Umarex S&T/ARES H&K G36 V Serie

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Umarex S&T/ARES H&K G36 V Serie

Inlägg av JonathanRL »

Umarex S&T G36V

Denna recension gäller för alla varianter av S&T Umarex G36V, G36 och ARES G36, dock inte deras budgetvariant.
För en recension på den, klicka här.
Om du vill se recensionen i videoformat kan du klicka här.

Bild

Ack, Tyskland. Ett land känt för sina fält, sitt klassiska språk och för att några år ur dess långa historia gjorde vissa former av mustascher smått opopulära. Genom åren har de gett oss klassiska ting, såsom DJ Ötzi, Öl, Amfetamin, Kokain, Metadon, Trädgårdstomtar samt givetvis en uppsjö av vapen, alltifrån Mausern till den klassiska Mp5:an. Det är inte utan viss glädje som det har visat sig att samma bolag som gett oss flertalet av dessa eminenta vapen valde att sälja licensen för trademarks till ett annat tyskt bolag, Umarex.

Hur den ”riktiga” historien på ämnet går vet nog väldigt få, men allmänna versioner går ut på att ARES designade en G36, en riktigt fin sådan som Umarex stolt skulle vilja placera Heckler and Kochs heliga trademarks på, och det gjordes också. Man hade önskat att de i samma stund även hade valt att inte placera dessa på den vedervärdiga, semiautomatiska MP5K som också bär samma trademarks, men det är en annan historia. Vad som sedan händer är att S&T – som tillverkar åt ARES – helt enkelt snor ARES ritningar och lämnar dem utan en fabrik. Deras roll som mellanhänder tar slut, och Umarex skriver avtal med S&T, vilket i sin tur sänker priset på vapnen. Mellan de båda tillverkarna skiljer enbart en sak, som vi kommer att komma till.

Bild

Det märks att Umarex är mycket stolta över sin licensering. Lådan som vapnet kommer i är nämligen fylld av påminnelser, med H&Ks ”No Compromise” skrivet över hela framsidan. Att det är en G36 i paketet framgår över huvud taget inte såvida inte tittar på sidan av kartongen. Öppnar man lådan så hittar man där en mycket välgjord och precis lagom tung G36, fastsatt med skumgummi. Där hittar man även ett high cap magasin samt en extra stock till vapnet. Den enda stocken är ”skelettypen”, och den som är vanligast att ses på G36:or. Det är uppenbart att man vill ge köparen val mellan klassiskt och modernt.

Själva vapnet är extremt välgjort. Ingen tillstymmelse till knarr, kompositen är en tillräcklig imitation av det riktiga vapnet och vikten nära nog perfekt. På C varianten får du ett speciellt carry handle för montering av sikten, K och Bipodsvarianten saknar denna utan kommer istället med inbyggt 3.5x sikte med rail ovanpå, respektive Bundeswehrs Dubbelsikte. Vilket av detta man föredrar är en ren smaksak, och att ändra är så lätt som att byta tre skruvar, inte mer.

Bild

Stocken som följer med vapnet är det nya S&T har kommit med till designen. Det är lite tråkigt att de valde att den är monterad då jag finner den vara den mindre åtråvärda saken för ändamålet och jag erkänner att jag finner den direkt ful. Som sagt så kan folk som tycker som jag lugna sig med att det finns en ”korrekt” stock i paketet, och även om det är lite krångligt att byta så är det på inget vis en omöjlighet. Vad som talar till Umarex nackdel är dock att förfarandet inte nämns i manualen, men till dess fördel talar det faktum att instruktioner för den riktiga G36:an även gällde för denna replika.

Handguarden är solid, och gör sitt jobb med bravur. På C-varianten återfinns här tre rails, för montering av diverse tillbehör. K och Bipod saknar dock inte bara dessa rails utan även de platser där de traditionellt skall monteras. Detta gör att om du vill ha tillbehör monterade på handguarden så tvingas du bli lite kreativ; men några långa skruvar och en railbit räcker längre än vad man tror. Flamdämparen ser ut som den ska och gör sitt jobb, vilket i Airsoft är absolut ingenting.

Själva kroppen är lagom dekorerad med Trademarks som för en gångs skull är så som de ska vara, en fördel av Umarex avtal med H&K. På kroppen finns även ett inviduellt serienummer. Magasinbrunnen fungerar mycket bra, och matar mina standardmagasin från Classic Army utan några som helst problem.
Det high cap magasin som kommer med bössan är det dock sämre ställt med. Mitt matade drygt fyra hela kulor, innan det tyckte att jag skulle skruva lite mer på fjädern. Jag vet inte om det är regel eller undantag, men jag skulle hålla utkik efter det i alla händelser. Under inga omständigheter bör du montera en M4 Adapter då detta är en G36, och inte ska behöva utstå nesligheter från Armaliteserien.

