P&J SR-25

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Allan_g
Inlägg: 224
Blev medlem: ons jul 11, 2012 2:07 pm

P&J SR-25

Inlägg av Allan_g »

Har haft min P&J SR-25 semi-sniper (långa versionen) nu ett par veckor och tänkte att jag skulle dela med mig och berätta hur jag upplever vapnet.

Min är då följande (A&K) P&J SR-25 (långa versionen) och har ett monterat 4-16x40 BSA kikarsikte på. Medföljer i boxen: SR-25, high-cap mag, ljuddämpare, flipp-upp sikte, handguard (av billigare typ), batteri, laddare, läskstånd, allen-key och en liten skruvmejsel.

På bilden är det med den konfiguration jag idag spelar med, minus det kamouflage jag täcker vapnet med.
bild44.jpg
Vill börja med att berätta min spelstil så ni förstår min utgångspunkt i det jag berättar som jag upplever bra och dåligt, jag spelar som sagt sniper och väljer mina mål (oftast) med en hel del omtanke. Innan jag tar skott letar jag för att se om det finns flera fiender i närheten, uppskattar distansen till mitt mål/målen så om de skulle få syn på mig kan jag snabbt dra mig ur för att leta ny position. Detta förutsätter att jag inte själv kommit mitt i ett bakhåll eller stött på en fiende väldigt plötsligt. Jag försöker att undvika in i sista att ta ett huvudskott, jag letar hellre upp ny position eller väntar på att målet rör på sig. Samma gäller med mitt sidearm, ser jag ett mål inom ca 20m gör jag bedömningen snabbt att försöka ta honom med den i samma anda som med mitt main vapen dvs. helst med ett skott och inte Rambo stil.

Allt i andan "One shot, one kill".

Detta väger mot att jag valde en semi-sniper som på papper alltid har lite sämre prestanda än en bolt matad sniper-bössa. Jag valde dock att satsa på semi för att inte tappar minna mål i kikarsiktet och snabbare kan lägga ett andra skott om detta skulle behövas.

Jag började att spela min SR-25 i originalutförande för ca fyra veckor sedan och det var ett par saker som utmärkte sig:

FPS Var hög redan från box, när jag skulle tömma loppet i en plasthink så sköt den rätt igenom hinken som den inte vore där. Att jämföra med andra märken av SR-25 som inte gick igenom när de försökte med samma sak. Han aldrig testa FPS med 0,2g kulor utan testade bara med 0,36. Den låg då på stabila 100-101 m/s med 0.36g.

Precision Jag hade en hel del problem med träffsäkerhet i början, med 20m säkerhetsavstånd och mina kulor redan efter 35-40m började vika av till höger eller vänster. Detta gjorde det mycket svårt att träffa på 40-60m och jag fick helt enkelt jobba mig närmare de jag sköt på. Jag hade dock ett fel på hopuphuset vilket gjorde att den var fast i ett felställt läge och dålig precision (kanske) inte gäller för alla P&J SR-25. Kontentan var att vid 40-60m var de kanske en av sex kulor som gick dit man ville från box.

Batteri Fick med ett 9,6 3000mAh NI-MH, min spelstil är likt hur en boltsniper spelar. DVS att jag inte matar ut en massa kulor för att få in träffen utan noggrant väljer mitt skott efter antal mål, avstånd och situation. Detta gör att jag säkert klarar av flera fulla speldagar med ett batteri utan att att tömma den. Perfekt vid långa eller fler-dagars spel.

Magasin High-cap som rymmer ca 400 kulor, har aldrig haft en felmatning hittills (skjutit ca 3500 kulor med bössan). Med 400+ kulor i magget kan man spela i min spelstil en hel dag utan ett behöva byta magasin. Tittar jag in i den efter spel på ca 4-6 timmar har jag ca 2/3 kvar. Jag har efter lite omtanke funderat på att införskaffa mig low-caps av tre anledningar: mindre skrammel från kulorna, folk påpekar (klagar :) ), mil-sim osv.

Ljuddämpare Ca: 20cm lång (helt i metall) och monteras/tas av med "quick release". Effekten av att dämparen sitter på är ytterst minimal, det ljud man hör mest av kommer från motorn och inte från pipan. Man måste stå bredvid vapnet för att höra skillnad med eller utan dämpare. Öppnar man upp den så är den ljudisolerad från ca 50% av dämparen till utgångsmynningen, resten av plattsen tas upp av fjäder och lås-mekanismen. Dock så ser den ju helt klart roligare ut med dämparen på.
Editerat: när jag lät någon annan skjuta med min bössa riktat mot mig märkte jag att dämparen faktiskt gör märkbar skillnad.

