Trimma/upgradera vapen

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Vertigo
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 25, 2018 7:03 am

Trimma/upgradera vapen

Inlägg av Vertigo »

Hej!

jag har precics börjat med airsoft och snabbt märkt att de flesta som sprayar ner mig med 4000 kulor på några sekunder inte har stock vapen, jag skulle vilja byta fjäder,hop-up och få min bössa att gå snabbare men har ingen erfarenhet alls inom detta ämne. min tanke var först att betal ngn men om jag inte hittar någon skulle jag gärna vilja lära mig så jag kan göra det skälv. min fråga är då om nån av er kan någon firma/affär som skulle kunna trimma mitt vappen eller bågot bra sätt att lära sig på.

Mvh Vertigo

Morgan
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 22, 2015 7:38 am

Re: Trimma/upgradera vapen

Inlägg av Morgan »

Vad har du för grejer nu och vilken är din spelstil?
Jag själv har en M4 som är allt annat än stock men jag har aldrig använt full auto på den vilket verkar vara vad du är mer ute efter. Utrustning bör anpassas efter ändamålet så om du kunde börja med att berätta lite om vad du har för spelstil och vilken/vilka banor du vill köra på (skog, bebyggelse eller blandat) samt vilket vapen du har så kan vi börja grotta lite mer i vad som passar för dig.

Ang. firma/affär så beror det lite på vart du bor, men jag rekommenderar att du lär dig meka själv om du inte tycker att en skruv, mutter och lite lortiga fingrar är det värsta som finns. Blir billigast så och lättare i längden när man kan sin bössa utan och innan och själv kan göra små tweaks (på plats t.o.m) för att få den att gå bättre utan att behöva lämna in den varje gång.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Trimma/upgradera vapen

Inlägg av ohman »

Sen beror det på vad du menar med "Jag vill få min bössa att gå snabbare".
Menar du fler kulor per sekund? Eller menar du hårdare, dvs högre utgångshastighet.

Intressant nog så är det så att den ena motverkar den andra. En bössa som skjuter många kulor per sekund skjuter sällan hårt, och tvärs om. Bygger du en som skjuter både hårt och snabbt så kommer du ha rejält slitage.

Att få bössa att skjuta snabbare är inte svårt alls:
* Lättare fjäder
* High torque motor
* Mosfet
* High speed kugg

Klart.

Att få en bössa att skjuta hårdare är inte svårt heller:
* High torque motor
* Hårdare fjäder
(* High torque kugg)

Klart.

Att få en bössa att skjuta rakt och konsekvent kräver lite mer pill dock:
* Hop up gummi - Mjukt gummi med H-spacer (alternativt flathop + tillhörande nub)
* Täta hela gearboxen - Polera insidan av cylindern, se över pistonghuvud och o-ringar så allt är snortätt, se över cylinderhuvud och o-ringar så allt är snortätt, se över nozzle och o-ringar så allt är snortätt, se över tätning mellan nozzle och hop up gummi så allt är snortätt. Du fattar troligen :D
* Bra hop up hus
* Bra pipa - Den behöver inte vara lång men den ska vara slät på insidan. Längden ska vara anpassad efter din cylindertyp och kulvikt. Detta kräver ofta lite trial and error för att hitta rätt kombination för just din bössa. Prometheus, PDI, etc är bra val, Madbull Steelbull är ett bra budgetalternativ.

Oavsett så håller jag med Morgan ovan. Om du inte har några speciella hinder så är det rekommenderat att lära dig att mecka själv, eller skaffa en rejält stor plånbok om du vill att andra ska göra jobbet åt dig :D

Ps. Kuggbyte innebär shimningsarbete. Det är tråkigt som satan, men värt att göra för att få en gearbox att snurra på så bra som möjligt. Mosfet är bra i alla byggen.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Vertigo
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 25, 2018 7:03 am

Re: Trimma/upgradera vapen

Inlägg av Vertigo »

