Vad saknar jag innan jag kan börja?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av ohman »

Ja, det är samma bössa. Bara 1000:- dyrare än den jag länkade ovan :)

Edit: Visserligen skriver inte RS ut att det är version 2, vilket gunfire gör, så möjligen så har inte den på RS ställbart fjädertryck.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Evojenza
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jul 28, 2018 10:02 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av Evojenza »

ohman skrev:
mån jul 30, 2018 7:46 am
Ja, det är samma bössa. Bara 1000:- dyrare än den jag länkade ovan :)

Edit: Visserligen skriver inte RS ut att det är version 2, vilket gunfire gör, så möjligen så har inte den på RS ställbart fjädertryck.
Blir den från Polen.
Nackdelar med ett highcap?

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av ohman »

Det rasslar när du rör dig. Kallas ganska ofta för maracas :D Du behöver skruva upp dem emellanåt för att de ska mata kulor (det finns ett hjul på undersidan). Du får inte byta magasin lika ofta?

Det är egentligen inga större nackdelar, men midcaps är trevligare att spela med vanligtvis. Dock klarar du dig rätt länge med 1-2 high caps eftersom de innehåller 350-400 kulor styck.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Evojenza
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jul 28, 2018 10:02 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av Evojenza »

ohman skrev:
mån jul 30, 2018 8:06 am
Det rasslar när du rör dig. Kallas ganska ofta för maracas :D Du behöver skruva upp dem emellanåt för att de ska mata kulor (det finns ett hjul på undersidan). Du får inte byta magasin lika ofta?

Det är egentligen inga större nackdelar, men midcaps är trevligare att spela med vanligtvis. Dock klarar du dig rätt länge med 1-2 high caps eftersom de innehåller 350-400 kulor styck.
Vilken vikt är lagom? På kulorna alltså? Inne och ute då.

Q10 Odde
Inlägg: 26
Blev medlem: tor maj 10, 2012 9:37 am
Lag / förening: TF18
Aktiv sedan: 2007
Ort: Bromma

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av Q10 Odde »

Skulle köra 0,25 eller 0,28

Evojenza
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jul 28, 2018 10:02 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av Evojenza »

Q10 Odde skrev:
mån jul 30, 2018 5:08 pm
Skulle köra 0,25 eller 0,28
Kanon. Tusen tack allihopa.
Hur är det med batteri? Måste jag byta ut det direkt?

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av ohman »

Nej, du måste inte byta ut det direkt, men de batterier som kommer med bössorna brukar inte vara speciellt bra.

Att investera i ett lipobatteri eller två är bra, men det kan du absolut göra senare. Speciellt då du mest troligt behöver köpa en speciell laddare till dessa batterier med.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Evojenza
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jul 28, 2018 10:02 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av Evojenza »

ohman skrev:
tis jul 31, 2018 10:03 am
Nej, du måste inte byta ut det direkt, men de batterier som kommer med bössorna brukar inte vara speciellt bra.

Att investera i ett lipobatteri eller två är bra, men det kan du absolut göra senare. Speciellt då du mest troligt behöver köpa en speciell laddare till dessa batterier med.
Va bra. Något särskilt man ska titta efter och äkta sig för när det gäller lipo?

Tusen tack till alla som svarat.
Särskilt stort tack till "ohman" som tagit tid och svarat på alla dumma frågor som vi noobs kommer med.

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av jowe »

Viktigt med batterierna är att inte överlsdda men köp en smartladdare (som visar när batteriet är fulladdat) och ett lipobatteri det är en värd investering, så mycket miliampär som möjligt. Börja med ett 7,4 lipo om det inte är annonserat att bössan klarar 11 lipo. Men precis som tidigare skribent uttryckt så funkar batteriet du får med i början, dock en huvudvärk att ladda då du behöver räkna på hur länge du ska ladda utan smartladdare. Med lipobatterier så är det dock viktigt att det inte blir helt urladdat så om bössan börjar sacka så är det dags att ladda batteriet. Vidare så ska du behandla batterier på laddning som en het platta hemma, dvs du går inte hemifrån och har någorlunda uppsikt, inget gå och lägga sig och låta det ladda över natten. En brandsäcker påse är ett bra förfaringssätt när du inte använder batteriet och lämna det inte i bössan utan ta ut när du är färdig :)

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av ohman »

Håller med ovanstående. Lipo brinner bra, och bör därför hållas under uppsikt.

Jag brukar handla batterier från hobbyking.com (turnigy nano-tech), de har även bra laddare (IMax B6, ej klon).

Bra pris, snabb leverans, om du beställer från lagret i Nederländerna.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Skriv svar