JG / ASG MP5

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

JG / ASG MP5

Inlägg av JonathanRL »

JG / ASG MP5

Notera att recensionsexemplaret är en ASG/JG MP5A5 men är korrekt för andra varianter av samma märke också. Notera också att handguarden och magasinet på bilderna är mina egna och ingår inte i köpet.

Bild

Det är en rebrandad JG, vad finns det att skriva om förutom det?

Okey, det finns faktiskt en hel del att skriva om en rebrandad JG. Jag råkar nämligen vara småförtjust i denna icke officiella arvtagare till Tokyo Marui. Med det avses att de oftast är rekommenderade som nybörjarbössor. För att vara kinakloner är de driftsäkra, gjorda av plast och billiga. Det är airsoftens motsvarighet till en duracellkanin helt enkelt förutom att majoriteten av dem inte har rosa färg.

Jag tänker inte spendera överdrivet mycket tid med att introducera MP5:an (läs – ingen alls) för jag tror att ni redan vet det mesta som finns att säga om den och som får plats i några meningar. Det är ett vapen som passar till de flesta situationer och enkelt kan moddas för de övriga. Så hur har JG klarat uppgiften att överföra detta till airsoftvärlden?
Som alla andra uppgifter de fått; genom att klona någonting som redan fungerar. JGs MP5 är kloner på Tokyo Maruis dito, alltifrån plasten till placeringen av Hop-Up justeringen.

Designen är underbart tysk och gestaltar kulsprutepistolen trovärdigt och effektivt. Kroppen är gjord i en plast som visserligen kan knarra lite, men som ger ett gediget intryck.
Handguarden är det lite intressantare ställt med. Även om det sitter som smäck så känns det betydligt bräckligare och det är frestande att snarast byta ut handskyddet mot något som känns lite stabilare. Själv valde jag G&Ps Surefire Clone Handguard, som sitter perfekt och stadigt. SD Varianternas handguard känns mycket mer solid vilket är en positiv överraskning.

Du får med antingen skjutstock eller helkolv. Skjutstocken är i en lätt metall och går enkelt att justera efter önskemål och beroende på situation. Rent personligen justerar jag den ofta flera gånger per match beroende på vilket skydd jag är bakom, om jag avancerar, retirerar och liknande. Det känns som att man missbrukar möjligheten, för att den finns. Detta gör dock inte fullkolv mindre åtråvärd. Den ger bössan en aggressivare look och framför allt ger den tillgång till ett stort batteri. Den känns också betydligt mer solid mot axeln och är vad jag skulle rekommendera till skogsspel såvida inte din personliga smak säger dig någonting annat.

Magasinet som följer med bössan är ett vanligt high cap och matar sådär. Det är varken bra eller dåligt, utan det gör vad det ska, under tiden som du snurrar på hjulet som en annan hamster. Jag rekommenderar standardmagasin, eller om du måste ha high caps, handskar. Av de magasin jag prövat matar de flesta bra. Classic Armys har lite problem men inget större än att ta ut magasinet och sätta i det igen.

När det kommer till skyttebanan presterar vapnet faktiskt väldigt bra; kanske lite för bra om det är CQB du hade tänkt dig. Med utgångshastighet på 115 m/s så behöver de trimmas ner för att vara tillåtna i de flesta CQB miljöer. Inget problem om du är händig, eller råkar ha en verkstad i närheten. Det är en vanlig version 2 gearbox. Till vapnet rekommenderas att du använder ett 7.4 LiPo.

Avslutningsvis är det ett bra vapen för priset du betalar; men du kan lägga till några hundralappar och få en CYMA istället. Dessa är internt likvärdiga men externt mycket bättre vapen. Är du dock ute efter någonting lätt eller är på en extrem budget så kan du inte gå fel med den här bössan. Lätt, effektiv och jävligt cool helt enkelt.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)