KS P-90

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL

KS P-90

Inlägg av JonathanRL »

KS P-90

"This is a weapon of war. It's made to kill your enemy."
—Jack O'Neill

Bild

Recensionsexemplaret donerat av Vapenbutiken

Det finns vissa saker inom Airsoft som är oföränderliga. Combatzone är dåligt, majoriteten använder Armalites och P90 är ett vapen som delar hobbyn nästan mitt i tu. Man har antingen en stark åsikt för eller emot vapnet. När ena halvan av rummet hyllar vapnet och lovar sig själva att antingen äga en eller redan äger en så fasar andra halvan och avsäger sig allt samröre med detta självförsvarsvapen. Det är kanske egentligen inte så konstigt. Vapnet har både fördelar och nackdelar och somliga går att leva med, andra undrar man lite hur de tänkte och vi ska återkomma till båda delarna om en liten stund.

KS P-90 finns i tre varianter. Den första varianten är med inbyggt rödpunktssikte och ljuddämpare; de andra två är triple rail varianter med lång ytterpipa (för att imitera den civila P-90 varianten) samt kort pipa. Vilken variant man föredrar är upp till en och envar, men personer nya till P-90 uppmuntras välja den de tycker är snyggast; ty alla känns ungefär likadant.

Det första en person som överväger P90 bör känna till är hur vapnet ligger i handen. Det kan krävas ett lån av en bekant eller annan spelare, eller ett besök i närmaste butik för att ta reda på det men det är en nödvändighet. Somliga av oss tycker det är det mest perfekta vapen som någonsin gjorts, andra har direkt motsatt åsikt i frågan men ergonomin är annorlunda än de flesta konventionella vapen.

Ergonomin är dock ett av vapnets största fördelar. Är du van vid hanteringen av det så är det ett extremt enkelt, lätt och robust vapen att hålla i. Det är enkelt att hålla i det med en hand (om än inte så rekommenderat) och vikten gör också sikta med det till en ren barnlek. Samtidigt så gör bullpupsystemet att bössan presterar bra, både i CQB och skog. Det är sällan nödvändigt att ha någonting annat än just CQB Trim i en P90. Dessvärre trimmar KS P-90 över det, och chronade för mig runt 110 m/s så det kan vara så att vapnet behöver trimmas ner.

Dessa fördelar kommer dock till bössans stora nackdel, som är magasinet. Magasinet är stort och klumpigt och behöver ofta speciella fickor för att de inte går ner i normala sådana. Om du liksom jag föredrar Midcaps så kan du se scenariot framför dig. Alltså behöver du tänka på att en P90s magasin oftast kräver merköp i form av fickorna. Själva magasinet som medföljer – ett low cap intressant nog – är dock väldetaljerat och matar ovanligt bra. Att skicka med ett standardmagasin är ovanligt för kinatillverkare, men välkommet i det här fallet.

Bild

Bild

Beroende på vilken bössa du har valt så kan du få med antingen ett inbyggt rödpunktssikte som fungerar hyfsat, men inte perfekt samt en ljuddämpare. Rödpunktssiktet är hyfsat. Det gör sitt jobb, men att man enbart kan sätta på det när magasinet är uttaget är lite tråkigt. Det vore bättre om knappen fanns på en mer tillgänglig plats. Ljuddämparen är kort och gott skräp. Den jag fick till min har gängan gått sönder på, vilket resulterade i att den gled åt sidan och därmed orsakade en irriterande mängd av dämparens material att täppa igen pipan under pågående spel. Att man inte får med en separat flamdämpare är i min åsikt en ren skandal.

Avslutningsvis så är KS P-90 faktiskt ett rätt bra vapen under devisen ”du får vad du betalar för”. Priset för vapnet är inte speciellt högt i jämförelse med konkurrenterna, och jag skulle nästan föredra KS P-90 om du avser spela utomhus.

TILLBEHÖR:

Bland tillbehören till vapnen kan man bland annat hitta olika varianter av stockförlängningar, RAS och magasinadaptrar som tillåter användning av M16 magasin. Det senare har jag aldrig förstått varför man skulle behöva – jag föredrar en ”ren” P-90, men Stockförlängningarna är bra alternativ för personer som finner P-90 att vara ett på tok för kort vapen.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)