TAGINN- exploderande skottgranater

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
mitte
Inlägg: 42
Blev medlem: mån apr 13, 2015 4:35 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av mitte »

den verkar vara gjort i mjukt gummi så tror inte point blank är så farligt, och inget problem heller,
ifall man avlossar den pointblank så är det ett vårdaskått som kan ske med alla vapen, undrar bara hur det är när den sprängs, om det är farligt för folk med nätbrillor kanske? kollade lite på filmer på youtube men inte sätt hur den ser ut efter den har sprängs
Mtp och l85 är grejer det

sacredscar
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:18 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av sacredscar »

ngn innan som skrev att paladin exploderar :P de gör dem inte de är lite som ett ägg med innehåller pulver, pulvret används vid matlagning(färgning av mat) så farligt är de inte direkt, lätt av tvättat (finns filmer ifrån redwolf som vissar detta).
var även ngn som skrev om de är farligt för folk med nätbrillor?
precis lika farligt som ett dåligt märke av kulor :P, känns lite som om man använder mesh så tar man även på sig nackdelarna de följer med dem (sj kör jag helförslutna glasögon med idioti höga krav :p ) hoppas de hjälpte en del :)
min köp o sälj presentationstråd - http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... sacredscar

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Genocide »

Pratade med europeiska leverantören av taginn granaterna på Berget. Vi pratade om lagligheten osv.

De är helt lagliga i Sverige. De drivs av co2/gas(båda lagliga). Anslagsenergin är tillräckligt låg för att de ska vara lagliga med.

Enda problemet jag ser är att det kan bli farligt med spräng nära huvuden. Annars har jag absolut inget emot dem och skulle gärna varit med där de används.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Gwlyddyn »

Enkel fysik.

Bild

Där Ek = Energin i Joule, m = massan i kilo och v = hastigheten i meter per sekund.

Sist vi räknade på detta, i någon av alla airsoftgrupper på Facebook, så hamnade granaterna på långt över gränsen för licensfritt. (10 joule för repeter/enkelskott och 3 Joule för semiautomatisk)

Att leverantören säger en sak betyder ju egentligen inget alls.. Utom att dom vill sälja.

Purvins
Inlägg: 88
Blev medlem: tis maj 08, 2012 1:59 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Purvins »

Exempel.

TAG Reaper väger 24g.
Vapenlagen säger energi 4 meter från mynningen får inte överstiga 10J effektbegränsad halvautomat
v(4) får alltså inte vara högre än 29m/s.

Har inget chronoresultat tillgängligt, men observation pekar på att de flyger avsevärt fortare, speciellt med t.ex. guardergas.

perlenbacher
Inlägg: 282
Blev medlem: lör dec 21, 2013 3:51 am

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av perlenbacher »

Funkar dessa granater med std 40MM grenade Launchers som finns på marknaden? Så som M203/M320 kastare från div. Tillverkare?
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Mixe »

Japp, det gör de. Är det tillverkare på granatkastare du menar, eller på granaterna?

perlenbacher
Inlägg: 282
Blev medlem: lör dec 21, 2013 3:51 am

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av perlenbacher »

Jag menar då tillverkare på kastare, om dem tex funkar i alla/de flesta Grenade Launchers som div. Tillverkare säljer. Såsom TM M320, S&T 320, classic Army M203 etc. Blev väldigt sugen på en kastare nu när jag såg detta :o
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Mixe »

Alltså, hylsorna som skjuter ut projektilerna har samma avfyringssystem som de vanliga 40 mm- granaterna. Så alla tillverkare borde funka.

costas
Inlägg: 12
Blev medlem: tis jul 08, 2014 12:01 am

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av costas »

Tja!


Tokyo maruis lär inte funka då du fyller själva granatkastaren med gad, men typ alla andra är nog ok

Skriv svar