Bild

När vi kommer till skjutbanan är det då vi gör den fantastiska upptäckten. Bössan skjuter mycket bra, och känns bra när man gör det. Mycket av detta är tack vare den elektriska blowbacken som är mycket mer imponerande än på pappret. Man känner av den i kolven, vilket gör det hela till en mycket mer levande skjutupplevelse. Det finns de som argumenterar att den bör stängas av men det är egentligen bara nödvändigt om du ska ha ett starkare batteri än 7.4 volts LiPo (mycket rekommenderat) eller 9.6 NiHm. I övrigt bör den vara kvar, om inte annat för upplevelsens skull.

Min bössa visade sig chrona nära 135 m/s, på tok för het för CQB, men det är också här vi har den andra fördelen med designen. Fäll in stocken, öppna bakre luckan, fjäder ut; ny fjäder in. Klar. Du kan rent tekniskt göra detta innan du ska storma ett hus på ett storspel; det tar så lite tid. Det är fullt jämförbart med cylinderbyte på PTW.
Träffbilden är mycket god, och direkt ur lådan är det inbyggda siktet på den G36K som blev mitt val perfekt för ändamålet att träffa små plåtbitar. Det är på korta och medellånga avstånd en extremt träffsäker bössa och jag kan knappt vänta tills jag får se hur den presterar ute i skogen.

Avslutningsvis vill jag säga att detta är den mest prisvärda G36:a du kan lägga dina ludna händer på. Förutom några mindre irritationer är detta en mycket solid pjäs, och helt klart den bästa G36:an på marknaden idag. ARES har gjort ett enastående jobb, och det talar väl för S&T att de valde att inte ändra på något fungerande utan fortsatte i väl körda spår. I skogen kommer Umarex G36 vara mitt förstahandsval, och det är därför den fick namnet ”Der Kaiser”, för att ytterligare utmärka dess ställning bland G36:or. Släpper Umarex någonsin en med sistaskottsspärr tänker jag gifta mig med den.

Video från skyttebanan: http://www.youtube.com/watch?v=CA0GbNBjsBA

Bild
Vapenbutiken får lite kärlek som tack för att de hjälpte mig montera rails på Der Kaiser

Tillbehör:
En G36 kan utrustas med en massa tillbehör, allt beroende på vad situationen kräver. Lampa och frontgrepp är självklarheter för CQB och bra tillbehör för C varianten. K och Bipodvarianterna saknar dock rails, vilket gör att man antingen får fästa annan handguard eller bli lite kreativ som ovan. Allt som behövs är railbitar och några skruvar som är längre än normalt. Bland magasinen kan jag rekommendera de flesta märken, även om Classic Army & MAG Midcaps matar på riktigt bra. Det finns även C-Magasin tillgängliga, men hur bra de är låter jag vara osagt pga bristande erfarenhet på ämnet.

Vill man på K Varianten simulera dubbelsiktet låter det sig göras med denna lilla uppfinning som fungerar som den ska, men ser lite annorlunda ut på grund av en högre siktesbas än JG Varianten. Jag skulle nästan rekommendera att om man vill ha dubbelsiktet så skaffar man sig det direkt. Små rödpunktssikten gör sig bäst; och ser även mycket bra ut på vapnet.

Tycker man även att universums bäst designade magasin är otympliga finns det även adaptrar som tillåter M4 magasin i vapnet. Skulle du vilja para ihop en sådan med ovanstående vapen får du först stå trettio sekunder i skamvrån men det går bra - om du nu måste använda ett oheligt åbäke som det.

Ny stock är knappast nödvändigt, då du får med de båda främsta gångbara alternativen i lådan.

Vill du läsa fler recensioner eller Artiklar inom Airsoft, Skytte eller militaria? Besök min hemsida, Logement.se
Senast redigerad av 15 JonathanRL, redigerad totalt 0 gång.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Proximus
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 03, 2013 12:23 pm

Re: Umarex S&T/ARES G36

Inlägg av Proximus »

Först och främst, tack för en klockren recension!

Sen så undrar jag om du så här ett halv år senare fortfarande är nöjd med bössan? Har du haft några problem eller gjort några roliga modifikationer? Skulle du fortfarande rekomdera denna g36:a som den man ska köpa?

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Umarex S&T/ARES G36

Inlägg av ohman »

Jag har en Ares G36 vilket är nära nog för S&T (fullt kompatibla med varandra) som jag spelat med i två år nu, jag har testat en del olika varianter på G36 men kan lätt säga att denna är den modell jag skulle välja om man ignorerar priset (den är drygt dubbelt så dyr som en JG).

