Umarex H&K UMP .45 Elite / Ares SMG-001 (New Version)

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Umarex H&K UMP .45 Elite / Ares SMG-001 (New Version)

Inlägg av JonathanRL »

Umarex H&K .45 Elite / Ares SMG 001 (New Version)

Recensionsexemplaret är en SMG 001 men recensionen är giltig även för Umarex H&K UMP .45 Elite. Enda skillnaden mellan vapnen är att Umarex har trademarks samt tre rails från början; ARES har det inte.

Bild

Det går inte att sticka under stol med att jag är ett fan av H&K - faktum är att någon häromdagen gick så långt så att kalla det en "fetish" vilket jag tyckte var något av en överdrift. Min uppenbara preferens till H&K Vapen handlar mest om att oavsett vilket det är så passar de bra i mina händer och är bekväma att bära och hantera under längre perioder. Under den tid jag spelat airsoft så har detta gått ifrån en preferens till något av en beslutsamhet - en som jag vet att inte andra nödvändigtvis delar.

Det är därför som jag idag är lite extra glad över att återigen få recensera en H&K UMP .45 som är kanske ett av de få vapen gjorda av H&K som jag är smått ambivalent över. Den passar mig lika bra som de flesta andra vapen som H&K tillverkar men det finns saker med den som jag tycker hade kunnat göras bättre - framför allt att vapnet känns väldigt stort för att vara en kulsprutepistol och de avlånga magasinen som till och med får en P90 att glo i förvåning. De flesta av dessa uppvägs dock av den rena coolhetsfaktorn som antagligen är anledningen till att UMP har en självklar roll i filmer och datorspel - Till och med 007 har använt den och det torde väl vara all argumentation du behöver?

Inom Airsoft så finns det några stycken tillverkare av UMP. S&T har tillverkat en billig variant för Umarex räkning som är den vanligaste att se säljas i landet - dessvärre är VFC GBBR variant som även den är licenserad inte alls lika vanlig. Utöver dem så har G&G tillverkat en som blivit klonad av Both Elephant i Kina och slutligen så har vi då ARES SMG-01 som nyligen utkommit i en uppdaterad version - och det är den vi tar en titt på i den här recensionen.

Något jag uppskattar oerhört med den här versionen är den intetsägande, pappersbruna lådan. Jag är trött på att behöva vända lådorna ut och in när de ska transporteras eller bäras från affärer. Allt man behöver göra för att transportera den här lådan är att riva av klisterlapparna och fälla ut handtaget. ARES blir således det första bolaget som jag recenserat som får bonuspoäng för själva lådan innan jag ens hunnit röra vapnet.

Bild

Själva vapnet är egentligen inga större överraskningar. Vapnet är gjort i en komposit som får Umarex "sportline" version att skämmas och G&G & VFC titta lite smått beundrande på sin betydligt billigare jämlike. Fördelen med kompositen är att det gör vapnet relativt lätt att bära samtidigt som man inte oroar sig för att det ska gå sönder i första taget. Nackdelen är att det fortfarande känns lite plastigt men det är inte vad jag skulle anse var ett större problem. Som en extra bonus saknar också kroppen de linjer som visar hur och var vapnets monterats ihop och som var gräsligt närvarande på den billigare varianten. Materialet är kort sagt övertygande vilket tenderar att vara det första tecknet på ett lyckat köp; framför allt då det första tecknet på ett misslyckat köp är att bössan går sönder så fort den faller i backen vilket är något man kommer slippa med den här pjäsen. Något annat jag uppskattar är att du kan använda manöverhandtaget även när ett batteri är monterat - något vissa andra UMPs har varit lite snåla med.

Då detta är ARES Version och inte den som brandats av Umarex så finns det inga äkta H&K Trademarks men detta är något jag faktiskt känner inte är speciellt viktigt, framför allt då Umarex "Elite" kan kosta allt ifrån en femhundring till en tusenlapp mer och så mycket är inte trademarks värda. Det närmaste man kommer är texten som varnar en att läsa manualen samt ett serienummer samt .45 auto ingraverat på magasinet. Magasinen är dessvärre inte kompatibla med G&Gs, DEs eller Classic Armys magasin - du behöver magasin från Star, Ares eller Umarex. Det kan också vara väldigt knepigt att hitta magasinfickor som fungerar väl - överväg använda de avsedda för P90 så borde du klara dig fint.