Hej, såg precis era svar och har funderat lite. det ända med att mecka själv är att jag inte vill förstöra bössan men ska antagligen inskaffa en till reserv bössa på lördag så jag kan mecka lite med min egen. angående vad jag har för bössa så kör jag på en ar15 replik (CM0.69) pch just nu så skjuter den ganska dåligt även fast den har ca 420 fps, jag förstår att göre fps betyder inte rakare utan att det är oftast en bra hop men jag tror att det iallafal påverkar hur rakt och hyr lånt kulan går men om jag har fel så för du gärna rätta mig. just nu spelar jag skogsspel på en ganska stor bana i skåne där jag första gången lånade ett vapen som var en devil m4 killen jag lånade av viste inte mycket mer om att mecka än hur man byta fjäder men sa att igenom att sänka fjädern till en m90 iställt för m140 så gick kulan mycket rakare och länge min tanke var nu att om ni skulle kunna rekomendera några delar att sätta i för jag kan inte en kategori för ar15.

(all hjälp är uppskattad)

ps vill få min bössa att gå rakare och längre men även höja rps lite om det går

Morgan
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 22, 2015 7:38 am

Re: Trimma/upgradera vapen

Inlägg av Morgan »

Jag letade efter vilken AR15 (M4) du har och tror du har en sån här, rätta mig om jag har fel. ohman ovan har redan listat det som kan vara bra att titta på om man vill att bössan ska gå som man vill samt belyst den trade-off man oftast måste göra mellan högre rof (rps) och högre utgångshastighet (fps el. m/s). Om din bössa är helt stock (om du köpt den ny eller begagnat av någon som inte har ändrat något i den så är den det) så finns det ett par saker som jag skulle ha gjort för att få bössan att gå bättre och inget av det behöver vara särskilt svårt.

Har du ställt in din hop-up något när du varit på spel? Ledsen om det är en dum fråga men vill i alla fall kolla. Om du vill att bössan ska skjuta långt så ska kulan kröka upp en liten aning (inte mycket alls, bara så att det är precis märkbart). Om du behöver kolla hur man ställer in hoppen på din bössa så är sitter det ett litet svart hjul som du kan se om du drar tillbaka ditt charging handle så sitter det bakom luckan (dust cover) som öppnas på högersidan. Det kan man skruva på med eller moturs för att få mer eller mindre hop. Som sagt, jag ber så hemskt mycket om ursäkt om detta redan är uppenbart för dig.

Nu för att svara på din fråga på riktigt, vad behöver du byta för att få din bössa att gå rakare/längre/snabbare. Det är något som de allra flesta av oss som spelar airsoft kämpat med åt minstone någon gång (förutom de som köper Novritsch eller TM och är nöjda från start vad jag märkt).
Om du har ställt in din hop-up så bra det bara går men fortfarande inte tycker att bössan skjuter tillräckligt rakt eller långt så kan du göra något av det som ohman beskriver:
* Hop up gummi - Mjukt gummi med H-spacer (alternativt flathop + tillhörande nub)
* Täta hela gearboxen - Polera insidan av cylindern, se över pistonghuvud och o-ringar så allt är snortätt, se över cylinderhuvud och o-ringar så allt är snortätt, se över nozzle och o-ringar så allt är snortätt, se över tätning mellan nozzle och hop up gummi så allt är snortätt. Du fattar troligen :D
* Bra hop up hus
* Bra pipa - Den behöver inte vara lång men den ska vara slät på insidan. Längden ska vara anpassad efter din cylindertyp och kulvikt. Detta kräver ofta lite trial and error för att hitta rätt kombination för just din bössa. Prometheus, PDI, etc är bra val, Madbull Steelbull är ett bra budgetalternativ.
Jag rekommenderar själv flathop för att det är väldigt enkelt och billigt och har gett mig väldigt bra resultat. Jag byggde min första flathop av en liten bit av min sambos skärbräda som jag tyckte var lagom hård, funkade sjukt bra, men för den som inte vill dissekera matlagningstillbehör så finns det färdiga kit att köpa som också visserligen kräver lite pill men inget som jag inte tror att du fixar genom att spedera lite tid med att göra eftersökningar på nätet. Vad som krävs för att göra en flathop konvertering är:

- Kunskap
- Tålamod
- hopup gummi
- hopup nub

kolla på youtube om du vill se hur flathop kan gå till, ett exempel är den här videon där de gör en snabb flathop med köpta delar, den är inte på något sätt heltäckande men ger en introduktion till hur det kan gå till.
För att komma åt innerpipan och hopuphuset behöver du separera din bössas upper från din bössas lower. Detta görs genom att avlägsna en (1) pin/skruv, det är inte svårare än så, men det bryter med största sannolikhelt garantin om du gör det på en ny bössa. Jag hittade en video på där de tar issär en cyma m4 här som bör funka för dig också.

