Vad gör olika uppdateringar?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Burre08
Inlägg: 3
Blev medlem: tis okt 02, 2018 5:04 am

Vad gör olika uppdateringar?

Inlägg av Burre08 »

Hej!
Lite nyfiken har en specna arms Sa-c08.
Och funderar vad följande uppgradering av vapnet gör?

Längre precisionspipa?
Flat hop?
Mosfet?
Pistong?

Jag är mest ute efter längre räckvidd men inte gå över cqb då jag använder m90 fjäder i
Instagram: Airsoft_Burre

perlenbacher
Inlägg: 282
Blev medlem: lör dec 21, 2013 3:51 am

Re: Vad gör olika uppdateringar?

Inlägg av perlenbacher »

*Längre precisionspipa
Kan ge dig bättre precision och rakare kulbana på vissa avstånd beroende på dimension och kulvikt.
*Flathop
Om utfört korrekt, ger dig en jämnare och bättre kontakt mellan gummi och kula vilket ökar backspin på kulan och gör att den flyger både rakare och längre.
*Mosfet
Beror helt på vilken mosfet då det finns mosfets i olika prisklasser, (200-1200ish).
Men essentiellt så skyddar det din bössa från elhaveri vid switch assembly och ger dig en massa andra olika funktioner såsom active brake, precocking. Gör din bössa rappare och skonar gearboxen från ev. stress med cyklingsproblem. Vissa går även att programmera till semi only eller 3rnd burst, vilket kan va en cool attribut om det är ens grej..
*Pistong
Pistong är ganska vanligt att dem pajjar. Så kallad kuggsallad, dem kan även spricka i bakkant. Öppnar man gearboxen kan de va bra att byta den och även korrigera "Angle of engagement", vilket egentligen betyder vilken kugg på pistongen som ska kontakta kuggen på Sector gear, det drevet som kontaktar pistongen. Detta gör man också för att minska stress/friktion och energin som krävs av motorn att dra bak fjädern.
När du öppnar gearboxen kan det även va en bra ide att byta till en dubbeloringad nozzle, Täta mellan cylinderhuvud och cylinder vid behov, och även shimma om och torka bort överflödigt fett och smörja om.
Har du quick change spring på din gearbox så ta ur fjädern först, gör ditt liv enklare av en massa anledningar, främst så behöver du inte se dum ut och leta efter delar som flugit runt.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

Burre08
Inlägg: 3
Blev medlem: tis okt 02, 2018 5:04 am

Re: Vad gör olika uppdateringar?

Inlägg av Burre08 »

Wow tack. Trodde jag behövde ställa 1000 frågor efter jag har fått svar. Du svara på dom frågorna 😂
Senast redigerad av 1 PFT Hagbard, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Citering av inlägg direkt ovanför.
Instagram: Airsoft_Burre

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Vad gör olika uppdateringar?

Inlägg av MiqaFox »

Att tillägga är att precisionspipor generellt sett är tightare, vilket i de flesta fall kommer att ge en viss ökning i utgångshastighet. Samma sak om man förlänger pipan.

Sen ökar inte flathop backspin. En ökning av backspin ger mer lyftkraft, vilket resulterar att i att kulan sticker upp i luften (samma sak som att justera hoppen för mycket), vilket inte är den önskade eller resulterande effekten. Det finns dock hop-lösningar som upplevs ha bättre effekt än andra, likt flathop, R-hop eller kvalitativa gummin. Det finns också hypoteser om varför det är så, t. ex. att hop appliceras stabilare med minskat vobbel som leder till att hoppen bibehålls längre och därför ger en längre räckvidd. Däremot är det inget som är särskilt studerat och det finns inga direkta sanningar.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

perlenbacher
Inlägg: 282
Blev medlem: lör dec 21, 2013 3:51 am

Re: Vad gör olika uppdateringar?

Inlägg av perlenbacher »

MiqaFox:

Du påpekade två av mina ord... Kom igen... Hela grejen med hopup är att ge kulan backspin för en rakare och längre kulbana... Självklart får du ju sedan ställa in hoppen efter egen smak och kulvikt..
Airsoftare alltså...
Senast redigerad av 1 PFT Hagbard, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Citering av inlägg direkt ovanför.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Vad gör olika uppdateringar?

Inlägg av MiqaFox »

Poängen var inte att märka ord, du behöver inte ta illa upp. Det finns så mycket missförstånd och myter inom communityn, försöker bara se till att informationen är förståelig och riktig. Något som är särskilt viktig för någon ny till hobbyn.

Om man vill ligga kvar under CQB-gränsen så är det i min bok självklart att belysa en ökad anslagsenergi vid byte till precisionspipa, så att ingen köper saker som den sen inte kan använda.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Vad gör olika uppdateringar?

Inlägg av ohman »

Vi kan också belysa att en längre pipa inte innebär bättre precision. Pipa, kulvikt och cylindervolym behöver stämma överens för att allt ska lira optimalt.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Skriv svar