A&K TW M4A1 (Gen2)

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Allan_g
Inlägg: 224
Blev medlem: ons jul 11, 2012 2:07 pm

A&K TW M4A1 (Gen2)

Inlägg av Allan_g »

Detta är en pågående recention av A&K TW M4A1 *GEN2 och har en bit kvar till att vara färdigställd.

Senast uppdaterad: 2014-05-07

*GEN2 har modifieringar mot första utgåvan, inte mycket skiljer sig internt förutom en 130 cylinder istället för en 150 cylinder. Oklart om de har bytt ut några av de elektriska komponenter eller gears överhuvud taget.

Mera bilder på cylinder och gearbox kommer löpande, jag samlar även in information från andra ägare av denna bössa samt ägare av Systema/FCC för att ha en referensbild att jämföra med.

Gen-2 av A&K känns igen av den svarta buffer tube samt att den kommer med 130 cylindern (guld). Anledningen är att A&K insåg att kombinationen svaga batterier samt 150 fjädern var nästan ett vattentät koncept för att bränna elen. Kör 11,1 V Lipo på dessa bössor och inget annat.

Jag har fått hem två av dessa för ca två veckor sedan och hunnit med en del rotande inne i bössan (dock inte gearboxen, men allt annat.).
bild (1).JPG
Efter byte av rail
dmr.JPG
Kroppen:
Mycket bra finish och färg på bössan, stabil som få och är mindre glapp i upper/lower än Systema vilket var en trevlig överraskning om man känt på A&K AEG (tex M4) tidigare. Handguarden sitter som STEN, går knappt att rubba på och Delta ringen har en mycket stark fjäder. Det finns lite uns av spel på stocken men klart över godkänt. Totalvikten är lite mera än Systemas men knappt märkbar utan att ställa den på vågen. Handguard är AEG specad och kompatibel med tex Dboys för RAS/RIS/Convertions. Har dock inte testat detta själv, men kommer göra det i snar framtid då jag ämnar att bygga en DMR av ena uppern. Editerat 2014-05-07 Som ni ser på nya bilden var det inga problem med att få på rail, denna är en AEG 13,2 Larue (repro) rail.

Motor:
Den är helt okej respons, vare sig superdålig eller supersnabb med 130 fjäder både i semi. I auto är denna lite av trött. Man behöver dock ta bort motorkontakterna och löda dit dem, kablarna är av mycket hög kvalitet på dessa. Motor pinion är locktighted vilket är plus. Vid tillfälle skall jag prova med min 90 fjäder och se om de gör skillnad i semi och auto. En stor skillnad jag märker mot Systema är ljudnivån från både motorn och cylindern, A&K har inte det där skrikande ljudet som Systema ger ut i bufer tuben (Jämfört med både MaX och Original). Exakt vad detta beror på vet jag inte, det kan ha att göra med hur mosfet i tuben kanske är mindre och därmed blockar mindre ljud än A&K. Försöker lista ut löpande vad som orsakar detta och återkopplar.
bild (2).JPG
bild (3).JPG
Gearbox:
Inte öppnat min än, men testat att snurra på dem samt min kompis som har en Systema 2013MAX gjorde samma sak och han sade att mina gears inte är lika tröga som hans. Det fanns lite fett som jag torkade bort på de synliga kuggarna men inte mera. Vid tillfälle skall jag nog torka resten. Ljudet från mina gearboxar låter friska och bra. Ljudet från dessa bössor är helt klart bra även med upper nere och mycket lite ekar tillbaka till bufer tuben.

Editerat:
Jag har bytt min el till Etiny och därmed öppnade jag gearboxen och kikade lite. När man har kommit så långt kan man ta sig tiden till att rensa den lite av det fett som kommer från fabrik. Det är inte överdrivet mycket men ändå för mycket för min smak. Min är bra shimmad, kanske lite för bra då kuggarna går lite trögt vad som jag är van mot när jag shimar mina AEG. Vågar dock inte yttra mig mera då jag gärna vill jämföra detta mot vårat måttstock (Systema). Inga kuggar hade minsta lilla tendens av slitage och både box och gears ser ut att vara i 100% skick efter en ca 10 0000- 16 0000 kulor eller vad som har rullat igenom min bössa.

