Classic Army B&T MP5A2 Sportline

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Classic Army B&T MP5A2 Sportline

Inlägg av JonathanRL »

Classic Army B&T MP5A2 Sportline

Bild

Det var en gång en airsofttillverkare. Det var kända för fina metallkroppar, om än lite sämre och otillförlitliga internals. Deras MP5:or och M4:or ansågs vara av bra byggkvalité och de var en av de tre stora i Sverige. De var helt enkelt en av de som de flesta köpte bössor av.

Men ack och ve, katastrofen kom från Kina i form av mängder av billiga plastbössor som helt plötsligt var i den nivån att den genomsnittliga airsoftaren började att föredra dem. Detta tyckte inte tillverkaren eller återförsäljaren var något större problem. Deras modeller var populära, och solida skapelser. Aldrig att någonting kunde konkurrera med dem, och allraminst vapen från Kina?

Men kanske, kanske de var inne på rätt spår, kineserna tänkte dem och bestämde sig raskt för att göra något de ej bemödat sig med tidigare. De släppte ett vapen av plast; prispressat i varje kant för att vara ett bra alternativ för nybörjare. Och blott en dag hamnade detta vapen hos en recensent, vars jobb det var att bedöma hur bra de hade gjort det. Och efter att med kritiskt öga beskådat varje del av bössan satte han sig ner och skrev följande:

Det finns ord som anses vara svordomar inom Airsoft. Combatzone är ett av dem. (Förlåt). Hobbex är ett annat av dem (Förlåt). Båda återförsäljare har på sitt sätt utmärkt sig för att väcka spott och spe varthän deras namn färdas, och ändock fann jag mig på Hobbex hemsida en dag. Fråga mig inte hur för jag kommer ärligt inte ihåg det. Men där fann jag att de hade en icke så ansenlig rea på Sportlinemodeller av MP5. Jag kunde absolut inte klaga på priset. 799 kr. Som hittat! Jag bestämde mig för ett impulsköp - MP5:an ligger på listan över vapen som jag anser att jag alltid borde ha ett av; i alla fall sedan jag avskaffat min egen tvåvapensregel.

Det visade sig att jag hade haft enorm tur. Priset var (I skrivande stund är) egentligen 999 kr och jag hade råkat ut för antingen en bugg eller felskrivning, men mellanskillnaden har inte krävts in mig, och tur är väl det. Hobbex levererade som man kan begära tillräckligt snabbt och effektivt så det blev bara att släpa hem paketet och se vad jag fått.

"Vad jag fått" visade sig vara ett generöst paket, med laddare, batteri, skyddsglasögon, obekväm vapenrem och vapen. Tydligen ingick ett så kallat "value pack" som jag ibland sett erbjudas som tillägg, men som jag rent personligen anser ska inkluderas i den här sortens paket. Laddaren har jag inte prövat, så den kan jag inte uttala mig om, men batteriet är dugligt för vad som förväntas av det. Jag använder det i min MP5:a och det fungerar fint.

Själva bössan är dock lite intressantare. Som omnämnt är detta en konkurrent på en kinaklon, och det känns lite som att CA tänkte "Aha, JG är stora just nu" utan någon som helst framförhållning. Hela bössan är gjord av plast. Bra plast bör tilläggas, vapnet är lätt men ändå solid och det är svårt att hitta vobbel någonstans. Det är först när man upptäcker att vissa saker inte monteras av som det ska, och att flamdämparen är fastlimmad som man börjar undra lite vad man egentligen köpt. Viss kritik får också det bakre siktet, som inte är speciellt lätt att justera; och jag bytte raskt ut det mot ett G3 bakre sikte från en skräphög för att få det att fungera bra. Främre sikteskornet är uppenbarligen känsligt, för det slogs av under frakten. Försök att byta ut frontsiktet har ännu inte gått så bra då jag inte får av det.

Magasinet du får med är ett 200 skotts high cap. Det fungerar och matar som det ska; men jag har haft problem med magasin av andra märken. Somliga av dem matar bra, somliga mindre bra, andra gör det inte alls. Detta har ställt till problem för mig, och är någonting jag är riktigt irriterad på, då det varit tumregel inom branschen att så långt det är möjligt ska olika magasin passa till samtliga vapen. Det faktum att det är problem med flera märken pekar på att detta är Classic Armys fel och inte magasinen.

Mp5:an är i grund och botten din vanliga, standard issue MP5:a med fast kolv och modern handguard. Eldväljaren och pistolgreppet är dock av den äldre varianten, vilket jag uppskattade då jag föredrar dem framför den nyare, moderna eldväljaren. Laddhandtaget går att manövrera, men det kontrollerar inte patronluckan som man skulle kunna tro. Istället sitter hop:up spaken utanpå vapnet, vid handguarden och det är lite underhållande att Classic Army har fått B&T att licensera en TM Klon; för det är vad det här är.
Bild

Bild

Bild

Vid skytte fungerar MP5:an väl, chronar 99 m/s vilket gör den perfekt för CQB, och det är också här dess vikt är fördelaktig. Jag finner den också vara träffsäker och det är uppenbart att internals som oftast var grunden för kritik mot Classic Army här har korrigerats och det rejält. Eldhastigheten med det inkluderade batteriet är acceptabel, men det är också allt det är; men en nybörjare lär ändå inte behöva mer än så.

När det kommer till tillbehör är den här bössan en blandad kompott. Själv monterade jag på FE Slim Handguard, och det var en pärs utan dess like som gjordes komplicerad av att istället för att vara baserad på ett B&T vapen vilket licensieringen gör sken av att det är så är det en TM Klon, vars mått inte helt stämmer med det korrekta vapnet. Min ICS Tactical Handguard med lampa gick dock på som smäck, utan några som helst problem så det beror helt på vad du tänker montera. Sikten är minst lika enkelt. Köp en siktesbas och fäst rödpunktssikte av den modell du föredrar bäst. Lite snålt är det av CA att inte skicka med en siktesbas när kinaföretagen tenderar att göra det, men det får passera utan vidare kommentar.

Avslutningsvis kan jag egentligen inte rekommendera den här bössan för det pris som de flesta återförsäljare säljer den för. För 1600 kr är det helt enkelt inte tillräckligt för att konkurrera med den CYMA du kommer få om du bara lägger till några hundralappar eller den JG som kostar några hundralappar mindre. Om du som jag kan få den billigt (kring tusenlappen) kan det vara värt en investering om du är mindre nogräknad med vilken MP5:a du införskaffar men annars skulle jag verkligen rekommendera att skaffa någonting annat.

Film från Skyttebanan 1: http://www.youtube.com/watch?v=4IZjMHqs7r0
Film från Skyttebanan 2: http://www.youtube.com/watch?v=neXYw4POlcQ

Bild

Bild
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: Classic Army B&T MP5A2 Sportline

Inlägg av TwinkleDew »

Åh om bara kina-mp5orna hade den gamla selectorn och greppet :(
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Skriv svar