Vad saknar jag innan jag kan börja?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Evojenza
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jul 28, 2018 10:02 pm

Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av Evojenza »

Hej allihopa!
Hoppas att detta forum inte har dött ut.
Är en "noob" som behöver tips på vad jag har glömt i min utrustning.
Har tänkt att spela inne och mindre ute när det finns tid.
Kan bli bara någon gång då och då. Har ju ändå barn, hus, vanligt jobb och jobbar som deltidsbrandman.
Men har ju alltid haft ett brinnande intresse för vapen och sånt.
Har nyligen beställt en HK G36c aeg från umarex. Kommentera gärna om det var ett bra val.
Köpte även extra mag och bio-kulor från HK. 0,25g.
Kläder har jag sedan min vandring i skogen.
Ansiktsskydd är ju lämpligt att använda. Tips?
Vapenvård. Vad behöver jag och brukar det ingå något?
Säkert glömt något.
Hoppas att någon svarar.
Mvh Jens

lubbe
Inlägg: 45
Blev medlem: lör mar 23, 2013 8:28 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av lubbe »

Du har glömt det allra viktigaste: ett par bra skyddsglasögon.
Utöver det så bör du trimma ner din bössa till under 100m/s om du vill spela inomhus, inget större projekt nör du har quick spring change på bössan så beställ en ny fjäder och byt så är du i hamn sen.
Åk och spela och känn efter, titta vad andra har och skapa dig ditt egna kit efter dina behov.

Evojenza
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jul 28, 2018 10:02 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av Evojenza »

Hej.
Tänkte att ett heltäckande ansiktsskydd borde funka. Eller räcker det med skyddsglasögon och ev en tygtub till resten?
Den är under 100m/s från början.
Borde räcka till man är lite varm i kläderna.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av ohman »

Umarex G36 är en trevlig bössa, att den gör under 100 m/s brukar vara ett krav för inomhusspel. Så du kommer inte behöva trimma upp den heller med största sannolikhet.

Det finns massor med olika ansiktsskydd. Problemet med de flesta är att det är svårt att sikta med dem på. Dock finns en modell som har tyg på sidorna och nät framför mun/näsa, denna är den enda modell som jag tyckt fungerat bra.

Köp separata skyddsglasögon, då kan du välja hur du vill göra med mask efter omständigheter.

Tandskydd är bra om du inte använder mask. Med detta sagt brukar jag bara spela med en shemagh (palestinasjal) runt hals/mun om jag inte använder nätmask.

Exempel på mask: http://www.taiwangun.com/en/masks/pdw-h ... aign-id=19

Edge Eyewear gör bra skyddsglasögon till extremt bra pris. Finns på samma sida som masken ovan.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Evojenza
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jul 28, 2018 10:02 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av Evojenza »

ohman skrev:
sön jul 29, 2018 8:39 am
Umarex G36 är en trevlig bössa, att den gör under 100 m/s brukar vara ett krav för inomhusspel. Så du kommer inte behöva trimma upp den heller med största sannolikhet.

Det finns massor med olika ansiktsskydd. Problemet med de flesta är att det är svårt att sikta med dem på. Dock finns en modell som har tyg på sidorna och nät framför mun/näsa, denna är den enda modell som jag tyckt fungerat bra.

Köp separata skyddsglasögon, då kan du välja hur du vill göra med mask efter omständigheter.

Tandskydd är bra om du inte använder mask. Med detta sagt brukar jag bara spela med en shemagh (palestinasjal) runt hals/mun om jag inte använder nätmask.

Exempel på mask: http://www.taiwangun.com/en/masks/pdw-h ... aign-id=19

Edge Eyewear gör bra skyddsglasögon till extremt bra pris. Finns på samma sida som masken ovan.
Hej.
Va bra. Har dammsugit nätet efter all info om denna. Tror att den blir bra.
Hur länge brukar ett batteri hålla?
Nätmasken verkar bra. Lättare att andas tänker jag.
Hur många har en form av väst? Är det vanligt?

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av jowe »

Umarex G36 är superbra bössa att börja med, var även min första. Den har snabbyte för fjäder om du nån gång ska spela utomhus. Då behöver du inte öppna upp hela för att byta utgångshastighet. Om du kollar miliamperstyrkan på batteriet och tar det x1.7 så får du ut typ hur många kulor du kan skjuta med batteriet. Väst eller bälte för att hålla magasin är värt att tänka på, kostar inte så mycket heller. Bra tunmregel är 6+1 magasin, alltså ett i bössan och sex i västen.

Evojenza
Inlägg: 22
Blev medlem: lör jul 28, 2018 10:02 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av Evojenza »

jowe skrev:
sön jul 29, 2018 4:20 pm
Umarex G36 är superbra bössa att börja med, var även min första. Den har snabbyte för fjäder om du nån gång ska spela utomhus. Då behöver du inte öppna upp hela för att byta utgångshastighet. Om du kollar miliamperstyrkan på batteriet och tar det x1.7 så får du ut typ hur många kulor du kan skjuta med batteriet. Väst eller bälte för att hålla magasin är värt att tänka på, kostar inte så mycket heller. Bra tunmregel är 6+1 magasin, alltså ett i bössan och sex i västen.
Så jag behöver 7 magasin direkt? Kommer jag ens leva så länge så jag hinner göra mig av med det? :D
Jag kommer ha två st 48/mag

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av Gidappa »

Det är nog en bra ide som jowe säger. Dom flesta andra lär springa runt med en massa midcaps som håller minst ca 80 kulor styck. Så det blir ju ett rejält underläge.

Och så slipper du fylla på magasin så ofta.

Pettsson
Inlägg: 42
Blev medlem: ons maj 09, 2012 9:12 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av Pettsson »

Du bör absolut ha en väst, chestrigg eller liknande och jag rekommenderar helt klart 6 mag på ca 100skott/mag.

lubbe
Inlägg: 45
Blev medlem: lör mar 23, 2013 8:28 pm

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Inlägg av lubbe »

Den info jag hittar så gör den över 100m/s.
Kan vara värt att chrona innan så du inte åker på spel och inte får använda bössan.

Skriv svar