Bild

Rails finns monterade dels ovanpå vapnet för montering av optik samt längst ute på handguarden för montering av frontgrepp. Sidorails för ficklampa och / eller laser får du köpa separat för dessa ingår inte. Den främre railen pryds också av den för H&K Traditionsenliga fästet för en vapenrem som kan monteras bort om man så önskar och brukar vara det första jag gör. Om man vill ta bort någon av de båda rails så behövs bara en insexnyckel och vapnet kan se riktigt bra ut utan tillbehör.

Problemet är att det inte ser speciellt bra ut utan optikrailen på grund av de hål som den är monterad i. Således är optik helt enkelt att föredra framför de annars riktigt bra inbyggda siktena eftersom jag rent personligen tycker en skena bör antingen vara använd eller avmonterad. För er som vill montera en ljuddämpare - tough luck. Ni kommer vara tvungen att gänga själva eller köpa en adapter för pipan saknar gänga. Det finns visserligen ljuddämpare framtagna för UMP men de kan vara lite knepiga att hitta. Värt att tänka på - framför allt då bössan ser riktigt jäkla bra ut med just en ljuddämpare.

Kolven ser vid första anblicken ut att vara lite konstigt monterad då den lutar svagt uppåt men detta är helt normalt och ser till att dina ögon lätt hamnar i nivå med siktet. Att fälla in den är inga problem alls - bara tryck in knappen och hör det tydliga klicket som uppstår när kolven låses fast i sitt läge. Vill du fälla ut den igen så lyfter man helt enkelt upp kolven något och fäller sedan ut den. Det tar lite tid att vänja sig vid men fungerar felfritt. Något som också måste nämnas är hur bekvämt axelstödet på kolven är - pluspoäng för det.

När det kommer till vapnets prestation på fältet så finns där några överraskningar. För det första har bössan både en elektronisk blowback och snabbt byte av fjäder, allmänt kallat Quick Spring Change. Dessa båda saker har börjat bli betydligt vanligare inom airsoft på senare år och båda är saker jag uppskattar på mina vapen. Quick Spring Change är precis vad det låter som - istället för att montera isär Gearboxen så tar du ut den gamla fjädern och sätter i en ny vilket inte ska ses som en provokation att sätta i en 150 fjäder - gör du det kommer ditt vapen gå sönder. Främst bör det ses som en möjlighet att trimma ditt vapen mellan orginal eller CQB fjäder - vapnet chronade vid mitt test lite drygt 110 m/s vilket är i grövsta laget när det kommer till CQB där utgångshastigheter kring 80 / 90 m/s är att föredra.

Bild

Kulbanan är det i alla händelser inget fel på men det är inte heller överdrivet imponerande. Jag skulle rent spontant säga att detta är ett vapen för kortare avstånd, precis som den äkta förlagan. Detta är på intet sätt ett tyst vapen. Patronluckan - som redan nämnts är en del av den elektriska blowbacken - är gjord av metall. Resultatet blir en lång rad höga metalliska ljud varje gång bössan avfyras och kommer inte ge dina motspelare någon tvekan om vart på slagfältet du befinner dig någonstans och ljudet kan tänkas bli smått irriterande efter ett tag beroende på sitt sinnelag. Det går givetvis att koppla ur EBB vilket i teorin också bör öka tillförlitligheten på vapnet men det lämnar jag helt till personlig preferens.

Avslutningsvis så måste jag nämna det fördelaktiga priset - framför allt inom landet. De utländska säljarna säljer gärna det här vapnet lite dyrare med Umarex Brands men här i Sverige så sålde Striker ARES version till en faktiskt riktigt vettig slant. Om du tycker om UMP (och gör du inte det, varför har du läst allt det här?) men inte riktigt vill punga ut summan som krävs för G&G eller VFC så kan du hoppa över den billiga versionen Umarex erbjuder och köpa den här.

Om ni vill veta när nästa recension kommer, vad som kommer recenseras eller se extramaterial under själva processen så rekommenderar jag ett besök till min Facebooksida. Där avhandlar jag även Cosplays och Utrustning baserat på spel, TV Serier och filmer.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Umarex H&K UMP .45 Elite / Ares SMG-001 (New Version)

Inlägg av Wiggen »

B4sed JonathanRL med ännu en otroligt bra recension, riktigt intressant att du tittar på en modell som ofta blir förbisedd i förmån för m4:or och mp5:or.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Umarex H&K UMP .45 Elite / Ares SMG-001 (New Version)

Inlägg av Majoren »

Precis vad jag letade efter! tackar! En fråga dock, är det plast eller metall ytterpipa?
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Umarex H&K UMP .45 Elite / Ares SMG-001 (New Version)

Inlägg av JonathanRL »

Jag har för mig att den var metall men jag har inte kvar vapnet så jag kan inte dubbelkolla.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Skriv svar