utgångshastighet med 0,2 inomhus???

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
waciu4tnyaw7
Inlägg: 1
Blev medlem: mån aug 20, 2018 12:25 pm

utgångshastighet med 0,2 inomhus???

Inlägg av waciu4tnyaw7 »

Vilken utgångshastighet med 0,2 brukar gälla om man spelar i CQB eller inomhus?

hört att det är imellan 80 och 100 m/s

Hulk
Inlägg: 7
Blev medlem: tor sep 14, 2017 8:14 am

Re: utgångshastighet med 0,2 inomhus???

Inlägg av Hulk »

Det dom flästa brukar gå på är
http://www.vsaf.se/?p=13
Där ser du olika kulvikter och vad dom får gå i
Och cqb enligt den är 100 m/S med 0.20

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: utgångshastighet med 0,2 inomhus???

Inlägg av HrodgarHippie »

Det du har hört om "mellan 80-100" KAN vara de olika kulvikterna, eftersom (avrundat neråt) gäller

100 m/s för 0.20
89 m/s för 0.25
84 m/s för 0.28

Detta är som sagt de mest vedertagna reglerna på många spelarenor som är satt av VSAF, som har blivit en sorts standard.

Dessa hastigheter ger dig klassificeringen "CQB" och innebär att du har inget (0 meter) säkerhetsavstånd, dvs teoretiskt FÅR du skjuta någon point blank.. även om jag hoppas att du har förnuftet att faktiskt inte göra det. :roll: :lol:

Combat102
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 10, 2018 2:32 am

Re: utgångshastighet med 0,2 inomhus???

Inlägg av Combat102 »

Regelverket börjar ju likna den världskända svenska byråkratin med en miljon regler och spelare som inte tål ett minsta blåmärke.
Efter ha gjort 3 FN-missoner varav 2 i Afghanistan och blivit beskjuten och stjutit tillbaka PÅ RIKTIGT så tycker jag det är på tok för mycket regler angående Joule och utgångshastighet. Risken att det gör ont om du blir träffad ökar ju faktiskt relaismen och bidrar till att folk rycker inte fram i fårskockar som man ser på de flesta filmer från Airsoftspel och milsim.

Ni simulerar krig men tål inte att få ett blåmärke ??? Allvarligt,säkrast är ju att ni bara skriker " pang" då för då risken borta att ni blir så"svårt skadade" att ni får ett blåmärke. Det är tur att försvaret inte består av airsoft eller milsimspelare för de hade ju inte vågat visa sig i skarp miljö då de kan få lite värre följder än just ett blåmärke, ex. typ ett ingångshål i pannan och ett stort utgångshål i bakhuvudet :)

Av ovanstående orsaker tänker jag själv inte använda mina airsoft vapen till annat än drilla transitions och snabbskytte.
Hade regelverket varit generelt 500 fps ungefär och det inte hade varit så mycket överkänsliga spelare så kanske även jag varit med, men så är dock inte fallet.
Ps. Jag har provat att blivit skjuten med ca 500 fps på bar överkropp på ca 5 meters avstånd och ja det gör ont och vid något tillfälle gick kulan genom huden och satte sig men so what, det är därför man inte rycker fram i fårskocks formeringen . Jag har även deltagit i några riktiga spel men det blev avbrott hela tiden för någon "tjej utklädd till kille" hade blivit träffad och det gjorde såååååååå ont...därav inget mer sånt för mig.

My 2 cents.

/ Mattias

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: utgångshastighet med 0,2 inomhus???

Inlägg av ohman »

Mattias, du förstår att airsoft generellt är en hobby. Inte faktiskt krig?

Vill du kriga på riktigt så är absolut försvarsmakten + FN uppdrag rätt ställe att vara på, och airsoftbanor helt fel ställe. Det låter som en toppenidé att du håller dig undan andra spelare och endast använder dina airsoftbössor för träning och prickskytte!

Ps. Du får alldeles utmärkta blåmärken på CQB-spel, även om vapnen ligger på 1J. Däremot behöver du inte klämma ut kulorna som finnar efter att du spelat klart, vilket de flesta ser som en fördel ;) Ds.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

buran
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 17, 2018 2:33 pm

Re: utgångshastighet med 0,2 inomhus???

Inlägg av buran »

Mattias måste vara den tuffaste killen i landet, en youtube-kommentar i kött och blod.

charliebrown
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 03, 2016 11:07 am

Re: utgångshastighet med 0,2 inomhus???

Inlägg av charliebrown »

Combat102 skrev:
ons aug 22, 2018 3:06 pm
Av ovanstående orsaker tänker jag själv inte använda mina airsoft vapen till annat än drilla transitions och snabbskytte.

Hejdå!
Låt inte dörren träffa dig i baken på väg ut.

Combat102
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 10, 2018 2:32 am

Re: utgångshastighet med 0,2 inomhus???

Inlägg av Combat102 »

buran skrev:
fre aug 24, 2018 9:34 am
Mattias måste vara den tuffaste killen i landet, en youtube-kommentar i kött och blod.
Och du den vekaste tjejen i er"tuffa" airsoft värld.

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: utgångshastighet med 0,2 inomhus???

Inlägg av jowe »

Hej Combat102 kul att du också varit på mission, kanske var vi där samtidigt. Men skillnaden mellan airsoft och krig är att krig är påriktigt och airsoft är en lek. Självklart finns det utrymme för att höja utgångshastigheten något, men till vilken nytta? Du ska ju ändå bara markera en träff och varför ska jag utsätta mig för risken med utskjutna tänder etc i onödan?
Se det som en vanlig övning med försvarets lasersystem istället.

Combat102
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 10, 2018 2:32 am

Re: utgångshastighet med 0,2 inomhus???

Inlägg av Combat102 »

Hulk skrev:
mån aug 20, 2018 1:42 pm

http://www.vsaf.se/?p=13

Om några år har den där A4 sidan blivit en pärm och man måste studera regler i en vecka innan man ens kan prova på.
Det skulle ju drastiskt minska chansen för nyrekrytering till er sport, därför jag tar upp det.
Låt inte de bestämmande göra även detta till en byråkrati-djungel, precis som i övriga sport-Sverige.

Detta är ett tips i all välmening så påhopp undanbedes.

Skriv svar