Editerat: i både ATW och PTW max som vi jämförde sitter motorn med och det skulle vara konstigt om MAX har tröttare magneter än ATW original. Samma test skall göras om utan motorer med i ekvationen.

El:
Funkar för mig hittills, använd 11,1 V lipo annars riskerar du att bränna elen. Kabel från motor till fett är riktigt bra kablar men från fett till batteriet tycker jag att det är ganska standard kabel samt mycket klumpig kabel. VARNING!!!! Dra inte ut denna kabel med våld då man riskerar att lösgöra kontakten på fett för signal flatkabel och då behöver du fingerfärdighet och verktyg som heter duga för att få tillbaka denna (hände mig). Original Switch device har en cylinderformad aluminium kapsel (ganska stor) och en skruv håller mosfetkortet på plats som avmonteras i främre riktning (mot vapnets mynning. Denna innehåller även en säkring på 35 A. Kretskortet är fabriks lött (ten bad) medans kablaget är handlött då med fluss. På bild ser man min reserv jag beställde, denna kommer utan aluminium kapslingen och säkringen. Säkringen är av typen man har i bilar. Flatkabeln som går från detta kort är mycket lätt att skada. Se upp när du skrivar av buffertube, du kan lätt klippa kabeln då.

EDITERAT: 2014-04-27
Efter en ca 4 påsar (4000 kulors påsar) spelade jag på klacken, bössan var tröttare än normalt. Inget utmätt vetenskapligt men det känndes ca 30% segare på semi, nästan som en vanlig AEG. Vid 14:00 la den av och jag kännde att det luktade bränd el. Har beställt full Etiny, dvs board, trigger och mosfet. Efter jag byter ut denna skall jag försöka lokalisera vilken del som gick sönder. Elen är nu utbytt och jag kunde inte se vilken del som gick sönder, installerade full Etiny och den passade som en hanske på min bössa.

