Sida 1 av 2

Milsim

Postat: sön dec 30, 2012 12:25 pm
av warnerfjord
Då jag känner mig som en nybörjare skriver jag här.
Allt prat om RS och Impresions m m, kommer alltid upp när man frågar om gear,
men min fundering är när man ska vara med på ett "milsim" om man inte har ett lag eller grupp
att komma med. hur gör man då?
Ex, om jag har Multicam(truspec) eller en Allwin AOR2, räcker det om man anmäler sig till
den sidna som camon är tillåten på?

för står inte riktigt känns när man läser alla trådar att om man inte har en RS imp gear,
att man inte är välkommen.


/warnerfjord

Re: Milsim

Postat: sön dec 30, 2012 12:35 pm
av Boogieman
Det är alltid svårt att komma själv på större spel, då det nästan alltid är grupper som är utgångspunkten. Men man brukar oftast bli placerad i en grupp.

Vad gäller geardelen är det varierande mellan olika spel. Vissa har inga krav alls medan vissa spel har väldigt höga krav. Dock har jag inte varit med om nåt spel där kravet varit att all gear ska vara RS. Men om du menar att den gear man har ska vara den som ett förband använder på riktigt, då är det lite fler som ställer det kravet.

Det finns milsim, eller kanske snarare storspel, där man kan ha random uniform och random väst, men det varierar som sagt mellan arrangemangen.

Kort sagt, kolla på gearkraven för de olika spelen och har du frågor så ställ dem till respektive arrangör, då kommer du säkert få ett ordentligt svar :)

Re: Milsim

Postat: sön dec 30, 2012 12:54 pm
av Finnen
Beror på, dom flesta milsims kräver mer av spelaren än en vanlig söndagsspel.
Att ha rätt kamoflage, väst, hjälm, vapen m.m. är ett krav på samtliga stort sett, att allt ska vara rs är dock bullshit.
Har aldrig varit på ett spel, utöver invitespel, där kraven på att allt ska vara rs förekommit, dom flesta milsimmare väljer dock att skaffa rs oftast för att ta sin impression ett steg längre.
Det finns dock minst lika många milsimmare som kör repro eller blandat rs och repro, viktigaste är att det ser korrekt ut och är baserat på vad som används i verkligheten av förbandet du efterliknar.
Att komma med en bunt gear, taget från 3-4 olika förband och säga att man kör som ett visst land är inte accepterat på dom flesta milsims.

Många spel kräver därtill att man ska anmälas sig som ett lag, men på dom flesta kan du anmäla dig ensam och då blir du placerad i ett grupp där det finns plats.

Det jag inte tagit med ovan är attityden som man måste ha på spelen, att kunne spela en karaktär, en roll är väldigt viktigt och man måste ha i åtanke att man har ett ansvar på spelet och att man väldigt sällan bara kan avbryta om det blir tråkigt, man blir hungrig eller trött m.m.
Att anmäla dig för ett spel bara för att sen hoppa av så fort det t.ex. börjar regna gillas ej och kan leda till svartlistning hos arrangören beroende på.

Gillar du att göra det lilla extra samt inte rädds teater, långa vaktpass, patruller och allmän brist på utdragna strider så kan milsim vara perfekt för dig, kom bara ihåg att milsim innebär inte att man har en roll i en Ridley Scott-rulle som många oftast tror.

Re: Milsim

Postat: mån dec 31, 2012 11:08 am
av dariantel
Hehe vill knappt veta vad du Hammerhead och ditt lag lagt på nördiga prylar :D

Min uppfattning utan att vara någon expert är att huvudsaken i arrangörernas tänk är att du har så pass mycket korrekt kamouflage för din sida att man förstår vilken sida du tillhör. Vissa spel tillåter även civila eller civila soldater som då kan blanda i princip vad de vill så länge de blandar och inte ser för militäriska ut.
Men läs igenom reglerna för lite olika Mil-sim och storspel så står det oftast vilka krav det är. Många spel har även olika svårighetsgrader och om man är ny, utan grupp och osäker på sin utrustning kan man ofta på det sättet ändå hitta något som passar just dig.

Låt dig inte skrämmas av allt som skrivs här och alla nördar som lägger ned all sin fritid på att göra så korrekt mot verkligheten som möjligt.
Rätt attityd och inställning så kommer du långt.

Utöver det så brukar man för max 1000:- kunna hitta de flesta vanliga kamouflage typerna så just kläderna behöver man inte bli ruinerad på om man måste ha en till uppsättning.

Re: Milsim

Postat: mån jan 07, 2013 12:57 am
av Djihani
Finnen skrev:
Gillar du att göra det lilla extra samt inte rädds teater, långa vaktpass, patruller och allmän brist på utdragna strider så kan milsim vara perfekt för dig, kom bara ihåg att milsim innebär inte att man har en roll i en Ridley Scott-rulle som många oftast tror.
Det är detta jag inte riktigt gillar. Kan man inte simulera de "roligare" bitarna av krig utan att det behöver bli speedball av alltihopa? Jag har inget intresse av att stå vakt eller spela teater bara för att låtsas få något slags militärkänsla. Jag kan absolut genomföra dessa moment för att någon annan ska få en rolig upplevelse men att ha två sidor på ett spel som båda fått i uppdrag att vakta skit utan att någon har i uppdrag att anfalla den vaktade skiten förstår jag absolut inte meningen med... Det ger ju bara några få stackare nöjet att ligga i en buske och ta foton. Recon borde man ju kunna få leka men borde det inte vara roligare om ens arbete ledde till ett resultat också? Typ få foton till arr och ett anfall blir möjligt. Så kan recon nissarna fota anfallet också om de vill?