Din pipa är ganska grov (6,08) så det är möjligt att du vill ha en som har en lite mindre diameter, men viktigare är antaligen som ohman säger att den är jämt och slät på insidan (den behöver även göras rent ibland precis som en riktig bössa, så om du inte har ett kit för att göra rent innerpipan så kan det vara värt att titta på). Min pipa är 6.04, för karbiner så tror jag inte att någon här skulle tycka att det är värt att ha något mindre än 6,03, har man en väldigt trång pipa så blir den väldigt känslig för smuts och kvalitén på kulorna. För att byta pipa behöver du:

- Kunskap
- Tålamod
- en pipa

Innerpipor är lite olika så hitta en som passar din bössa, gör lite eftersökningar på nätet för att hitta vad som passar din bössa.

En annan sak som kan vara värt att testa är att köpa lite tyngre och lite bättre kulor, jag rekommenderar Green Devil Bio, antingen 0.28 eller 0.30. Med "bättre" kulor menar jag kulor som har en bättre tollerans för ytjämnhet vilket kommer hjälpa din bössa att skjuta mer konsekvent. Här finns det dock en fallgrop och det är att med tyngre kulor men med samma fjäder så kommer du eventuellt att öka kulans energi när den lämnar bössan (ett studerat fenomen) vilket riskerar att höja dig över gränsen för din klass vilken nu borde vara Auto B som ger dig ett säkerhetsavstånd på 10m. Nästa klass är semi och vad jag förstått så tror jag inte att du vill hamna där (du kan till och med bli förbjuden att spela med din bössa eftersom vissa kräver att man inte har ett auto-läge med en bössa som ligger i semi-klassen). Här skulle det hjälpa att veta vad din bössa kronade (om ni gjorde en kronografering på förra spelet, vilket ni bör ha gjort) och vad du har för kulvikt i dagsläget för att se om du riskerar att gå över gränsen för din klass. Det ser utt att sitta en m120 fjäder i din bössa nu vilken inte bör ta dig över gränsen för auto B men det beror på hur tät din låda är. Tätare bössa = mindre förluster = högre utgångshastighet = högre anslagsenergi = högre klass. Detta är inget konstigt utan varierar alltid från bössa till bössa och till och med från fjäder till fjäder (fjädrar blir slitna eller kan tillverkas lite annorlunda vilket gör att de kan variera lite i sin hårdhet)

Om du vill byta fjäder för att få en högre rof eller för att ev. kunna skjuta med tyngre kulor så verkar det som om du har en vanlig v2 låda i bössan vilket också innebär att du måste ta isär växellådan för att kunna byta fjäder. I videon jag länkade ovan tar de isär växellådan och tar ut fjädern så där kan du ju se hur det går till. Det finns garanterat fler, bättre och mer detaljerade videos på hur man byter fjäder i en v2 låda så här rekommenderar jag att du letar runt lite. Så vad du behöver för att byta fjäder är bara:

- Kunskap
- Tålamod
- en fjäder

som ohman säger innan, om du vill att din bössa ska skjuta konsekvent behöver du göra din låda tät, om du öppnar lådan för att byta fjäder så kan det vara en bra idé att kolla upp lite källor på hur man kan täta sin låda då du ändå har den öppen så slipper du ta isär den igen. Här behöver du kanske inte köpa något utan det är bara tålamod och armbågsfett som gäller, och kunskap såklart.

En annan sak jag tänkte på är vilket batteri du har nu, bössan du har ska tydligen kunna rulla på antingen vanliga 2-cells-LiPo á 7.4 V eller 9.6 V batterier, 9.6 verkar vara med som standard men man vet ju aldrig. För en elmotor gäller att högre spänning = högre rotationshastighet och högre ström = högre moment. Alltså kan du få bössan att rulla snabbare om du har ett batteri med högre spänning. Sätt dock för bövelen inte i ett 11.1 V LiPo bara för det, det sliter på lådan mer och kan t.o.m ge kuggras eller förstöra pistongen om man sätter ett batteri i en bössa som den inte klarar av. Det går såklart även att uppgradera alla dessa komponenter för att köra på andra batterier men 7.4/9.6 bör vara tillräckligt.