Här vill jag också utfärda den största varningen med bössan, största svagheten med bössan är den lilla vita kontakten (se bild) i fett. Min bild är en ersättare och den är lite bättre uttänkt eftersom den ligger ned och är mindre utsatt. I originalet står denna kontakt upp och av de 6 st ATW jag tog in till laget/vänner är det flertal som mera eller mindre spruckit/slitits sönder där det bara är ledarna kvar då den vita plasten blivit massakrerad snällt sagt. Börjar misstänka att detta kan bidra till el rasen som dessa bössor är kända för. Att byta eller tänka på införskaffa el från Systema/Etiny bör vara en av de första uppgraderingar man tänker på. Om man inte vill det skall man ta sig tiden att ta ut fett och löda på nya kablar mot batteriet då original kablaget är det som massakrerar denna kontakt.
bild.JPG
bild (1).JPG
bild (2).JPG
Magasin:
Köper du deras midcap som till en början verkar vara ORDENTLIGT inoljade. Men efter man öppnat dem ser man i loppet att det är minimalt, snarare en hinna och inte mycket mera.
Jag har bara testat med King Arms 0.28 Platinum hittills och de fungerar bra. Matar alltid till sista kulan och där sätter skottspärren igång och fungerar som den skall. Jag tycker att mina magasin sitter hårt, nästan för hårt. Man behöver kraft för att få in dem och ut. Bra finish på yta/färg som tål. De har ett hårstrå spel i sidorna när man rör denna med handen men jag har inte lyckats skaka i vapnet så man hör/känner att magasinen rör på sig där DVS inget ljud från magasinen när du springer/rör på dig. Jag har lyckats supa bort efter två spel på ett magasin plastpinnen som för upp sista skottet, den har lossnat och är MIA. Undvik att pressa in de sista kulorna från snabbladdaren, jag har systematiskt pressat in tills det tar stopp och i ett magasin fastnade då kulor/fjäder. Varav jag öppnat och gjort en ordentlig koll på konstruktion/olja/skruvar mm. På bilden som visas har jag torkat med hushållspapper genom hela loppet för att se mängden smutts och olja och den var helt frånvarande. Återigen till färgen, provade att inte allt för hårt rista in i färgen med min lilla plint mejsel. Som tidigare utsaga är färgen av mycket hög kvalitet, tror nästan att det är teflonbelagt men jag är ingen expert på olika typer av färgarbete så räkna inte med detta.
bild.JPG
bild (1).JPG
Hopup/innerpipa:
Editerat 2014-05-07 Innerpipan håller en 6,04 innerdiameter utmätt med digital skjutmått, den är mycket tung och tjock= bra eller dåligt? Det får du får bestämma, den går inte sönder eller böjer sig i förta taget kan jag lova. I början fick jag hade lite spridda skurar i början men efter varje kula jag sköt blev det bättre och bättre och efter lite inskjutningsslitage går kulorna en ca 80 meter spikrakt. Min chronar in på 143 m/s med 130 cylindern och 105 m/s i min andra 130 cylinder där jag installerade en King Arms 90 fjäder för PTW. Innerpipan är som tidigare nämnt är mycket smutsig från leverans, går bort efter en ca 4-6 gånger med piprensaren. Efter mera spel och bränt ca 1000-1200 kulor träffar jag allt på 40-50 meter på max två skott, och då menar jag mål som är en 1/10 av mänskligt mål. När det gäller kulbanan tycker jag att den har PTW kulbana och håller sig mycket flak över längre distanser. Mera jämförelse tester kommer att göras för att måla upp en rättvis bild. Editerat 2014-05-07: Idag har jag öppnat upp hela hopup huset, tre saker som fick mina ögonbryn att höja sig när det gäller A&K TW hopup. 1. Det är inte mot en fjäder som ställer rollerpack, utan två stycken silikonnubbar. 2. Bakre O-ring var formad efter enheten, vet inte om denna är klämd så eller ser ut så från start. 3. Rollerpack har bättre metall och högre noggrannhet än FCC enhanced hopup C-ring (WTF). Återstår att se om hur mycket bättre eller sämre gummi FCC bidrar med mot originalet (svart på bild, FCC är den med grå potmetallen) ute på banan. Uppmärksamma att på min bild har jag felaktigt placerat tillbaka silikonnubbarna som ligger längs med innerpipand och skall vändas på tvären (det är två silikonnubbar). Vid närmare titt på original hopup roller ser denna ut att vara CNC och dessutom ytbehandlad.

Editerat: Efter tre dagar på farmen med FCC advances hopup roller kommer jag byta tillbaka till A&K original för att sedan testa Systemas. FCC var det värsta skit jag testat på länge, i klass med dålig AEG gummi som inte går att få lång och flak kulbana blandat med att en burst på 4 stycken kulor landade första kulan 15 meter framför sista kulan och betedde sig väldigt oregelbundet. Jag kommer inte ens behålla FCC roller pack för reserv... så dålig var den tyvärr. Stor besvikelse och bevis på att A&K egna håller hyfsat hög klass. Kommer en jämförelse mot systemas senare.
hopup.jpg

Cylinder:
Jag har öppnat båda mina och testat dem. De är täta och gör mera än 10 m/s (hos mig ca 13-15 ms mera än de fjädrar jag använder) mera än vad de olika fjädrar jag provar med. Tyvärr ligger jag på 105 m/s med en 90 fjäder så här får man modda för att få ihop till de CQB banor jag spelar på. Pistongen ser ut att vara i bra kvalitet och O-ringen har inga problem att suga tag i pistonghuvudet. Man får nästan vålda för att få loss den. Du kan byta till svagare fjäder utan att oroa dig om matningen. Jag glömde att kontrollera om pistonghuvudet är locktightad. Jag torkade dessutom bort lite fett, det fanns där inte allt för mycket men mera än vad jag ville ha. Springguide är inte kullagrad medans pistonghuvudet är det. En polare som köpte A&K svarta 90 ms cylinder ligger över 90 M/S men under 1.0 joule vilket är bra. Han hade problem med varannan kula som inte matades fram och löste det med porta om den. Skall försöka få tag i bilder på denna för att sprida ut kunskapen.

