TAGINN- exploderande skottgranater

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Nuckel82
Inlägg: 82
Blev medlem: mån aug 19, 2013 7:34 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Nuckel82 »

Coolt att kunna lägga rök med granatkastare
Somewhat Intellectually Challenged Killers

Lone Wanderer
Inlägg: 20
Blev medlem: sön aug 31, 2014 10:10 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Lone Wanderer »

Tips:man kan skjuta enola rökgranater med en longbarrel 40mm kastare hyfsat långt dessutom

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Mixe »

Ok! Då har härligheterna kommit fram. Alla. De från Ryssland tog lite längre tid, men de kom.

Idag har jag också prövat dem i spel. Här följer erfarenheterna:

1. Handhavande. De är ganska svåra att spela med om man inte har minst tre hylsor. Att bara ha en, som jag hade, gör att man i princip har ett skott per spel, eftersom det är meckigt att fylla på gaspatronen. Det är inte helt enkelt att träffa det man vill med dem heller, så man kan behöva fler chanser.
Den hylsa jag fick strulade dessutom en del, så jag fick hålla på och peta mycket på den för att kunna fylla på den i spawn.

Funktion:
De går LÅNGT! 100- 200 m. På riktigt. Det gör dem paradoxalt rätt svårspelade, eftersom de blir svåra att lobba dit man vill. Det varierade också rätt mycket exakt hur långt de faktiskt gick, gott och väl med 50 m ibland. Och har man bara ett skott på sig blir det gärna fiasko.

Jag prövade 2 olika projektiler: Archangel (spräng vid impact) och Velum (rök).
Archangel var i princip ospelbara. De låter och ser häftigast ut, men var verkligen hopplösa. De sprängs i princip endast vid kraftig träff rakt på plan yta, och det finns det ingen poäng med. Skjuter man dem i lobb mot mark eller mot mjukt underlag klickar de jämt. Stot besvikelse. Inte en enda kill.

Velum funkade faktiskt jättebra. Problemet med dem är att man även där behöver minst tre snabba skott om de skall vara användbara för att skapa en ridå. Passar bäst om man har en M32 eller liknande.

Jag kommer att köpa och spela med Reaperprojektilerna (detonerar 2 sek efter avfyrning) och två hylsor till när jag får råd. De borde vara mer användbara.

Säkerhet: det första som hände var att en Archangel inte gick iväg. När jag pillade på ett mycket oförsiktigt sätt med hylsan exploderade den i min hand (video kommer). Den låter rejält, men handen var helt oskadd. Ingen större fara där.
Däremot flyger de iväg rejält, och man får reservera sin användning till långa avstånd. Jag skulle INTE vilja ta en träff i ansiktet på nära håll. Det är troligen inte värre än en paintballkula, men det är illa nog.

Sammanfattningsvis: svårspelade, och kommer att kräva övning. Med sitt pris på dryga 45 kr/ projektil är det dyrt. Jag skall ut och öva med de återanvändningsbara Pecker- projektilerna för att få till siktet. Jag tror att Reaper är den bästa projektilen för maximal spelbarhet, och avråder starkt från Archangel. Räkna med att behöva köpa 3 hylsor för att verkligen kunna använda dem. Räkna också med en del övning. Och har du svårt för att bedöma avstånd och ta hänsyn till säkerhet: köp för min och andras skull inte dessa.

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Mixe »

Som utlovat: how not to do it, the TAG- grenade edition.


Bild

sacredscar
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:18 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av sacredscar »

kan inte se din video :(
beställde hem paladin versionen, tror du den kan vara ngt?
min köp o sälj presentationstråd - http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... sacredscar

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Mixe »

Eftersom paladin- projektilerna också exploderar på träff tror jag de blir lika svårspelade som Archangel. Läste du mitt inlägg ovan?

Dimage
Inlägg: 77
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:45 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Dimage »

Du skulle inte kunna lägga en Youtube film på hur dom fungerar.
Känns som det blir mer troget till hur dom faktiskt beter sej än dom officiella filmerna som finns.
Vi alla vet ju hur man kan klippa och klistra tills något gör som man vill..

Youtube mest för att photobucket inte verkar vilja funka för dom flesta..

Mixe
Inlägg: 181
Blev medlem: lör aug 18, 2012 10:20 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Mixe »

Nja, jag har ingen video i bakfickan och har inte tid att producera någon. Men de som finns på youtube redan ger en rätt rättvis bild av hur de funkar. Om du bara söker lite till så hittar du dessutom lätt andra användarvideos där, finns gott om dem.

Jag har också skrivit i tråden rätt ingående om hur de fungerar. Man får nog anstränga sig LITE själv om man vill ha info. Börja med att läsa den tråd ni själva postar i kanske?

Vesslan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:32 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av Vesslan »

TAG granaternas laglighet här i Sverige har diskuterats livligt på diverse fb sidor då dom trots allt är gas/kolsyre drivna. Men för dom som har lust att vänta lite så håller våran egne svenske pyro/milsim legend Delendam på att ta fram pyro drivna 40mm o mycket annat skoj i pyro väg.


https://m.facebook.com/PMShgr/

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: TAGINN- exploderande skottgranater

Inlägg av SonOfaGun »

Först och främst, Tack för din review Mixe!

Sen mina ynkliga 5-ören.

Själv testat Reaper granaterna. Det som var märkligt var att de inte antände om man sköt i en högre vinkel, vi testade ung. 45-grader och då antände Ingen granat. Dock antände alla i en vinkel under 45-grader. Detta medförde att luftbrisad är borträknat. Sköt långt, beroende på gas, vilket jag gillade starkt!

De enda två granterna som jag kan se vara spelbara är Paladin (sprider rött damm vid träff, utmärkt för att skjuta ut fordon) och Velom (Rök).

Farligheten är jag ytterst tveksam till, en Reaper granat väger som ungefär som en flörtkula och är tillverkad av något sorts skummaterial. Point blank kan jag inte yttra mig om, då jag själv inte blivit skjuten point-blank. Återstår att testa.

Jag kommer att köpa under hösten och göra lite egna test.

Skriv svar