En Noob Recenserar: ASG CZ Scorpion EVO 3 A1(AEG)

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Redstar
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 09, 2013 3:51 pm

En Noob Recenserar: ASG CZ Scorpion EVO 3 A1(AEG)

Inlägg av Redstar »

Förord: Det är med stor förväntan och glädje jag recenserar ASG's CZ Scorpion EVO 3 A1, en Proline AEG som enligt ASG själva ska sätta en ny standard inom airsoften. Den här bössan har varit på gång i 3 eller 4 år nu, och äntligen har undertecknad kunnat knipa en från den första batchen som tillverkats.

Den här bössan förbokade jag hos Cybairgun, och jag har varit i kontakt med Jonas där via både telefon och e-mail. Jonas tycker om sitt jobb kan man säga, och är verkligen trevlig och har varit mkt tillmötesgående med mina önskningar gällande leverans. Pris 4495kr, dock så beställde jag en del tillbehör så det landade på strax över 6000kr, och då bjöd han på väskan jag hade beställt med, värde 299kr. Med fri frakt med koden AIRSOFTNU hamnade kalaset då på 5735kr.

Nog nu, vapnet då för bövelen?
Bild

Features:
Fulla licenser från CZ
Producerad från CZs 3D-ritningar
Lättbytt fjäder-funktion för olika banor/miljöer
Polymerkropp
"No dry fire", slutar skjuta när magasinet är tomt
Realistisk bolt action för högre realism
Single, auto och 3-burst
Elektroniskt avtryckarsystem för snabbare respons(Alltså Mosfet, med aktiv broms)
Indikerar vid lågt batteri

Tjockare gearbox: Man har uttökat supportytan för pistongen, detta ska eliminera eventuellt wobbel och försäkra att även en sliten pistong håller sig på rätt plats med optimal kontakt med sectorkugghjulet. Djupgående tester har visat(enligt ASG) att trots den tjockare gearboxen så har inte friktionen mellan pistongen och gearboxen ökat.
Gearboxen insluter hela cylindern, vilket eliminerar de vanligaste slitageproblemen med Version 2 och 3 gearboxar, men förstärker även gearboxen så att den klarar kraftfullare uppgraderingar och får en längre livslängd.
Det man även skulle kunna ta med som en feature är att den är monterad i Danmark och alla delar är tillverkade i Europa, vilket innebär att ASG har haft full kontroll på produktionen, och kan på så sätt garantera kvalitet.

Teknisk data:
Längd 623/425mm
Bredd 58mm
Piplängd 208mm (6.03mm)
Mag.Kapacitet 75rd
Batteri 17207
Standard Mag 17844
Hop-up Justerbar
Utg.hastighet 95 m/s alt. 120 m/s
Anslagsenergi 0,9 Joule
Vikt 2400gr


Unboxing: Cybairgun har förpackat det hela väl med luftkuddar, ASG i sin tur levererar bössan i en formskuren kartongförpackning, och viker man ut delen som håller bössan på plats finns enklare instruktioner tryckta, hur man byter batteri tex.

Medföljande tillbehör: 1 magasin, 75rd.
Det kan tyckas vara lite klent, men då slipper man betala för tillbehör man redan har, som tex batteri och laddare. Vill man ha handstoppen eller något annat tillbehör så kan man köpa det. Magasinet matar varje kula som det är sagt, och inga kulor spiller ut vid magasinbyte. Mag-releasen fungerar bra och det är inga svårigheter där.

Bild
Intryck & känsla: Väldigt stabil, polymeret bössan är gjord av är tuffa grejer, det kan man inte komma ifrån, det ger ett stabilare intryck än vad min M4 i metall gör. Den ligger fint i händerna och känns väldigt "manövrerbar", som en cqb-bössa ska göra. Stocken fälls lätt upp och låser sig på plats utan problem, och den är skjutbar. Inget wobbel, inget som rasslar eller nåt, väldigt stabil. Bursten har en tät träffbild och auton likaså, eldhastigheten är hög, men då kör jag med ett 11.1 LiPo. Ni vet det där klassiska gnället som en del AEG:er har? Det existerar knappt eller inte alls, och ljudet är väldigt tillfredsställande med överraskande skönt smatter, den låter jävligt bra helt enkelt. Mkt rails, det räcker och blir över:)

Meck och Peck:
Jag beställde som bekant m95-versionen, men fick detta mail från Cybergun:
"Hej.
Bössorna anlände till oss idag, tyvärr har det blivit en miss hos ASG så att vi bara fått hem M120 bössan.
Tack vare det lätta fjäderbytet är det ju inte något världsproblem precis, utan jag skickar med en M90 fjäder till dig kostnadsfritt. Låter det bra?"

