Big Dragon M04 Dummy Gas Mask med Ventilating Fan

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Wrim
Inlägg: 57
Blev medlem: ons feb 12, 2014 3:19 pm

Big Dragon M04 Dummy Gas Mask med Ventilating Fan

Inlägg av Wrim »

Klicka länken för att se trailern https://www.youtube.com/watch?v=KCGLmA1p6mo

Bild
Finns i Tan, Olive Drab och Black.
Bild

Jag köpte nyss den sista gröna M04 gasmasken på Cybair i Umeå. Pris: 349 kr
Ni kan få den billigare på ebay för 191 spänn och gratis frakt, men jag föredrog en lokal butik då det är lättare att få grejer lagade/ersatta ifall nåt skulle gå sönder.
Till skillnad från trailern kom den inte med något svart pannstöd. Vet inte om det bara gäller min eller om de har släppt en ny modell utan pannskydd.
Den säljs bara med en burk även om den har kapacitet för två.

Fördelar:
Bra justerbara remmar
Cybair levererar lyckligtvis ingen töntig lapp fastsydd på baksidan:
Bild

Trevlig vikt, känns inte billigt lätt eller jobbigt tung.
Snygg färg, Mörkare grön än på bilderna!
Luktar inte gammal gubbe och nazism som begagnade masker

Inbyggd fläkt
On-knappen är väldigt diskret och är en del av ränderna på burken. Nästan omöjlig att hitta fast jag hade sett trailern och visste hur den såg ut.
Efter ett tryck snurrar fläkten i 8-9 minuter. Den blåser IN luft, inte ut, så som hjälp mot dåliga lukter hjälper den inte.
Flickvännen blev besviken när hon funderade på att bära den när hon rensar kattlådan, men en händig person kan nog lätt lossa de två skruvar som fläkten sitter fast med och vända på fläkten så den blåser ut luft i stället.
Bild

Nackdelar:

För låg sikt
Bild
(Här ovan ser ni för övrigt hur linserna kläms fast bakom plastkilar. Förstärkning med superlim rekommenderas för säkerhets skull.)
Den här svarta klumpen bidrar till att ögonhöjden kommer på tok för lågt, som ni kan se i den översta bilden i det här inlägget.
Den sitter lyckligtvis fast med ett väldigt löst klister. Utan klump hamnar ögonen mer centrerat i relation till linserna.
Önskas ännu mer rum är det bara att försiktigt skära bort näsryggsplasten.
Bild
Det duger fint, och för bättre komfort ska det nog gå att limma dit en bit skumgummi om man är kräsen.
Men även om sikten är låg finns det dock tillräckligt med rum för glasögon!
Sikten i övrigt är så klart begränsad och lite ojämn genom linsen. Ett bättre val kanske skulle vara ett hjälmvisir, men lite dålig sikt hör väl till charmen när det gäller gasmasker.
Dålig vidvinkelsyn gör bara motståndarna gladare :)

Diskutabelt ögonskydd
Det pågår en debatt på Youtube om huruvida linserna är för svaga. De sitter som sagt fast med plastkilar. Vissa föredrar att förstärka med superlim eller liknande.
Det finns en del filmer på Youtube där masken skjuts upprepade gånger på extremt nära håll med högpresterande airsoftvapen och ändå klarar sig galant, men efter allt för lång eld kan linserna hoppa av en kil eller två.
Jag rekommenderar att ni ser filmerna och bildar en egen uppfattning. Masken är inte CE EN166 Certifierad. Men det finns gott om rum för godkända skyddsglasögon inuti.

Avslutande ord: Jag trycker den ser grymt cool ut och den kommer att passa bra på framtida airsoft lajv med fallout-tema.
Vill man ha en riktig gasmask kanske m59 vore det närmaste alternativet.
Senast redigerad av 1 Wrim, redigerad totalt 0 gånger.

pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

Re: Big Dragon M04 Dummy Gas Mask med Ventilatiing Fan

Inlägg av pompe88 »

haft den här på min shortlist att eventuellt använda i september på ett tex ett fallout inspirerat lajv ;)

Bra recension får nog bli ett köp så jag hinner modda och åldra den lite
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

Wrim
Inlägg: 57
Blev medlem: ons feb 12, 2014 3:19 pm

Re: Big Dragon M04 Dummy Gas Mask med Ventilatiing Fan

Inlägg av Wrim »

Det råkar inte vara Utpost i Skellefteå?

pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

Re: Big Dragon M04 Dummy Gas Mask med Ventilatiing Fan

Inlägg av pompe88 »

nej Blodsband reloaded, men utpost låter intressant länk ?
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

Wrim
Inlägg: 57
Blev medlem: ons feb 12, 2014 3:19 pm

Re: Big Dragon M04 Dummy Gas Mask med Ventilatiing Fan

Inlägg av Wrim »

http://eskapader.webs.com/
Det är mer Lajv än Airsoft, där vapen bara används i nödfall. Ammuntionen kommer att vara begränsad för att det ska vara balanserat.

Jag kan citera nåt nån på facebookgruppen sa:

"Innan man går och köper ett flashigt och dyrt airsoftvapen kan det vara bra att komma ihåg att vi har begränsad ammunition på lajvet. Du får alltså inte ta med egna kulor, utan blir tilldelad ett litet antal beroende på din roll. Detta för att det är svårt att få tag i ammunition i postapen, och för att detta inte är ett airsoftlajv utan ett lajv med airsoftinslag då situationen verkligen kräver det. Tanken är också att fler nya lajvare ska våga komma till utposten och inte vara oroliga för att det bara är ett skjuta- och bofferlajv."

Men jag är ändå grymt taggad på att vara med!

Facebookgruppen: https://www.facebook.com/groups/153876404662114/

Skriv svar