hur smörja co2 pistol?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
flexxo

hur smörja co2 pistol?

Inlägg av flexxo »

tjenare! har precis köpt mig en co2 pistol, närmare bestämt en steyr m9-a1. köpte samtidigt silikonolja för att smörja vapnet, nu till min fråga.
-hur och VART ska jag smörja?
jag vet om att jag ska ha nån droppe i magasinet, på packningen till co2patronen, men mer? behöver hjälp!

tack på förhand!

Frantiic

Re: hur smörja co2 pistol?

Inlägg av Frantiic »

Ingen expert på pickor, men kolla youtube. Finns massor av videos på det :)
I reject your reality and substitute my own!

Necronomica

Inlägg av Necronomica »

är det blowback? :)
men det vanligaste är ju att man smörjer hammaren och hela den biten samt där uppern glider mot lowern :) kanske även kammaren som gasen skickas in i och sen skickar iväg kulan :) man behöver inte smörja alls mycket då vanliga co2 patroner har lite smörjmedel i sig ^^ (blev osäker nu, kan ha blandat ihop det och att det ör gas som smörjer självmant XD )
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!

dariantel

Inlägg av dariantel »

Gas smörker till viss del själv. inte Co2 på samma sätt.
Man bör smörja båda varianterna dock, särskilt hoppup gummi och packningarna på magasinet. smörj gärna alla rörliga delar. torka bort överblivet smörj så det inte ligger sådant i drivor överallt.
men jag är precis nylärd själv så ingen expert, kolla youtube som sagt.

flexxo

Inlägg av flexxo »

det är en non-blowback, den har fö. ingen hammare heller. man laddar inte co2patronen i magasinet utan i handtaget, eller vad det nu kallas. är nybörjare inom detta området!

Cowbra

Inlägg av Cowbra »

Mitt första airsoftvapen var en co2 pistol från Teknikmagasinet.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... %2f7%20Co2&
Den är noblowback och rätt så pålitlig. Jag brukar använda den på vintern om jag skulle behöva köra med sidearm.
För att kunna smörja den internt så brukar jag sprejja lite siliconsprej på den delen i magasinet som möter co2patronen. Men har även använt co2patroner med smörjmedel. Det räcker att köra en patron då och då om man använder den flitigt. Och har den legat oanvänd under en lång tid så brukar jag köra med en patron, den första, när jag börjar använda den och sen gå över till vanliga co2. De är lite dyrare än vanliga patroner och luktar lite när man skjuter, pga av smörjmedlet i patronen. Men ett 5pack räcker gott o väl över ett år för mej.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... r%205-pack&

flexxo

Inlägg av flexxo »

har kikat lite på domdär smörjpatronerna, ska nog slå till med ett 5-pack vid nästa beställning. tänkte bara så jag inte missar att smörja någon viktig, intern del eller så, så hela pistolen ger upp :)

tack för svaren jag fått!

EDIT: om jag laddar i en co2 patron och skjuter, säg 2 mag. och sen vill jag lägga undan vapnet. då tar jag givetvis ur patronen och den överblivna kolsyran pyser ut, men det kommer att frysa sönder oringen/packningen. kan jag då skjuta ut större delen av kolsyran utan kulor? eller går vapnet sönder av det?

Necronomica

Inlägg av Necronomica »

bättre att låta på tronen sitta i :) den håller packningen fräschare längre :) dvs ger den längre livslängd :)

och sen har ALLA vapen som drivs av någon sorts gas en hammare som slår till ventilen så att den släpper ut luft (om den nu inte är en elektrisk ventil, vilket är väldigt väldigt ovanligt)
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!

flexxo

Inlägg av flexxo »

Här har jag hört annorlunda.. Med co2 ska man ALDRIG förvara en patron i vapnet när det vilar.?! Co2 har sönder packningen och den kommer börja läcka efter ett tag, det är vad jag läst mig till, som de flesta sagt!

Jasså, på så vis. Om jag förstått rätt så är hammaren den saken som sitter längst bak på vapnet, och rör sig vid varje avtryck?
Men det finns alltså dom som inte syns också? För jag har ingen sån längst bak! Eller hur är det? :)

fet_apa

Inlägg av fet_apa »

Yep stämmer, du har en intern hammare som inte sticker ut.
<insert 'cool' one-liner here>

Skriv svar