M4 hjälp

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
a8med
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 18, 2015 11:11 am

M4 hjälp

Inlägg av a8med »

Hej,

Jag är relativt ny inom airsoft och har köpt en begagnad M4 då jag inte vill investera allt för mycket i en hobby innan jag provspelar lite. Men mitt problem är att min M4 inte riktigt fungerar som den ska. Den matar inte ut kulor och när den väl skjuter så går dom väldigt sakta annars rullar dom ut i stort. Finns det någon i stockholm som gillar att meka med airsoft och skulle kunna tänka sig hjälpa mig? Bjuder på en pizza :D

Swalas
Admin
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm
Lag / förening: AirsoftSverige.com
Aktiv sedan: 1999
Ort: Stockholm

Re: M4 hjälp

Inlägg av Swalas »

Jag skulle ju verkligen vända mig till den du köpte bössan av så denne får förklara varför bössan är som den är.

a8med
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 18, 2015 11:11 am

Re: M4 hjälp

Inlägg av a8med »

Köpte den av han för ca ett år sedan och han nämnde att det var ett fel med den men inte visste vad det var. Jag tänkte att jag bör klara av att fixa det då jag är rätt teknisk men efter ca ett år av felsökning till och från har jag inte kommit någon vart :(

Bergius
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 15, 2016 2:14 pm

Re: M4 hjälp

Inlägg av Bergius »

Det finns ett gäng möjliga anledningar till ditt problem.

Gemensamt för alla de möjliga orsakerna är otäthet.

1. För att utesluta att din hop är otät kan du ta ut pipan ur din upper. Håll för pipmynningen och där kulorna kommer in i hopen underifrån, blås/trycksätt sedan i det hålet som är kvar. Är det tätt?

2. Hopupgummi. Om test nr1 var tätt kan du ta isär din hop och ta bort gummit. Finns det olja på/inne i gummit? Många smörjer sina plattformar med silikonolja vilket har förödande konsekvenser för hopen. Hur verkar gummit? Torrt/sprucket?
Testa med ett nytt gummi, maple leaf 70° har alltid funkat i mina AEGer..

3. Kulor. Det finna riktigt dåliga kulor på marknaden, vissa är så ojämna och dåliga att de inte matar ordentligt. Ett bra alt kvalitet/pris är swiss arms/king arms

4. Cylinder/pistong/nozzle Om de 3 ovan punkterna är gucci men problemet kvarstår finner du felet i cylinder, pistong, nozzle.

Punkt nr 4 inbegriper att öppna din Gearbox. Kolla de 3 första punkterna först, återkom om problemet kvarstår så tar vi det där ifrån. Det viktiga att komma ihåg är att du kommer kunna fixa din M4, det handlar bara om att hitta grundproblemet.

Have fun!
"If it jiggles, it's fat"
A. Schwarzenegger

a8med
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 18, 2015 11:11 am

Re: M4 hjälp

Inlägg av a8med »

Tack för svar.

Så det jag har gjort för att utesluta dina lösningar är följande.
Jag har bytt ut hopup huset mot en från en annan bössa som fungerar utmärkt och det gjorde ingen skillnad i den trasiga. Använder samma kulor jämt så det har nog inte något att göra med kvaliteten. Och ja jag satte eltejp mellan cylindern och hopup huset för att vara hundra på att det är tätt men det förändrade inget heller. Så enda kvar att göra är egentligen att öppna hela gearboxen och kolla så allt ser bra ut där inne men det känns lite sådär att göra det själv.

Bergius
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 15, 2016 2:14 pm

Re: M4 hjälp

Inlägg av Bergius »

Cylindern sitter inne i Gearboxen, antar att du menar Nozzlen.

Har du satt eltejp mellan hop och nozzle? Jag försöker verkligen inte vara dryg men det finns inget sätt eltejp kan användas för att göra det tätt mellan hop och Nozzle..

Min rekommendation baserat på det du skrivit är att:
1. Lämna in din M4 på en verkstad.
2. Kolla på och lära dig av https://m.youtube.com/watch?v=0nHHu-E2KC8 och liknande videor. Det mesta finns att hinna på Youtube.

Lycka till!
"If it jiggles, it's fat"
A. Schwarzenegger

terman59
Inlägg: 12
Blev medlem: tor aug 09, 2018 5:44 pm

Re: M4 hjälp

Inlägg av terman59 »

Om du bor i Stockholm. Gå in till röda stjärnan och fråga, de kan ju en del om airsoft

a8med
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 18, 2015 11:11 am

Re: M4 hjälp

Inlägg av a8med »

Ok jag kan nu konstatera att det är kompressions problem. Öppnade upp den och satte fingret framför nozzeln och avfyrade ett par gånger. Kände inget luft tryck alls. Så någonstans är det väldigt otät.

Någon som vet vad det kan landa på att lämna in den till röda stjärnan?

Swalas
Admin
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm
Lag / förening: AirsoftSverige.com
Aktiv sedan: 1999
Ort: Stockholm

Re: M4 hjälp

Inlägg av Swalas »

Eller kolla med Urban Operator, dom kör AEG nu med.

a8med
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 18, 2015 11:11 am

Re: M4 hjälp

Inlägg av a8med »

Öppnade upp gearboxen och tog en titt. Var rätt mycket skräp där inne och en del sand i cylindern. Gjorde rent och smörjde och nu funkar det fint :D

Skriv svar