E&L AK74MN

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Nuckel82
Inlägg: 82
Blev medlem: mån aug 19, 2013 7:34 pm

E&L AK74MN

Inlägg av Nuckel82 »

Tomten skickade en tidig julklapp med UPS i år
Bild

Nej skämt å sido jag har länge sneglat på denna skapelse av de relativt nya tillverkaren E&L. Har läst mycket om dom och enligt rykten så är det en före detta ak fabrik som lade ner produktionen av rs ak och öppnade upp fabriken igen fast gav sig in på airsoft istället. De hade ju redan alla maskiner för att tillverka ak:s. Vet dock inte sanningshalten i detta men de påstår att gasledaren är från början en äkta gasledare men de fräst ett spår i den för att det inte ska bli några importproblem.
Kartongen som den kommer i är en vanlig standard brun kartong med ett företagsklistermärke på.
Bild

Inuti så ligger den i en skyddande plast och har olja och fettrester på sig och luktar som en äkta som precis rullat av fabriken :mrgreen:
Bild

Medföljde också ett kvalitetscertifikat med utgångshastighets test. Den skjuter runt 130 direkt ur lådan vilket är lite för hett så rekommenderar att byta till en m120 om du inte vill ha 20m säkerhetsavstånd dvs. Lite intressant också att alla e&l ak har unika serienummer, en ganska unik detalj må jag säga.
Bild

Medföljde också ett 150 kulors midcap i plast. Den höll en skrämmande låg kvalitet då den främre läppen gick av helt efter att provmonterats 3 gånger. Man kan inte få allt här i livet...
Bild

Nu till själva geväret.
BildBild
Hela skapelsen är i 100% stål förutom de delar som oftast inte är i stål så som gearboxskal, hopup hus, och innerpipa.
För utom det så är allting till och med avtryckaren är i stål. Hopup huset är i metall och fungerar som det ska en intressant detalj är också att den sitter skruvad i gearboxen. Ger en bra tätning mot gearboxen.
Bild
Säkringen som medföljer ligger på 25A och är en helt vanlig mini säkring som finns på vilken mack som helst :)
Bild

Inuti denna skapelse sitter en förstärkt v3 gearbox. Öppnar man den så känns det mesta standard för en kina gearbox. Kugghjul i stål, cylinder i koppar, cylinder huvud i polymerplast, pistong i polymer samt pistonghuvud i polymer.

Pistongen är lite intressant då den saknar en hel del av den övre skenan och är lättat på flera ställen och ja den är lätt, pistong med pistonghuvud landar på 24,5 gram. Sista 3 tänderna på pistongen är i stål och resten i polymer. Pistonghuvudet har en svamphatt eller en sk "silent" modell. Tyckte den inte var särsklit "silent" men den fungerar som den ska och tätar mot all förmodan mycket bra.

Väldigt förvånad över att nozzle saknade o-ring men inget som en beställning från rödastjärnan inte kunde lösa. Dock så använder E&L en längre nozzle än standard. Standard för AK ligger på 19,63mm och E&L använder en som är 20,68mm lång. Men på rödastjärnan så finns det en Dream Army nozzle till AK som är 20,72mm och den fungerar alldeles utmärkt.

Av någon märklig anledning så tappar den 25-30% i utgångshastighet om något annat gummi än E&L:s egna används. Känns lite märkligt, kan vara något fel i konstruktionen på just mitt exemplar eller så får man hitta ett gummi med längre läppar som sluter tätt mot nozzle. Testade också med en standard AK nozzle för att utesluta att nozzle gick in för lång i gummit. Men samma nedslående resultat ändå. Med förtrösta inte E&L:s egan gummi presterar faktiskt väldigt bra för att vara ett vanligt standard gummi. Den har en H form på "bulan" för stabilare och jämnare grepp.
* Uppdatering 25/3-15. har nu testat med olika gummi bla Ultimate, Transparent Guarder, A+ devil, Maple Leaf flat hop och röda Madbull. Samma resultat som innan m/s ligger 10-20 under vad den gör med E&L gummit. Enligt vad som står på Gunfire.pl så finns e&l bössorna nu i en version 2 med ett nytt hop up hus som är svart. Står inget om det nya huset löser detta med problem med olika gummin men man kan alltid hoppas.
Bild

Också att anmärka att för en gångs skull så öppnade man en gearbox som inte var totalt indräkt i fett av alla dess slag i den här var riktigt sparsamt med detta och det är ju alltid trevligt.
Springguiden är kullagrad och är tillverkad i polymerplast, saknade dock ett hål i botten på den så att återmontera gearbox skalet var lite pilligare då man inte kunde vinkla ner fjädern med en liten skruvmejsel. På denna gearbox sitter det också en high torque motor redan från fabrik så responsen på denna är faktiskt helt klart över förväntan.

Allt som allt en bra gearbox som fungerar felfritt då schimmningen faktiskt var helt ok. Dock så är cut of leavern lite tjockare är på andra v3 boxar så man får shims sector gearen ovanligt högt för att den inte ska skrapa i.

Summa summarum: En riktigt häftig bössa då man verkligen känner direkt när man håller i den att den är solid och helt i stål. Att ytterpipan är i stål gör att viktfördelning på geväret blir mer som på en äkta. Kan helt klart rekommendera denna till alla som letar efter en ak då priset på dessa ligger på runt 240-300 euro från Gunfire.pl till skillnad från en LCT som kostar runt 50-80 euro mer än en E&L.
Beställde med denna bössa extra magasin från MAG och dessa passade direkt utan modifiering. Dock så är det ett litet glapp i sidled men det kan man leva med, med tankte på hur billiga dessa magasin är. Cyma AK74 magasin kräver modifiering av klacken för att låsa fast. Efter det så sitter dom mycket bra och matar bra. Inte testat fler än dessa två tillverkare men är tämligen övertygad om att andra tillverkares magasin också sitter bra.
Tillägg 25/3-15
Har hunnit spela med den ett par gånger nu och jag måste säga att den är sjukt stabil. Spelat på bla AC Paintball i Uppsala och sprungit in i väggar med den, tappat den, och sprungit i ett träd med pipan (klantigt jag vet men det var blött och halt på banan) och inte så mycket som ett märke! Hade det varit någon annan AK från tex Dboys så hade den antingen spruckit eller blivit krökt eller dyligt men inte denna den håller för så gott allt man kan råka ut för under ett spel. En liten nackdel jag märkt med bössan är vikten så är nära vad en riktig AK väger. Efter en hel dags spelande så är man rätt trött i rygg och axlar efter att bära den.
Jag kan verkligen starkt rekommendera den till alla som vill ha en bra AK. Dock som vissa har kommenterat så sjuker den orimligt j*vla hårt direkt ur lådan så TRIMMA NER innan användning.
Ha överseende med att detta är min första recension ever och jag var inte så duktig på uppsatsskrivning under skolåren :P
Senast redigerad av 5 Nuckel82, redigerad totalt 0 gång.
Somewhat Intellectually Challenged Killers