Nu är du dryg i vilket fall, även om det inte är din mening. Det man enligt tradition gör i sådana situationer är att man anammar drygheten. Accepterar den. Nedsänker sig i den och lär sig att älska den.Kocken149 skrev:Inte för att vara dryg, meen, det finns faktiskt rekylbroms till hagel. Gör inte nån större inverkan på rekylen dock. Den där taggiga saken man brukar se på 870n är en choke med en så kallad "breachingtool". Gör så att krutgaser har någonstans att ta vägen om man sätter pipan mot tex en dörr.
Men du har rätt i att det finns rekylbroms till hagel. Men relevansen på detta när vi de facto pratar om flamdämpare är för mig svårfunnen. Det finns också ljuddämpare till hagel, när vi ändå är inne på mynningstillsater:

Föga relevant, men roligt att nämna.
Angående rekyldämparnas inverkan på ett hagel kan jag tänka mig att det är ungefär som att fisa i motvind. Kul att göra, men inte särskilt produktivt.
För att vara exakt så är den mynningstillsats jag markerat på bilden en Remington Tactical Choke Tube, och inte en "breaching tool", vilken faktiskt ger en märkbar trångborrning på haglen som går att utläsa av recensionerna. Men en vanlig, traditionell trångborrning har mycket riktigt ett sådant här utseende:

Vidare så är detta ett "breaching tool":

Sedan, hur en Remington Tactical Choke, ska kunna dämpa rekylen märkbart för mig svårt att begripa. Men du får gärna färglägga en bild och förklara. Eller göra en video, eller använda det medium du finner mest lämpligt.
Alltså skulle jag, i teorin, kunnat lagt upp en bild där jag markerat dessa och förklarat vad en trångborrning är. Men nu var mitt mål att tillhandahålla så mycket information som möjligt i ett så kompakt format som möjligt i syfte att undervisa så mycket som möjligt.