Dörr Mini HD Hjälm/Vapenkamera

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Dörr Mini HD Hjälm/Vapenkamera

Inlägg av JonathanRL »

Dörr mini HD Camera

Bild

”Vad är det där för något? Ett nytt sikte?” undrade min syster då jag inför den stundande familjemiddagen packade upp paketet från Cyberphoto i samma stund som hon raskt konfiskerade den läckra påse med Påskskum de hade skickat med i paketet.

Mina hobbies är knappast okända för min familj och med tanke på vad jag precis packat upp så är det inte så otroligt långsökt att det jag packat upp skulle kunna vara ett lasersikte. Det är sannerligen i samma storlek som ett och framför allt ser det ut som ett. När jag sade att det var en kamera ställde hon sig tvivlande. ”En kamera” var det där jag hade i kameraväskan; inte en fem centimeter långt plaströr. Just storleken gör den här kameran intressant för Airsoftare. Dels passar den fint på hjälm, utrustning och vapen, dels erbjuder den en väldigt liten träffbild; liksom priset som är relativt lågt för vad som faktiskt erbjuds.

Kartongen som jag packat upp kameran ur är färgglad och prydd med bilder som man kan använda kameran i. Det går inte att frångå det faktum att alla reklambilderna är tagna i ljusstarka miljöer, och viss tveksamhet råder – som i alla reklamfall – om det verkligen är med den här kameran som bilderna har tagits. Även om jag tror det inte råder så stora tvivel om kamerans kvalité en ljusstark dag så hade jag tänkt att vi skulle se det här ur en airsoftares perspektiv. Detta är ett airsoftforum framför allt.

I kartongen ligger förutom själva kameran en rad med tillbehör som ska hjälpa dig att fästa kameran beroende på aktivitet. För vapenmontering hade jag hoppats att det skulle fungerat bra med en siktesring; men där gick jag bet. Kameran är för liten för det och vill man envisas med den metoden rekommenderar jag eltejp eller liknande mellan kamera och siktesring. I övrigt så är det Velcrot i kartongen – om nu någon av de metoderna tilltalar dig – som kommer hjälpa mest att fästa kameran även om jag inte anser det vara ett alltför tillförlitligt sätt. Det finns dels en hållare för att fästa kring vapnet (inga garantier för att det sitter fast!) och dels med klister; jag skulle rekommendera att man hittar en egen lösning baserad på alternativen i lådan och det som man kan trolla ihop av det man har hemma.

Bild

Att hantera kameran är enkelt. Efter att ett minneskort satts i och korrekt är det bara starta kameran; när kameran är igång spelar den in. Enkelt och effektivt. Det enda som kan vara lite knepigt är dels att se den lampa som visar om kameran är igång – speciellt om den sitter på hjälmen eller västen – dels att tidsstämpeln visas på bilden. Jag har hört att den tydligen ska gå att ta bort; men jag har ännu inte upptäckt hur.

Så hur fungerar kameran? För sitt pris så är svaret ”tillräckligt”. Den är inte speciellt ljuskänslig och den behöver därför ljus i tillräckliga mängder. Ett upplyst rum eller ljus dag är nästan nödvändigt för att bilden inte ska bli kornig. Ljudet är dåligt, minst sagt och det är en fördel om man använder flera kameror för att fånga upp ett bättre ljud med någon av de andra; men annars kan vem som helst enkelt lägga på musik över materialet.

Vid test i en mörk miljö så fungerar bilden; men det är inte speciellt trevligt att titta på. Allting är en skugga, bilden är väldigt kornig och detta är i princip bara gångbart om du sätter kameran precis intill din vapenlampa; längre bort och bilden drar inte nytta av ljuset.

I mindre upplysta miljöer är bilden inte lika dålig. Kamerans designers verkar ha antagit att kameran skulle kunna komma att tas till sådana och den hanterar dem relativt väl; även om skiftningar i ljuset tar ett tag för den att vänja sig vid. Bilden är okey att se på; men förvänta er inte alltför mycket ifrån den.

Dagsljus och väl upplysta rum är vad alla kameror är relativt duktiga på; den här är inte ett undantag och därför fungerar kameran väl i dessa miljöer. Bildkvalitén är inte direkt vad _jag_ skulle kalla HD, men det är tillräckligt bra för att se på, och ungefär jämförbart med en genomsnittlig hyfsad mobilkamera.

Avslutningsvis skulle jag säga att kameran är ett bra val om du är på en tight budget, eller om du vill fånga flera vinklar, men inte köpa en ny GoPro eller liknande överlägset märke för att göra det. Om du dock redan tittar på en contour eller GoPro skulle jag nästan hellre rekommendera de modellerna. Man får så mycket mer för pengarna.

Köpt ifrån Cybairgun

Testvideo från Skyttebana
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)