och filmer.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)