Recension av KWC SIG Sauer P226 X-Five

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Cilutan
Inlägg: 35
Blev medlem: ons maj 16, 2012 8:40 am

Recension av KWC SIG Sauer P226 X-Five

Inlägg av Cilutan »

Info:
Blowback: JA!
Drivmedel: Co2-patron som lätt placeras inuti magasinet
Utgångshastighet: När jag chronade den så låg den riktigt stadigt på 118m/s
Konstruktion: Helt i metall, väldigt robust
Vikt: ca: 1,3kg med magasinet i
Magasin cap: 23+1

Jag köpte denna från ehobbyasia för ett tag sedan och tänker ofta att det kan vara mitt bästa och mest prisvärda köp någonsin. Kort sagt så är pistolen helt fantastisk.

* Konstruktion: Väldigt robust och stabil, med sin tyngd ligger den också väldigt stadigt i handen och den rasslar nästintill ingenting när man skakar på den. Det står på hemsidan (har jag för mig) att den är stor och personer med små händer kan ha problem att hålla den, men en nära vän till mig, som har just väldigt små händer, säger att den sitter som gjuten. Jag, som har stora händer, tycker att den ligger oerhört bekvämt i handen och den känns allmänt väldigt bra att hålla i.

* Precision: Träffsäkerheten på denna pistol är i ordets rätta mening makalös. Jag använder mig av 0,25g kulor och kulorna går rakt så långt ögat kan se. Alldeles nyss var jag ute och sköt just for fun och på 30m+ med snabba skott satt alla 23 kulor tätt på en måltavla som var ca 30x50cm. I spel så har jag också skjutit och träffat motståndare på dryga 30m utan problem. Kan också tillägga att den har en väldigt konsekvent kulbana och utgångshastighet.

* Blowback: Den sparkar som en mula. För er där ute som (liksom jag) tycker om rekyl så är det här vapnet nästan ett must-have. Den har den kraftigaste blowback som jag har upplevt i airsoft-världen och jag har testat rätt många. Faktum är att jag nästan fick lite av en chock första gången jag tryckte på avtryckaren. Den är helt enkelt väldigt, väldigt skön (och ROLIG) att skjuta med.

* Co2 konsumtion: Den påstås klara drygt 200 kulor på en Co2-patron, men än har jag inte kunnat skjuta så många. Som bäst har jag kunnat skjuta uppåt 100 skott på en patron nu på våren och i vintras sköt jag ut ett mag plus 5-6 skott innan patronen var tom. I sommartemperaturer så kan den nog skjuta betydligt fler.

*** Sammanfattning:
Träffsäker som få, prisvärd (kostade inte långt över 1000:-, expressfrakt och tull inkl.), bekväm och galet rolig att skjuta med. Det finns en ganska obetydlig nackdel och det är att jag tycker hopupen sitter lite olägligt iom att man måste ta bort manteln för att ställa den. Så länge man ser till att inte behöva ställa hopen i spel så har man inga problem.

Jag vill tillägga att detta är min första airsoft-recension, ni får gärna lämna feedback :) Om några frågor kvarstår om vapnet så är ni självklart välkomna att fråga.

Cheers!

**********EDIT**********
Vill förtydliga en sak som jag nu upptäckte:
Det säljs en KWC SIG Sauer P226 X-Five på garderoben.se (som har butik i sthlm), men det är INTE samma modell som den jag har och som den här recensionen handlar om. Samma tillverkare, annan modell.
Save it for the simple-minded

Cilutan
Inlägg: 35
Blev medlem: ons maj 16, 2012 8:40 am

Re: Recension av KWC SIG Sauer P226 X-Five

Inlägg av Cilutan »

Nu har jag använt den mycket och väl och ta-daa! Första problemet har dykt upp! Påverkar inte mig, men kan informera de som är intresserade i vilket fall.

Det bakre siktet har nu gått av och är obrukbart. Basen sitter kvar, men själva "brickan" baktill på siktet har gått av och försvunnit i gräset någonstans på skeppartorp. Jag misstänker att påfrestningen från rekylen blev för mycket iom att pistolen inte har utsatts för några yttre påfrestningar och iom att det faktiskt gick av när jag sköt med den och manteln slog bak. Själv använder jag sällan (om någonsin) järnsiktet på pistoler, men för de som använder dem så kan ju detta bli ett problem när det väl händer. Jag letar efter ett bakre sikte att ersätta det med enbart pga det estetiska :)

Kan lägga upp en länk till var jag köpte pistolen också:
http://shop.ehobbyasia.com/kwc-p226-s5- ... wback.html

Hoppas detta varit till nytta, cheers!
Save it for the simple-minded

Schh
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 15, 2012 5:58 pm

Re: Recension av KWC SIG Sauer P226 X-Five

Inlägg av Schh »

Hur fungerar denna i hårda hölster? typ serpa/safariland mots. för vanliga P226?

Cilutan
Inlägg: 35
Blev medlem: ons maj 16, 2012 8:40 am

Re: Recension av KWC SIG Sauer P226 X-Five

Inlägg av Cilutan »

Det vet jag inte säkert, men eftersom denna är dryga 3-5cm längre än vanliga P226 så betvivlar jag att den passar. Jämför man utseendet på vanliga P226 med X-Five versionen så är skillnaden rätt stor. Själv använder jag ett ambidex universalhölster från Cordura:
http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/a ... ORDURA.htm
Det hölstret passar utmärkt och har plats för två extra magasin, samt att det fästs i mollevästen varpå pistolens tyngd inte får dig att tappa byxorna ;) Hade ett bälteshölster förut och var då tvungen att dra upp byxorna vartannat steg jag tog. Det är en tung jäkel det här.
Save it for the simple-minded

anton1990
Inlägg: 1
Blev medlem: ons okt 10, 2012 7:31 pm

Re: Recension av KWC SIG Sauer P226 X-Five

Inlägg av anton1990 »

tja!

Det låter som det är en grym pistol, jag har beställt en likadan från en annan sida dock http://www.hobbyeshop,com

Men jag undrar vart kan man få tag på extra magasin? (finns ej på hobbyeshop)

MVH Anton

Maskinen
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 24, 2012 3:03 pm

Re: Recension av KWC SIG Sauer P226 X-Five

Inlägg av Maskinen »

har hört att ett USP-hölster ska funka, men om det var Compact eller vanliga kommer jag inte ihåg...

Dock endast rykten.

Cilutan
Inlägg: 35
Blev medlem: ons maj 16, 2012 8:40 am

Re: Recension av KWC SIG Sauer P226 X-Five

Inlägg av Cilutan »

Vad gäller hölster; lita inte på rykten. Det finns väsentliga skillnader i formen på denna jämförd med vanliga och kompakta P226.

Anton: Extra magasin köpte jag på www.ehobbyasia.com om jag minns rätt, verkar dock inte finnas kvar i deras sortiment, tyvärr.
Save it for the simple-minded

Skriv svar