Svar: Det låter jävligt bra. En gratis fjäder utöver gratis väska, ja tack. Detta leder mig till fjäderbytet:
För att byta fjäder i den här bössan viker man stocken, trycker in spring guiden och lyfter av stocken, ganska enkelt. Sedan tar du ett lämpligt verktyg, jag tog en bred platt-skruvmejsel och vred ett kvarts varv motsols(Lefty loosy, righty tighty) och sedan plockade jag ut spring guide och fjäder, stoppade in 90-fjädern och spring guiden igen, applicerade tryck och vred tillbaka det hela i läge igen. Därefter slidade jag tillbaka stocken ----> Klart! 1 minut ca för mig som är en rejäl noob när det gäller mek. Man ska egentligen använda insexnyckel för att byta, men jag(<---- Noob) hade ingen i närheten.

Installation av batteriet: Detta var lite mer komplicerat, jag är som sagt en noob och det tog mig 10 minuter iaf. Jag skruvade av flash hidern, och sedan låsbulten(jag kallar den det) och efter det förde jag charging handlet framåt samtidigt som jag drog av den främre delen av bössan. Nu ska man ta 2 av det tredelade batteriet och stoppa i det i bössan så de hamnar mot hop-uppen, och sedan ett längsmed den nu blottade pipan, och sedan föra tillbaka den främre ramen samtidigt som man håller in charging handlet fram mot fjädern. So far so good, inga problem att förstå instruktionerna, men teori och praktik går inte alltid hand i hand.
Problemet: De två batterierna som stoppas in i bössan ligger tätt mot hop-up-huset, så tätt att bolt releasen inte fungerar som den ska, luckan går inte igen och hop-uppen förblir blottad. Av med skiten igen, pilla och passa in, och efter 10 minuter så får jag till det hela. Att hitta precis rätt läge så att främre ramen glider på är inte helt lätt det heller, men så är det nog bara för att man vill undvika wobbel, självklart. Detta är möjligtvis inget problem för den erfarne, och säkert inte för mig heller i framtiden. ASG rekommenderar starkt att man tar ur LiPot efter varje användning, så ägaren av detta vapen lär sig nog snart.Bild

Personligen: Jag älskar detta vapen. Batteri-pillet blir nog inga problem då jag troligen kommer att köra cqb mest, eller bara, och då gäller single shot eller burst, så ROF kommer inte vara så överdrivet viktigt för min del. Jag kommer därför att köra med mitt tvådelade 7.4 LiPo, det sliter mindre på bössan i det långa loppet också, även om den är byggd för starkare batteri.

Sikte: Jag funderade på ett 551 eller liknande, men var rädd att det skulle kännas lite groteskt gentemot den relativt kompakta scorpion:en. Det slutade med en chansning, ett Konus Sight Atomic Pro, det "minsta rödpunktsiktet på marknaden". http://www.midwayusa.com/product/318955 ... pter-matte
Det var en klockren chansning och det passade vapnet mkt bra.
Har jag missat något visentligt i den här recensionen? Let me Know, eller ställ gärna frågor. Jag älskar att babbla om prylar jag köpt:)
Bilderna är rakt av snodda från nätet och inte mina egna.
Tack för mig. // Redstar

P.s Övriga noteringar: Magasinen passar inte in i en mp5-magasinficka, men det är ju inte heller mp5-magasin. Just nu finns det bara svarta fickor, vilket inte personligen passar mig. Dessutom saknas en del tillbehör i butikerna, bland annat magasin, vilket gör att jag råder till tålamod när det gäller köp, det verkar vara en grym bössa, men utan magasin kommer man inte långt.
Senast redigerad av 4 Redstar, redigerad totalt 0 gång.
Sticks & stones may break my bones, but hollow points expand on impact.