Kvalité Förutom stock och handgrepp så är den helt i metall, i början vobblade inte en ända del. Efter installation av 6,01 pipa så har dock över och undre reciver hittat en halv millimeters glapp, dock inget stort som påverkar prestandan. Jag rengör pipan med flaskstång och silikon olja efter varje spel, har aldrig haft problem med matning av kulor eller konstigt låga FPS skott.

Eldomställare Safe, Semi och Auto. Safe mode fungerar, den skjuter bra i semiläge och har hyfsad respons. Man kan ställa om till auto och den spottar ut kulor med ganska hög takt, detta läge är dock överflödigt och medför bara enorm slitage samt en jävla massa sura människor samt eventuell ban från spel :twisted:

Efter installation av Madbull Ultimate Tightbore 6,01 (L:509mm).
Man kan (om man vill) få plats med en längre pipa då ljuddämparen är ytterligare ca 20cm. Jag valde att kunna ta bort dämparen utan att ha något som sticker ut.

FPS Jag kör numera med 0,43g Guarder och får då ut 85-86 m/s. Nu tänker nog många att det är ju låg FPS, men den verkar hålla sin FPS ganska lång sträcka och dessutom med bra precision. Idag går jag inte i tankar om att behöva förbättra min FPS.
Editerat 2012-09-17: Idag spelar jag med 0,40g guarder och den gör 98-100 Mps. I samma veva provade jag med 0,20g (okänt märke då det inte var mina kulor och jag glömde att fråga) kula med min 6,01 precision pipa och den skickar ut kulan i 147-149 Mps

Precision Träffar lätt ett mål i storlek A4 papper på 40-50m, ett mänskligt (stillastående) mål på 50m brukar bara behövas ett genomtänkt skott. Har inte haft möjlighet att testa på mycket längre distanser i spel. Med min konfiguration träffar jag bra upp till och förbi 50m. Kulan börja dala lite efter ca 90m.
Editerat 2012-09-17: Jag har fått in några riktigt fina träffar, på skeppartorp lyckats jag med två skott få in träffar på rörliga mål där jag stått i skogskanten vid husvagnen och träffade två personer med två skott som tog sig från basen vid safezone till skydden närmas safezone. Jag uppskattar det till över 60 meter.

Jag kommer att tillägga mera data/utvärderingar av denna semi-sniper med olika tyngder av kulor och distanser.

Jag skall även öppna upp gearboxen snart och gå igenom den efter ca 5000 kulor, kommer då att tillägga lite om slitage mm.

Skall man införskaffa sig detta vapen och spela den i utförandet från box skulle jag nog inte rekommendera detta. Man kan lika gärna köpa en Cyma MP5, sätta på ett kikarsikte och få lika bra prestanda fast för billigare peng. Man bör nog minst skaffa en tight-bore pipa för att detta vapen skall komma i sitt rätta.

Editerat 2012-09-17:
Jag har nu förbrukat ca 9000 kulor sedan början av sommaren, jag har inte öppnat gearboxen och tänker så inte göra fören jag stöter på några problem. Tankarna va att stärka gearboxen och byta ut hopuphuset men jag har ändrat mig då jag inte haft en ända felmatning. Alla kulor går jämt och fint utan att droppa eller stiga konstigt.Jag kommer inte göra något tillsvidare.

Jag blev bara uppskrämd av de som bytte alla delar i början och har problem med matning mm.

Som det ser ut nu kommer bara gummit i hoppern bytas i snar framtid (normalt slitage)

Otroligt nog räckte det med en presspipa för denna bössa (för mig).

Jag kan haft massa tur med min, vad vet jag. Det jag vet är att jag är nöjd och litar på min semi-sniper.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

dacke93
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 17, 2012 1:46 pm

Re: P&J SR-25

Inlägg av dacke93 »

Har du sålt den?
Kalla mig Ultima lst

Allan_g
Inlägg: 224
Blev medlem: ons jul 11, 2012 2:07 pm

Re: P&J SR-25

Inlägg av Allan_g »

Yepps,
2013 blir support som main och assault PDW som sekundär 8-)
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Skriv svar