För kraftig pistol?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Lizard
Inlägg: 45
Blev medlem: tor feb 06, 2014 10:10 am

För kraftig pistol?

Inlägg av Lizard »

Tja. Köpte en ny pistol pga att förra krångla. Har kronat den och den ligger på ca 1,2 joul och 110m/s med 0,20g kulor. Ser på Vsaf's tabell att den då ligger på klass Auto A med 5m säkerhetsavstånd.

Nu kommer frågan. Kan jag köra med en tyngre kula t.ex, 0,28g för att få ner hastigheten till låt oss säga 90m/s och då kunna köra den men 0 m (klass cqb) säkerhetsavstånd? :roll:

Erebus
Inlägg: 123
Blev medlem: ons dec 17, 2014 8:01 am

Re: För kraftig pistol?

Inlägg av Erebus »

Kort svar nej.

Det är inte m/s som spelar roll utan joule så även med tyngre kulor så har du samma (eller ibland högre) joule och därför samma säkerhetsavstånd.
På Vsaf's tabell är m/s med endast som en riktlinje så man lättare ska veta vart man bör ligga, men det är joulen som står i början av raden som man ska gå efter, egentligen skulle den kunna vara utan m/s delen. Sen vet jag inte om alla banor kör så men efter vad jag förstått är det så den ska utläsas.

Lizard
Inlägg: 45
Blev medlem: tor feb 06, 2014 10:10 am

Re: För kraftig pistol?

Inlägg av Lizard »

Okej, tack då vet jag.

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: För kraftig pistol?

Inlägg av alexoyeah »

Gas eller co2? Nu på sommaren när det är varmt kan kvaliteten på gaserna spela roll. Testa med en mindre kraftig gas och se hur det går.
not one step back

Micke_A
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 03, 2018 1:20 pm

Re: För kraftig pistol?

Inlägg av Micke_A »

Vad är det för pistol?

Jag köpte en KWC 1911 och bytte nozzle så nu går den under 1 J.

Tror inte det finns CQB nozzlar till alla pistoler dock.

Min nästa picka blir en green gas(dock ska de uppenbarligen inte vara så bra när det är kallt har jag hört).

Lizard
Inlägg: 45
Blev medlem: tor feb 06, 2014 10:10 am

Re: För kraftig pistol?

Inlägg av Lizard »

Jag kör med co2. En Kwc 1911 jag med :) Okej ska kolla upp det och beställa hem det. Tack! :)

Lizard
Inlägg: 45
Blev medlem: tor feb 06, 2014 10:10 am

Re: För kraftig pistol?

Inlägg av Lizard »

Micke_A håller co2 patronen lite längre när man kör med lägre joul eller slösar man bort en del av trycket?

Micke_A
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 03, 2018 1:20 pm

Re: För kraftig pistol?

Inlägg av Micke_A »

Ok, men då löser du det lätt, lite skruva men inte så farligt och finns bra klipp på youtube. Här är nozzeln jag köpte:
http://www.frysenairsoft.se/product/upp ... evar/24233

Jag använder inte pistolen tillräckligt mycket/ofta för att veta om det räcker längre eftersom jag aldrig skjutit slut på en patron. :D

Tror dock jag läst nånstans att det inte blir nån skillnad.

Lizard
Inlägg: 45
Blev medlem: tor feb 06, 2014 10:10 am

Re: För kraftig pistol?

Inlägg av Lizard »

Okej tack så mycket för hjälpen :D

butoiasdevin
Inlägg: 1
Blev medlem: mån aug 07, 2023 11:50 am
Aktiv sedan: 2022

Re: För kraftig pistol?

Inlägg av butoiasdevin »

Tack för informationen

Skriv svar