För min del så är det just att kvaliteten på utsidan är så pass mycket bättre än de andra, och insidan kommer med quick change spring systemet. Inget gnisslar/knarrar trots att det är plast. Rent mekaniskt i övrigt vet jag inte om den är ett dugg bättre än någon annan, SRC gör bättre bössor internt bortsett från deras hop up-hus (Gen III) men Ares/Umarex duger fint :D
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Umarex S&T/ARES G36

Inlägg av JonathanRL »

Sen så undrar jag om du så här ett halv år senare fortfarande är nöjd med bössan? Har du haft några problem eller gjort några roliga modifikationer? Skulle du fortfarande rekomdera denna g36:a som den man ska köpa?
Ja, det här är den G36:a du ska köpa om du vill investera i en G36:a. Jag är fortfarande VÄLDIGT nöjd med den, och tycker det är lugnt det bästa airsoftvapen jag någonsin har ägt.

SRCs i all ära, men du lägger bara till några hundralappar och du får den här underbara skönheten. Om du beställer från Polen är det dessutom stor chans att du får den billigare.

Ja, jag har gjort lite roliga mods. AG36:an var inte min stil och såldes vidare rätt fort; men den ser badass ut...

Bild
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Umarex S&T/ARES G36

Inlägg av ohman »

Håller med Jonathan, även om SRC är bättre internt direkt ur box så är det mycket lättare att uppgradera de interna delarna än de externa, så i slutänden skulle jag helt klart köpa den med trevligast utsida, och det är Umarex/Ares :D
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Umarex S&T/ARES G36

Inlägg av ohman »

Liten uppdatering på denna, jag införskaffade en Umarex G36KV i mitten på december (köpt från gunfire.pl). Jag vet inte om detta är något som tillkommit på senare versioner, men på min så har jag en spring release-funktion kopplad till bolt catch. Dvs om man trycker in bolt catch så lyfter den på anti reversal latchen och låter fjädern sträcka ut sig helt så att den inte ligger i ett hoptryckt läge och blir klenare när den inte används.

Ytterligare ett plus i kanten för denna fantastiska bössa! :D
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Fogel87
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 02, 2014 11:57 pm

Re: Umarex S&T/ARES G36

Inlägg av Fogel87 »

Hej, detta blir min första post.
har nyligen börjat med airsoft och då endast lånat vapen av vänner / arrangörerna.
detta är kanske fel plats att diskutera ev köp.
men är iallafall mycket sugen på att inskaffa en G36 av modell BRA.

har vart inne på gunfire och kollat runt och det är antagligen därifrån jag kommer att köpa bössan ifrån.
det som jag är intresserad av är du den G36 som har både 3.5x och reddot denna värkar vara slut i lager.
de jag då väger mellan är dessa.
kan ni se om det är någon skillnad mellad dessa?

http://gunfire.pl/product-eng-115220167 ... plica.html

http://gunfire.pl/product-eng-115219630 ... BLACK.html

den ena är lite billigare än den andra men har högre FPS, inte för att det spelar stor roll, men det är det enda jag ser som är skillnaden.

Tack för svar
/Johan

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Umarex S&T/ARES G36

Inlägg av ohman »

Hej, intressant nog verkar det som att den billigare är det bättre köpet :shock:
Den dyrare är en K den billigare en KV, skillnaden ligger i stocken, men om du köper en KV så får du även med standard skelettstock som sitter på K. Du får dock inte med någon KV stock om du köper K-modellen. I övrigt bör de vara identiska.

Om du inte bryr dig om V-stocken så finns fullängds G36 med önskade sikten i lager: http://gunfire.pl/product-eng-115220038 ... plica.html
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Umarex S&T/ARES G36

Inlägg av JonathanRL »

Jag hörde rykten om att Umarex skulle släppa en serie brandade och med enbart skelettkolven. Vi kan utgå ifrån att ryktet stämde.
Undrar om det innebär att de avser släppa en Ize version också? :P
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Fogel87
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 02, 2014 11:57 pm

Re: Umarex S&T/ARES G36

Inlägg av Fogel87 »

ohman skrev:Hej, intressant nog verkar det som att den billigare är det bättre köpet :shock:
Den dyrare är en K den billigare en KV, skillnaden ligger i stocken, men om du köper en KV så får du även med standard skelettstock som sitter på K. Du får dock inte med någon KV stock om du köper K-modellen. I övrigt bör de vara identiska.

Om du inte bryr dig om V-stocken så finns fullängds G36 med önskade sikten i lager: http://gunfire.pl/product-eng-115220038 ... plica.html
Hej.
tack för snabbt svar.
vad är då skillnaden mellan den du skickade

http://gunfire.pl/product-eng-115220038 ... plica.html

och

http://gunfire.pl/product-eng-115219734 ... plica.html

Skriv svar