KWA HK45

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Cilutan
Inlägg: 35
Blev medlem: ons maj 16, 2012 8:40 am

KWA HK45

Inlägg av Cilutan »

*Externt:
Väldigt precis konstruktion, ingenting är löst och absolut INGET rassel när man skakar om den. Undre ramen av pistolen är konstruerad i kraftig polymer och manteln är i metall. Ytterpipan är tyvärr i polymer, men den känns väldigt högkvalitativ. Eftersom den är licensierad av Umarex så har den alla trademarks och eget serienummer. Under pipan har du en standard weaver-räls för att montera lampa, laser eller vad annat du vill och eftersom den just har Weaver så är valmöjligheterna mycket större än de är för sin föregångare USP som har en unik räls. När vi ändå talar USP så kan tilläggas att HK45 kan använda KWA USP MATCH magasin, även om bottenplattan ser något annorlunda ut på de två modellerna. Allt på pistolen förutom decocking-lever är ambidex, vilket gör livet lättare för er vänsterskyttar där ute. Handtaget är väldigt ergonomiskt utformat och texturerat för bra grepp.
En sak som jag tycker är lustigt nämnvärt för denna så är det känslan i manövern av manteln. Känslan både när man mantlar den för hand och när den mantlar vid avfyrning är speciell på ett sätt jag inte riktigt kan beskriva.

*Internt:
Här kommer lite intressanta grejer. Efter att jag köpt denna pistol så kollade jag upp lite mer info om den och det visade sig att den har ett par väldigt intressanta nymodigheter. Bland annat så brukar den ett förhållandevis nytt gassystem som kallas NS2. Fördelen med det gassystemet framför äldre varianter är att pistolen inte alls i samma grad påverkas av nedkylning när man skjuter. Kulorna går därför i en mer konsekvent utgångshastighet och kulbana skott efter skott.
Ytterligare är att denna puffra är den första PISTOLEN på marknaden att nyttja två-punkts hop-up! Det bidrar till mycket mer stabil och konsekvent kulbana, högre precision på längre avstånd och därmed är den mycket mer pålitlig än de som brukar den vanliga hop-up vi alla känner till.

*Prestanda:
Jag har inte chronat den ännu, men utgångshastigheten bör ligga strax under 100m/s. Den skjuter långt och rakt, väldigt stabilt och oerhört konsekvent (NS2 och två-punkts hop har gjort skillnad). Vindstilla på dryga 20m har jag inga problem att sätta kula efter kula i små 33cl-burkar, har än inte skjutit på längre avstånd.

*Känsla:
Är man uppmärksam på detaljer så är det en väldigt speciell pistol att skjuta med. Otroligt mjuk, skön och förbannat rapp i avtrycket. Rekylen är inget mer än vad man förväntar sig av gas-pistoler, men som nämnt tidigare så är det någonting i mantelrörelsen som är obeskrivligt annorlunda - på ett bra sätt!

*Sammanfattning:
Relativt dyr pistol, men man får valuta för pengarna. Jag förväntade mig bara "ytterligare en snygg pistol", men den är så mycket mer. Ruskigt snygg och taktisk look, väldigt universiell vad gäller accessoarer, ambidex, underbar känsla, väldigt pålitlig och så har de som sagt infattat några riktigt nya och fina grejer på insidan som gör märkbar skillnad i prestanda gentemot andra pistoler på marknaden.


Det avslutar denna recension. Jag uppdaterar recensioner löpande med nya upplevelser om vapnen och om du har frågor så ställ dem här så att även andra kan se svaren :)

Tack och ha det bra!

*****************EDIT*****************
Första "problemet" har uppstått! Minimalt sådant :P
Ett par cm från mynningen på ytterpipan finns ett spår och i det spåret en liten O-ring. Den O-ringen är precis i samma diameter som pipan, vilket gör att den ibland (när det är varmt) kan expandera och sticka ut lite för mycket utanför spåret. Det som händer då är att den kan hamna i vägen för manteln (kläms mellan mantel och pipa), varpå manteln antingen fastnar på väg bak eller fram vid skott. Jag tog bort O-ringen och allt funkar utmärkt, ska införskaffa en som är något mindre så att den stannar på sin plats :)
Save it for the simple-minded