Borde inte en simulering av striderna kunna bli precis lika mycket "Military Simulation" som att lalla runt och bygga skit och glo in i skogen hela spelet?

Det tar ju sketlänge att tex anfalla ett begyggt område och etablera en perimeter runt det och jaga rätt på alla badguys, om man kollar på tex "The battle for Marjah" så finns det ju gott om tillfällen att lajva och bygga försvar och ha tråkigt och interagera med civila i området och allt vad man kan göra om man börjar bli trött om avtryckarfingret.

edit: Vi håller ju på med detta som underhållning. Filmerna visar allt såsigt action för att det är det som är underhållande att se på?

Re: Milsim

Postat: mån jan 07, 2013 7:09 am
av Finnen
Baserad på din beskrivning är speedball perfekt för dig, om du inte är beredd att göra något av det som faktiskt förekommer i verkligheten så är milsim inget för dig, har själv iaf aldrig varit på en militär övning där man inte kommer undan uppgifter som vaktpass tex.
Därtill låter det som att du har fått en verkligen felaktig bild av milsim, jag beskrev aldrig att det inte blir strider under spelen, bara att dessa inte är huvudsakliga fokuset.
Vill du ha strider bara för stridandets skull kan du ju alltid anmäla dig till Berget eller arrangera något eget som passar bättre in i den egen bild av ett milsim.

Re: Milsim

Postat: mån jan 07, 2013 7:12 am
av dariantel
Finns ju det som folk kallar för scenariospel, oftast spel som är några timmar över en dag där någon har i uppgift att hålla en punkt och några andra att ta över. eller liknande. Dessa brukar inte kallas milsim eftersom man mellan spelen eller så ofta pausar eller inte bryr sig om något runt omkring anfall / försvar så att säga. Kanske detta som passar dig bäst.

Mil-sim är självklart inte endast vakta en plats utan action. däremot kan man få räkna med flera timmar utan skjuta då man får göra massa annat, annat som lika gärna kan vara spana, smyga, eller vakta bas transporter mm... och man vet aldrig när eller om fienden dyker upp.
Mil-sim är för dem som vill få lite mer äkthets känsla över det hela genom att utöka det man gör och hur man gör det.

Re: Milsim

Postat: mån jan 07, 2013 9:18 am
av ohman
Håller med ovanstående talare (skribent?), testa scenariospel, har kört ett flertal vid det här laget och tycker att det är otroligt roligt. Mer aktivt än milsim, men fortfarande inte speedball på något vis.

Re: Milsim

Postat: mån jan 07, 2013 10:39 am
av Djihani
Det är mycket möjligt att speedball är min grej.

Jag vill bara uppgradera mitt söndags-spelande till lite högre krav på gear och scenario och story och åka iväg och campa med laget och ha med bilen i spel.

Jag undrar bara om detta scenario måste vara fredligt?

Jag vill inte simulera militärövning. Så kul tyckte jag inte den delen av lumpen var. Vi kittar som Rangers och det finns en "visa din Direct Action kitt" tråd på forumet. Rangers ser man int på sega vaktposter :D De ligger på en slaf (detta behöver jag inte nödvändigtvis simulera under spel mer än nödvändigt) och sen åker de ut och kickar ass tills de utfört en spexifik uppgift. Dessa kan absolut ta mer än två timmar och ibland balla ur tillräckligt för att täcka ett helgspel, det är sådana tillfällen man gör filmer om, inte om när soldater har tråkigt i basen - sånt hamnar på youtube under military funny/fail compilations. Kan man inte simulera ett scenario där allt redan har ballat ur eller är på väg att göra det?

Men kan man inte ifrågasätta några av de mer fasta inslagen i spel? Måste Respawn vara en dö-tid? Kan man inte tänka sig att spawnande spelare kan hantera uppgifter som bas-försvar kanske? Kan inte detta rätt genomfört minska två tråkiga moment för alla inblandade?

Med allt detta sagt så står jag gärna och glor in i skogen också för de andras spels skull om det bara bjuds tillräckligt med roligt för mig med.

Jag behöver absolut inte åka på alla spel och alla spel behöver inte anpassa sig till mina behov, men jag hade gärna sett en sådan variation att det fanns spel som jag passade på. Det är dessa jag försöker hitta innan jag behöver sabba upplevelsen för mina medspelare.

Sedan har man också ett lag att hålla sig till med många individuella viljor.

Scenariospel låter kul, tror laget var iväg på ett söndagsspel förra året som passar in på detta och åtminstone hade gearkrav.

Men där lär man knappast se allt häftigt shebang folk släpar med sig till storpel?


Ps. Vi arrar redan "speedball" på hemmaplan

Re: Milsim

Postat: mån jan 07, 2013 11:06 am
av ohman
Beror på vad du menar med shebang :)

Har varit på ett par scenariospel som har haft ett pågående scenario i två dygn, dock var det ingen som faktiskt spelade på natten då de flesta bestämde att öl, chips och samkväm var att föredra framför att krypa runt i mörkret :D Men om du menar fordon, MREs, och bivacker så är det nog inte så vanligt förekommande på sådana spel nej, då är det nog milsim som gäller.

Men ett alternativ är ju givetvis att anordna ett spel efter egna önskemål? Då kan du ju bygga upp det som du själv vill?