Hjälp med att uppgradera A&K Masada en aning!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Sernemo

Inlägg av Sernemo »

Hej

Idag fick jag hem ett paket som innehöll bland annat min första bössa: en A&K Masada samt 2 st nya fjädrar den ena 120 m/s den andra 110 m/s och jag söker nu en guide(helst video eller en med BRA bilder) har kollat runt på youtube men hitta bara en som byta precpipa men det va inte samma som på min då jag har en liten "insects-skruv" (tror jag det va) extra och va inte riktigt säker på om jag skulle ta bort den. :?

Sen skulle det vart trevligt om jag hade kunnat få tips på internadelar jag bör byta lite senare och gärna lite på hur jag ökar ROF:en :D

ohman

Re: Hjälp med att uppgradera A&K Masada en aning!

Inlägg av ohman »

Hej och välkommen till airsoftandets underbara (och dyra) värld! :)

Är osäker på gearboxversion i Masadan, så jag överlämnar det med varm hand till någon som kan det bättre.

Gällande ROF så finns det flera alternativ, men det enklaste är antagligen att investera i en high speed motor eller ett kraftigare batteri (modell 11.1V eller ett 7.4V Lipo beroende på vad du har nu, och hur rädd du är om insidan). Sen ger en svagare fjäder också en ökning i ROF då motorn behöver jobba mindre för att spänna den. Utöver detta finns givetvis alternativet att byta till andra kuggar internt som ökar hastigheten.

Uppgraderingsmässigt så är oftast hop up-gummi och spacer en bra investering, kostar inte många kronor och kan ge en rejäl skillnad i precision, samma gäller precisionspipa dock kostar den en aning mer normalt sett ;)

Vad ska du använda bössan till? För skogsspel så funkar det fint med både 110 och 120, men tänk på att du oftast kan få en högre utgångshastighet om det är tätt i vapnet, så se till att chrona den när du får chans. Vill du kunna lira CQB med den så bör du investera i en svagare fjäder då 100 m/s brukar vara övre gränsen för att slippa säkerhetsavstånd.

Lycka till!
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Sernemo

Inlägg av Sernemo »

Tack så mycket för tipsen sen gearboxen ska va en ver. 2 tror jag då den ska va samma som i m4/16 har satt i ett 7,4V lipo i den.

Gällande Motor så vilket märke är "bäst"? Har förövrigt 2 hop up gummi hemma från guarder det ena är svart och det andra genomskinligt men har inte en aning hur jag ska byta det utan att slå sönder pipan... Sen har jag även en Madbull Tight Bore prec pipa 6.03. Bössan ska antagligen chrona runt 310ish fps vilket ska va väldigt lågt för kinakloner(?) men har annars en 90 fjäder hemma liggandes som borde passa bättre för CQB.

Sen har jag hört att folk bytar ut hop up huset på masadan så skulle den få en riktig ökning i räckvid men vad för någon passar till den?

ohman

Inlägg av ohman »

Om den chronar 310 fps (ca 95 m/s) så är den klockren för CQB, du behöver inte byta något i det fallet. Att byta fjäder är ett mindre projekt om du inte har en quick spring change feature på gearboxen (osäker om A&K har detta men har för mig att Magpuls variant har). Så vill du kunna köra överallt så kan du helt enkelt låta fjädern vara.

Systemas motorer ska vara bra (men vansinnigt dyra), Element och Guarder ska vara bra med men jag har inte 100% koll på detta. Har tyvärr dålig koll på Masadan i övrigt, men någon här på forumet har säkerligen bra koll :)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Sernemo

Inlägg av Sernemo »

Kollade men inget enkelt med att ta ut fjädern på den här jäkeln! :(

Vet du möjligt vis vilken storlek jag ska ha på motorn? Tror det borde vara lång men vågar inte chansa!

Förövrigt fick jag precis bytat till prec pipan och guarders genomskinliga och får gå ut och piska han när det blir ljust :lol:

Blixten9

Inlägg av Blixten9 »

Det är lång motor du ska ha till denna.
Original hophuset är skräp, min sprack på en gång! Finns utbytes i metall/alu som ska vara bättre men inte hunnit byta ännu. Själv kör jag med Systema A-Z motor, Deep Fire 6.02 pipa, Reapsgummi samt Ascu v2 för känslans skull:)
Har 120 fjäder i för skogsbruk o funkar fint.

Myt4z

Inlägg av Myt4z »

Jag har en dream army hi torque motor i min Magpul Masada, funkar alldeles utmärkt. Lagom rof med ett 7.4v lipo och 120 fjäder. Motorn kan jag rekommendera iaf.

Sernemo

Inlägg av Sernemo »

Okej vad för hophus ska jag köpa är det bara ett standard m4? Tror jag kör på Systema motorn då den verkar bra. ^^

Vad är Reapsgummi och Ascu v2? :o

Edit: Jag kollar på en deep fire prec pipa där det står att den är för m14 men den borde väll passa min alltså tänkte inte på längden för jag vet att den är förlång men passar den vi fästet?
Senast redigerad av 1 Sernemo, redigerad totalt 0 gånger.

ADAM

Inlägg av ADAM »

Snacka med Aggressor Studio. De är experter på bl.a. Masada!
http://www.facebook.com/pages/Aggressor ... 0187580635
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Sernemo

Inlägg av Sernemo »

Tack för tipset! Skickade ett meddelande till dem alldeles nu! :D

Skriv svar