APS CAM870

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: APS CAM870

Inlägg av MODDAN »

Kocken149 skrev:Inte för att vara dryg, meen, det finns faktiskt rekylbroms till hagel. Gör inte nån större inverkan på rekylen dock. Den där taggiga saken man brukar se på 870n är en choke med en så kallad "breachingtool". Gör så att krutgaser har någonstans att ta vägen om man sätter pipan mot tex en dörr.
Nu är du dryg i vilket fall, även om det inte är din mening. Det man enligt tradition gör i sådana situationer är att man anammar drygheten. Accepterar den. Nedsänker sig i den och lär sig att älska den.

Men du har rätt i att det finns rekylbroms till hagel. Men relevansen på detta när vi de facto pratar om flamdämpare är för mig svårfunnen. Det finns också ljuddämpare till hagel, när vi ändå är inne på mynningstillsater:
Bild

Föga relevant, men roligt att nämna.

Angående rekyldämparnas inverkan på ett hagel kan jag tänka mig att det är ungefär som att fisa i motvind. Kul att göra, men inte särskilt produktivt.

För att vara exakt så är den mynningstillsats jag markerat på bilden en Remington Tactical Choke Tube, och inte en "breaching tool", vilken faktiskt ger en märkbar trångborrning på haglen som går att utläsa av recensionerna. Men en vanlig, traditionell trångborrning har mycket riktigt ett sådant här utseende:
Bild

Vidare så är detta ett "breaching tool":
Bild

Sedan, hur en Remington Tactical Choke, ska kunna dämpa rekylen märkbart för mig svårt att begripa. Men du får gärna färglägga en bild och förklara. Eller göra en video, eller använda det medium du finner mest lämpligt.

Alltså skulle jag, i teorin, kunnat lagt upp en bild där jag markerat dessa och förklarat vad en trångborrning är. Men nu var mitt mål att tillhandahålla så mycket information som möjligt i ett så kompakt format som möjligt i syfte att undervisa så mycket som möjligt.
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: APS CAM870

Inlägg av Kocken149 »

Jag tror du har missförstått mig lite, remington tactical choke har ingen rekyldämpande effekt. Den är bara en choke med en tillsats med hål för att ventilera ut krutgaser om du skulle trycka pipan emot något. Breachingtool var väl en felaktig benämning av mig. Rekyldämpare är vanligare på halvautomater iof, men som jag sa en liten inverkan på rekylen. Kan väl göra lite skillnad om man skjuter mycket.

Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: APS CAM870

Inlägg av MODDAN »

Nu förstår jag bättre vad du menar.
Ja, rekyldämp på ett halvautomatiskt hagel kan jag förstå gör skillnad. Har själv licens och skjutit såväl bock, halvauto som pumphagel, och halvautohagel är ju något av det enklaste och roligaste som finns. Se bara på Jerry Miculek. På denna sortens vapen kan en rekyldämp absolut göra skillnad, men om det gäller en Remington M870, vilket är fokus för denna tråd, så tror jag personligen att en Vang Comp pipa skulle ha större och effektivare påverkan:
Bild

Källa på detta vore ju följande:
"DO I WANT BARREL PORTING OR NOT?"

The porting system decreases muzzle rise by up to 90%. It decreases muzzle flash by up to 50%. It is a sound investment.
Hoppas en sådan pipa kommer till APS CAM snart, inte för att det är någon rekyl som behöver dämpas, utan för att det kan vara ett sätt att effektivt kontrollera mynningshasten på kulorna då en del av gasen kommer ventileras ut genom hålen.

När jag blir stor vill jag bli Jerry Miculek.
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

Samlaren
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jul 04, 2012 10:00 pm

Re: APS CAM870

Inlägg av Samlaren »

Har själv blivit ägaren till en och blev mycket imponerad över kvaliteten. Tänkte byta ut ett fåtal delar så att den ser ut som den som svenska polisen har/hade för att lägga gas på 80 och 90-talet.
Väntar på en förstock ifrån USA för att få detta rätta utseende. Har även byt ut pipbandet till den rätta modellen.