Hållbarhet:
Det jag inte kan komma med just nu är hur länge dessa kommer prestera enligt ovan då jag bara kört en 1200 kulor fördelat på två spel (kan tillägga att dessa två spel är mera eller mindre i regn/mycket fuktigt). Än så länge är jag mycket nöjd, den känns bra, låter bra, rapp och har bra precision. Planen är att köra med dessa bössor som de är nu tills de rasar, där efter byter jag ut de delar som går sönder till trevligare delar så som Etiny, FCC mm. Jag har nu kört en 5 st spel ute i regn, snö och fukt, tappat magasin mm. Uppskattningsvis radat upp mera än 3500 bulor och det finns inga tendenser på mekaniskt, el eller hopup skulle tagit skada. Den låter precis och beter sig precis som när jag fick den. Editerat: Efter en ca 12000 kulor brändes elen på min, oklart vilken del. Återkopplar när jag bytt denna.

Prisvärd:
Ja, det tycker jag. Man kan nog inte begära 50% av det du får av en ATW M4A1 efter du betalat räkningen på denna. Räkna med att de går sönder som vilken annan AEG som helst precis som Sytema eller andra märken. Därefter byter man ut till lite trevligare saker så som Systema MAX, FCC 3.0, Etiny mm. Jag kommer inte skämmas över mina ATW när den jämförs med andra märken. Denna TW är en mycket bra "Entry" bössa in i TW träsket.
Senast redigerad av 3 Allan_g, redigerad totalt 0 gång.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: A&K TW M4A1 (Gen2)

Inlägg av harlekin »

Blir fan en tw i sommar! Kommer dom bara i m4a1 variant?
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Deriveh
Inlägg: 48
Blev medlem: lör mar 30, 2013 11:02 am

Re: A&K TW M4A1 (Gen2)

Inlägg av Deriveh »

Själv har jag en gen 1 ATW, gått ca 18000 boll ur den sen jag köpte den, begagnad. Har orginal el i sig. Endast lirat med systemas 90 cylle sedan jag köpte den. Ska ha gått ca 2000 boll innan jag köpte den. Det enda som är gjort med den är att det är bytt till deans, givetvis kört med 11,1 lipo hela tiden också.
Inget har rasat än så länge, haft problem lite då och då med att den matar vartannat skott. Detta verkar dock vara temperatur beroende har jag märkt. Fungerar perfekt i 18+ grader, när de går ner där under, i vart fall under 10-15 grader så börjar den mata vartannat skott, då ställer jag dock om hoppen också flyter det på igen. Lite skumt problem.

I övrigt är jag galet nöjd med min, håller 98ms med 90 cyllen. Mycket bra bollbana, känns dock lite trött i auton men jag kör mycket sällan med auton ändå, så kvittar. ;)


Snygg recension, ser fram emot vad mer du kommer fram till. :)
A&K PTW - WE Scar-L GBB open bolt - M1911 Lawman GBB - M92 GNB
Always shoot first and then call whatever you hit the target.

Fearless
Inlägg: 110
Blev medlem: tis apr 02, 2013 11:51 am

Re: A&K TW M4A1 (Gen2)

Inlägg av Fearless »

Bara som en referens till hopen så använder även Systema "silikonnubbar" och de är placerade som på bilden. Likaså har Celsius och G&D samma lösning med ett par bitar siliconslang och även de har dem placerade länsgled mot pipan. ;)

Sen tror jag att om du byter till Systemas hus och hop så lär du säkert får samma resultat som jag fick med min DTW. Bättre matning och konsekventare kulbana. Vill du ta det ett steg till så rekommenderar jag mer än gärna Orgas flathop och deras Magnus 6.10-pipa. Kostar en slant men hur bra som helst. Rak, lång och fin kulbana och mycket mer konsekvent än Systemas grejor.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Skriv svar