Ta allt jag skrivit med en stor näve salt, jag är bara en person på ett forum på nätet och ingen expert. Om du ska meka med bössan så tycker jag att det är helt rätt att du ställer frågor och tar reda på så mycket du kan innan du gör något, även om det mesta inte alls är särksilt svårt. Titta gärna på flera olika källor och öka förståelsen för det du vill göra innan du sätter det i praktik.
Bara för att avsluta så kan jag säga att jag själv har en M4 som inte heller sköt särksilt rakt eller långt när jag köpte den, men efter att ha tätat min gearbox m.h.a bl.a nytt pistonghuvud och genom att göra en flathop åt den så skjuter den numera riktigt rakt och fint och jag har fått träffar på omkring 50m utan problem med en m100 fjäder i den och med green devils .30g kulor.

Hoppas det hjälper och hoppas fler kommenterar på tråden.

Vertigo
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 25, 2018 7:03 am

Re: Trimma/upgradera vapen

Inlägg av Vertigo »

tack så hemskt mycket för din långa och mycket undervisande svar, jag kör på 0.25 kulor för att det var det de sa man skulle ha när jag köpte bössan. jag har ställt in hoppen så bra jag kan och hade tänkt prova att fixa en falt hopp och eventuelt en tunnare pipa på 6.03. annars hade ja väl tänkt mig att försöka på att täta gearboxen men jag återkommer så fort jag får resultat(tar lite tid antagligen eftersom jag på lördag ska på nyvångs airsoft loppis och kika på delar samt reserv bössa.

Morgan
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 22, 2015 7:38 am

Re: Trimma/upgradera vapen

Inlägg av Morgan »

Hoppas det hjälper, är som sagt bra om man letar efter info från så många ställen som möjligt. Jag har själv haft förmånen att känna några som har kunnat lära mig det jag behövt hitills. Om du ska på loppis försök få med dig någon polare som kan lite om airsoftvapen så är sannolikheten större att du kommer hem med något som du blir nöjd med =) Annars, ha så kul!

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Trimma/upgradera vapen

Inlägg av ohman »

Vertigo skrev:
mån maj 28, 2018 6:15 am
jag förstår att göre fps betyder inte rakare utan att det är oftast en bra hop men jag tror att det iallafal påverkar hur rakt och hyr lånt kulan går men om jag har fel så för du gärna rätta mig.
Ofta är det så att du tappar mer i säkerhetsavstånd än du vinner i räckvidd. De största skillnaderna jag märkt hittills är tiden det tar kulan att nå sitt mål, och att du har lite större chans att träffa någon som står bakom buskar eller annan vegetation.

Men ja, givetvis ger en högre utgångshastighet lite mer räckvidd om allt annat är identiskt. Men oftast inte så stor skillnad som folk tror.

Dock har hop up mycket större inverkan. Finns fina exempel på cqb trimmade bössor med flathop som skjuter längre än 130-trimmade skogsbössor.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: Trimma/upgradera vapen

Inlägg av Oerlikon »

Om det går att ställa in lika mycket hopup på 130 bössan som på CQB- bössan så går den så klart längre än CQB- bössan med samma kulvikt, fysikens lagar gäller även inom airsoft.

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Trimma/upgradera vapen

Inlägg av Marcules »

Är bössan ny eller begagnad? Om den är begagnad skulle jag bara byta hop gummi och göra rent pipan i första hand. Nu för tiden brukar även budgetbössor skjuta helt ok direkt ur kartong om man bara använder bra kulor, så vilket märke är det på dina 0.25?

Och gör den inte det så skulle jag börja med exakt samma saker ändå, gör rent pipan, byt till ett bra hop gummi och använd bra kulor.

I frågan om FPS eller RPS har du redan fått bra svar så det kommenterar jag inte.
-:Skogsfrisk:-

Skriv svar