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: APS CAM870

Inlägg av harlekin »

Kan man ha ljuddämpare på den? :o
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: APS CAM870

Inlägg av MODDAN »

Yes... firendo...
Bild
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

Blomman94
Inlägg: 66
Blev medlem: ons maj 22, 2013 9:03 pm

Re: APS CAM870

Inlägg av Blomman94 »

Tjenamorrs! har lite frågor och funderingar om mitt lilla kära hagel som precis gått sönder.....
1:det är push pinen som gått av men vet ej om jag har gen 2 bolten eller gen 1... jag köpte den nu i våras från wiseguy och har mailat dom och frågat men dom vet inte själva än(dom har frågat sin leverantör om vilken gen dom fått in) så ska vänta på svar nu i veckan om det, vad tror ni? anar att jag antagligen har gen 2 med tanke på att den har varit ute på marknaden ett tag nu

2: är lite förvirrad angående hylsorna, finns det 2 olika caps på dom för gen 1 bolten och gen 2?

3: var kan man lättast hitta en sidesaddle? har sökt överallt utan resultat då jag inte vet vad som kan passa till cam´en

skulle uppskatta all info med er erfarenhet av aps 870! :D roligaste bössan jag ägt!

Mvh Arvid

Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: APS CAM870

Inlägg av MODDAN »

Du kan ta och titta på den här bilden som Yunfat lade upp någon sida bakåt:
Yunfat skrev:Bild
Undersök sedan ditt eget slutstycke och se vilken version den matchar bäst.

Mig veterligen finns det inte olika sorters hylsor, utan det är samma design på alla.

Om jag inte missminner mig ska riktiga side-saddles fungera om du köper nya sprintar som passar APS CAM, då de har annan dimension än de riktiga. Men du får fråga någon av människorna här som faktiskt har en sadel på sin bössa så du får helt korrekt information.
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

BalleBlomm
Inlägg: 3
Blev medlem: tis sep 03, 2013 3:45 pm

Re: APS CAM870

Inlägg av BalleBlomm »

Tycker det är en onödig kostnad med förladdningarna/korgarna och kolsyra och snubblade över denna underbara guide på reddit: https://imgur.com/a/Hbk1M#0xHacjx

Så tänkte dela med mig om hur jag laddar mina..

Börjar med att stansa ut papplock ur nått grövre papper, typ samma tjocklek som de man köper..
Bild

Sedan placerar jag plasthylsan i ett "ladd-ställ" med piggar som har samma höjd som patron-basen med utslagen ventil.
Bild

Där efter pressar jag ned ett papplock i botten, här svarvade jag en stång som går ganska tight för att få ned pappen jämnt o snyggt.
BildBild

Kulor av önskad vikt o antal går i ovanför det, 11 för tillfället i 5-1-5 lager.
Bild

Sedan är det bara att pressa på ett lock till...
Bild

...och upprepa tills alla är klara:)
Bild

Sedan är det bara att montera en vanlig luftflaska i laddverktyget(lättast att tömma den helt innan ni skruvar på för att gänga på helt) och fylla basen på morgonen innan spel, och om man skaffar lite extra plasthylsor är det bara att ladda om basen och flytta till en laddad hylsa mellan spelen.
Bild

Och vill man ha extra fart är det bara att lägga i nån shims i regulatorn på flaskan.

Hoppas det kan vara till nytta för någon:)

Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: APS CAM870

Inlägg av MODDAN »

Mycket intressant, Balle!
Vilken diameter på stans använder du när du gör papplocken?
Mätte lite själv hemma på en höft, och beställde en 19mm stans häromdagen som jag inväntar leverans på. Hoppas den ska passa, annars får man köpa en annan av mer korrekt dimension.
Hur har du gjort laddstället? Ser hemmafräst ut, men finns det en ritning så man kan göra en själv med hjälp av 3D-skrivare skulle det ju vara överdrivet praktiskt!
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

Skriv svar