RA-Tech M4 RAS (KAC) GBB-R

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
KB
Inlägg: 16
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

RA-Tech M4 RAS (KAC) GBB-R

Inlägg av KB »

Verkar fortfarande vara ganska ovanlig trots att den har varit ute ett tag nu!
http://en.ratech.com.tw/english/index.p ... Itemid=138

Skriver ner lite små intryck om RA-Tech's egen GBB-R.

WGCs video: http://www.youtube.com/watch?v=4XO0FaANOUg
RA-Techs video: http://www.youtube.com/watch?v=iT4_wa0c ... g&index=40

Bössan kommer med: 4st railcovers, 2st buffersprings (olika styrka), tyngd till bolten för bättre rekyl, npas nyckel.

Yttre: Fick först höra att den är baserad på Inokatsus M4 och senare att den är baserad på WA systemet. Enligt RA-Tech själva så står det WA systemet i kommentarerna på deras video så vi får utgå från det, har dock också hört att den är baserad på Inokatsus stomme så den kan varan kombination där. Alla delar är egentillverkad, allt från buffertub till flamdämpare. Känns som ett järnspett ungefär, finns inte en millimeter över som skulle kunna ge nått spel/vobbel. Följer med 4st railcovers, standard KAC old school typen. Forward assisten har ingen funktion till skillnad från tex WE. Har inte exakt vad vilka delar är gjort av men stabil är den iallafall. Inte orolig att något ska gå sönder här i första taget.
Bild
Bild
Bild
Bild

Inre: Allting internt är RA-Techs egna delar så hela avtryckarpaketet är gjort i stål. 3 round burst funktion, som jag personligen inte är så brydd om. Tar hellre automateld men den funkar så! RA-Techs precpipa, stålbolt med aluminium nozzle och npas (den nya typen som du inte behöver hålla emot med en spik motsvarande för att kunna justera. Hop upen justeras som på WA bössor genom att ta bort undre delen av handguarden för att komma åt snurrhjulet, sitter väldigt tajt så att det skulle röra på sig självt att man skjuter ser jag inte som speciellt troligt.
Bild
Bild
Bild
Bild

Hop Up: Har inte hunnit ut och skjuta så mycket, vintersäsong men några magasin har jag fått iväg och hopupen är stabil, använder ganska tunga kulor och den är inte upp och ner utan håller sig ganska konsekvent. Har hunnit med ett spel på frysens inomhusbana och där är det så korta avstånd så hop upen gör inte så stor skillnad men jag träffa det jag sikta på så änsålänge är jag nöjd =) Får se efter sommarsäsongen hur det ser ut! Själva hopuphuset är en stabil pjäs iallafall och där med RA-Techs delar.

Fps: Har inte kunnat chrona max och min då jag inte har igång min egen chrono. Men på frysen kunde jag lätt ställa ner den till 85-90 m/s med 0.2 och greengas så CQB spel är inga problem alls. Ska gå att få upp den till iallafall 450 fps och duger ju fint i skogen! Ska försöka skaka liv i min chrono och ta min/max och se vad jag kan få fram där.

Magasin: Här ska vi se, ett magasin som jag ska prova är G&P's PMAG till WA Systemet och se om det passar. RA-Techs egna magasin är ju ett "'Nam" style 20 skottsmagasin, tätt och funkar finfint. Vill dock ha 30skotts så jag köpte Prowin gen 2 magasin till Inokatsu M4 och dom funkar hur bra som helst. Dryga att ladda bara men det finns säkert någon adapter till snabbladdare som kan lösa det problemet. GHK Co2 magasin passar INTE, det är för tjockt för att passa i recivern av någon anledning. Hade velat ha en CO2 lösning men man kan ju hoppas att RA-Tech släpper egna Co2 magasin såsmåningom =) Just nu har jag 4st prowin gen2 magasin och dom funkar som sagt felfritt så jag är nöjd med det änsålänge. Kommer uppdatera här när jag får tag på mer magasin av olika fabrikat!

Drivmedel: Har använd greengas (motsvarande) och provat Guarder PowerUp, kände inte någon jätteskillnad. Bolten är ganska tung så rekylen blir ganska bra men det resulterar i lite sämre rof och rapphet. Jag kommer fixa en aluminiumbolt som väger ungefär 1/3 av vad stålbolten gör för att få upp farten lite i bössan. RA-Tech själva har aluboltar. Och ett flertal andra fabrikat också, element, prime tror jag och några till. Men den orkar spotta ut 30-40 kulor utan problem men en halvslarvig påfyllning av greengas utan några tecken på att sakta ner och sista skottspärren tar varje gång så det funkar fint. Jag bara föredrar lite rappare respons och högre rof och offrar gärna lite av rekylen för det.


Kort kort om RA-Techs M4. Frågor om det finns några får ni gärna ta i tråden så kan alla se dom!
Jag köpte bössan via http://www.d-gear.se
http://www.d-gear.se/se/category/Karbiner/216
Gick lika smidigt som vanligt =) Såg den inte uppe på deras hemsida nu men går garanterat att ta hem. Snacka med Mange på d-gear bara så löser dom säkerligen ut det!

KB
Inlägg: 16
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: RA-Tech M4 RAS (KAC) GBB-R

Inlägg av KB »

En liten uppdatering!

Provade för skojs skull en 5KU Aluminium bolt till WA systemet och det gick knaggligt. Bolten är något kortare än orginalbolten och någonting mellan bolten och lowern samspelade inte riktigt som det skulle. Bolten är också något tjockade i bakstycket (ytterdiameter) än orginalbolten så jag lutar mer åt att bössan är baserad på Inokatsu. Några tankar kring det om någon har lite mer info? Nozzlen passade däremot finfint i bolten.

Ghostair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis sep 04, 2012 6:30 am

Re: RA-Tech M4 RAS (KAC) GBB-R

Inlägg av Ghostair »

Jag är väldigt sugen på en sådan bössa. Men eftersom D-gear inte hade den hemma, och jag är lite av ett "NU-barn" blev det en Kriss Vector att leka med. Inget utesluter dock att jag skaffar en gbb m4 också, i framtiden.
Bra info om bössan, jag ser fram emot mer "stridserfarenheter" när gassäsongen kommer igång!
/A

Skriv svar