Umarex H&K P8

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Umarex H&K P8

Inlägg av JonathanRL »

UMAREX H&K P8

Bild

En av de första historier jag hörde inom Airsoft handlade om en man som inte ville ta träff. Gnällig som han var tog han varken den första, andra eller tredje träffen utan ignorerade det hela med lugn till dess personen som beskjutit bakifrån kom inom tjugo meter, varpå vederbörande äntligen bemödade sig ta träffen; fällandes orden ”På det avståndet ska du använda sidearm”. Personen som berättade historien noterade då torrt för mig att hans pistol chronade mer än hans AEG gjorde, ett på den tiden inte alltför ovanligt karaktärsdrag hos kolsyredrivna vapen.

I det här fallet håller jag i min hand någonting som nästan drar åt den extrema skalan. Tydligen tyckte Umarex att de borde släppa en H&K P8; något som de redan har en luftpistol av. Sagt och gjort, det enda man tyckte sig behöva göra var att omkalibrera vapnet för airsoftbruk, i övrigt inga andra ändringar. Det var ett för den genomsnittlige airsoftspelaren inte ett speciellt bra beslut.

Bild

Bild

Själva vapnet är faktiskt vackert. Det går inte att använda andra ord som den H&K Fanboy jag är, men det är de ord som är tillräckligt täckande. Även om vapnet är gjort av plast och det knappt går att hitta någon detalj som är i metall så tycker jag att det är lätt och ligger fint i min hand. De trademarks som pryder pistolen ser passande ut och förhöjer upplevelsen. Ytterligare fördel är att CO2 kapseln finns i magasinet, inte pistolen vilket för mig personligen underlättar när omladdning skall se; samt det faktum att magasinet ser ut som ett sådant; inte en smal plastsak. Att mata in kulor medelst snabbladdare går också lätt och effektivt, tack vare intelligent design. Tummen upp, Umarex!
Att skjuta med den är en enkel sak. Slå av säkringen och tryck på avtryckaren. Det är här man får veta att det som i det närmaste är en varningstext på köpsidan stämmer mycket bra.

Pistolen chronar högre än de flesta krypskyttegevär. Detta är på intet vis en positiv sak. Du behöver tömma större delen av CO2 patronen innan du kommer ner i de nivåer man förväntar sig av en pistol. Som en tumregel kan man säga att för varje skott går utgångshastigheten ner ett snäpp. Det är enbart på de sex-sju sista skotten man dock märker en försämring av prestandan. Då pistolen saknar hopup så blir pistolens effekt på håll inte överdrivet imponerande.

Pistolen är följaktligen inte speciellt lämpad för airsoftspel över huvud taget vilket nästan börjar bli ett springande tema i mina recensioner. Det finns dock ett område den är överlägsen i; och det är skytte mot mål; både statiskt och dynamiskt. Dess avsaknad av blowback gör att du inte distraheras när du målväljer, den är lätt och ligger bra i handen och magasinet tar hela sjutton kulor; stoppar du i ett nytt behöver du inte göra mantelrörelse. Mycket viktiga egenskaper om du skjuter på tid.

Är du intresserad av målskytte och saknar en för ändamålet vettig pistol är detta ett rimligt val; även om du då får resignera dig till att du inte kan använda den till annat. Jag köpte två stycken för 600 kr av en privatperson; vilket för mig gör dem värda priset men nya går de på lite mer än så för enbart en. Du får själv avgöra om du tycker att den är värd priset.

Video ifrån Skyttebanan: http://www.youtube.com/watch?v=9VYX6nE- ... e=youtu.be
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)