FabianP
Inlägg: 178
Blev medlem: fre jul 05, 2013 7:29 am

Re: En Noob Recenserar: ASG CZ Scorpion EVO 3 A1(AEG)

Inlägg av FabianP »

redstar.. hur har du löst det med magasinen?
hur bär du dem?
Lunar
LosPrimosLocos

FabianP
Inlägg: 178
Blev medlem: fre jul 05, 2013 7:29 am

Re: En Noob Recenserar: ASG CZ Scorpion EVO 3 A1(AEG)

Inlägg av FabianP »

Nu kostar den 3150:- på hobbex..
Lunar
LosPrimosLocos

Redstar
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 09, 2013 3:51 pm

Re: En Noob Recenserar: ASG CZ Scorpion EVO 3 A1(AEG)

Inlägg av Redstar »

Det är ett sjukt bra pris för den här bössan!
Sticks & stones may break my bones, but hollow points expand on impact.

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: En Noob Recenserar: ASG CZ Scorpion EVO 3 A1(AEG)

Inlägg av harlekin »

1400 kr billigare än cybairgun... o.0

Finns den å få tag i från kina?
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Redstar
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 09, 2013 3:51 pm

Re: En Noob Recenserar: ASG CZ Scorpion EVO 3 A1(AEG)

Inlägg av Redstar »

Det kan jag med säkerhet säga nej på, det finns ingen tillverkning i Kina, endast i Danmark.
Sticks & stones may break my bones, but hollow points expand on impact.

FabianP
Inlägg: 178
Blev medlem: fre jul 05, 2013 7:29 am

Re: En Noob Recenserar: ASG CZ Scorpion EVO 3 A1(AEG)

Inlägg av FabianP »

Körde med min på klacken idag. Funkade ok med bara 4st mag. Men vore bättre med 6-8 kopplade.
Testsköt förra helgen med 101inc kulor. Funkade sisådär. Idag med GreenDevil 0.25. Tipp topp!
Lunar
LosPrimosLocos

Ajo79
Inlägg: 31
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:57 pm

Re: En Noob Recenserar: ASG CZ Scorpion EVO 3 A1(AEG)

Inlägg av Ajo79 »

Varit sugen på denna bössa ett tag och nu med det priset på Hobbex så är det svårt att stå emot!

Hur är hopuppen och precisionen på denna bössa? Går den att likna vid "nån befintlig typ"? Dålig som en M4 eller bra som en AK? Eller mittemellan som en G36?

Tillägg: Hur är kulbanan? Går det att få lång räckvidd med bra precision?
Senast redigerad av 1 Ajo79, redigerad totalt 0 gånger.
“I’m a firm believer that there’s plenty of problems that can be solved with an M1A1 battle tank”
Min Affärer

Redstar
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 09, 2013 3:51 pm

Re: En Noob Recenserar: ASG CZ Scorpion EVO 3 A1(AEG)

Inlägg av Redstar »

Jag kör med 0.25 och jag tycker att träffsäkerheten är hög, även vid burst, men jag är långt ifrån expert i ämnet då jag inte ägt så många bössor.
Sticks & stones may break my bones, but hollow points expand on impact.

Ajo79
Inlägg: 31
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:57 pm

Re: En Noob Recenserar: ASG CZ Scorpion EVO 3 A1(AEG)

Inlägg av Ajo79 »

Fick hem bössan igår och det var kärlek vid första ögonkastet! :o Vilken pjäs!! Så otroligt stabil, gedigen plast. Skulle vilja säga det är NextGen kvalité till en billigare peng (iaf med Hobbex superrea). Respekt till Danskarna som lyckats bygga denna till ett hyfsat pris. Mina JG G36 med sunkplast åker i soptunnan nu.

Lite fippligt att få in batterierna men mina AK sticktype 11,1 LiPo passade fint. Klarade provskjutningen galant också, fin kulbana.

Dansk dynamit ftw!
“I’m a firm believer that there’s plenty of problems that can be solved with an M1A1 battle tank”
Min Affärer

Skriv svar