Vett o ettiket i CQB?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
wallrick
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 04, 2017 5:14 pm

Vett o ettiket i CQB?

Inlägg av wallrick »

Tjena! Jag har spelat nästan exklusivt med en CQB-trimmad AEG under mitt första år i denna sport. Därför e jag ganska frisk med att springa in på fienden och hamnat i olika CQB situationer där det utbyts skott intensivt, och det hela är adrenalinhöjande o spännande så pass att man kanske lätt missar en träff.

Det har skett situationer där jag inte känt/hört/sett någon träff på mig själv och lyckats komma undan så pass att jag måste stanna fråga min/mina utskjutna motspelare om dom träffade mig, när vi skjöt mot varandra. I mitt försök att få klarhet att allt gått rättvist i våran eldstrid så rycker oftas dom bara på axlarna och tar upp sin deathrag. Och jag har stannat mitt spel och tappat tempot, för att snacka med utskjutna spelare.

Är det bättre att fortsätta spela tills jag vet att jag är träffad, och låta motståndare själv påpeka att dom träffade mig, och på deras ord ta den träffen? Min uppfattning från att spelat ett tag är att folk ofta håller igen sina åsikter för att undvika eventuella argument, och snackar hellre skit om någon med andra spelare. Jag vill ju inte vara känd som den där "snubben som rusar in och inte tar sina träffar" på fältet.

Poyjs
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 15, 2012 5:33 pm

Re: Vett o ettiket i CQB?

Inlägg av Poyjs »

Känner igen situationen.
Nu är detta ju mer på personlig nivå om hur man fungerar och tänker men JAG personligen gör som så att om jag nu då likt din situation rusar in i ett rum och det blir skottlossning, kulor viner o far och jag misstänker att jag kan ha blivit träffad, även om jag inte till 100% känt eller sett kulor träffa mig, så tar jag träffen. Dels för att undvika som du säger BS i safe om att " aaa va fan den snubben tar ju aldrig träff " och sen är man som människa ganska duktig till att kanske inte våga säga ifrån då för att man vill undvika konflikt.

Så tänker jag iaf.

EDIT: Kan tilläggas att 20-30% av alla dom träffar jag ROPAT i alla mina år varit falska, men för mig varit otydliga då jag inte varit säker.
Ta hellre en träff för mycket än en för lite.
****** skrev: och vad är AEG för nått och har min airsoft det?

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Vett o ettiket i CQB?

Inlägg av ohman »

Håller med, om du misstänker att du blivit träffad är det bättre att ta en träff, även om man är osäker.

Gladare medspelare, och uppmuntrar andra att bete sig på samma sätt :)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

wallrick
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 04, 2017 5:14 pm

Re: Vett o ettiket i CQB?

Inlägg av wallrick »

tack för era åsikter.

Känns som att man kan alltid sträva efter schysstare spel. Ska ha i åtanke att utveckla mitt medspel och gå steget extra, som te.x Poyjs. :D

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Vett o ettiket i CQB?

Inlägg av HrodgarHippie »

Samma här, spelar till 90% på CQB-banor gentemot "skogsbanor" så jag hamnar oxå ofta i tajta situationer. Jag är då av den intsällningen att jag hellre tar den och har kul, än bli den som aldrig tar träff "för jag måste vinna".. Många gånger händer det att jag kanske går runt en hörna, eller in i ett hus, eller sätter mig i ett skydd där FI plötsligt kan avlossa flertalet skott mot mig pga bristande uppmärksamhet från min sida. Även om jag inte ens fått ett enda skott på mig (eller missat att känna dem) så tar jag den träffen, för FI har helt enkelt varit så övermäktig min position att det skulle vara barnsligt att försöka skjuta tillbaka och ropa "DU TRÄFFA INTE, NAAH NAAH!!" :roll:

Hellre en träff för mycket, som sagt. ^_^

Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

Re: Vett o ettiket i CQB?

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Håller med ovanstående om att det kan vara svårt i hektiska CQB-situationer.
Var på CQB-spel som cannibal hippies arrangerade härom veckan. Då nämnde de en rättså bra grej. Ser du att du träffade motståndaren och är 100 på det så säg "DU är träffad" istället för "Ehm, träffade inte ja dig eller???" (bjuder ju upp till diskussion och stannar av spelet). Är du inte 100 så har du helt enklet inte rätt att säga nåt och om du blir utkallad som träffad så ta träffen och lita på din motståndare. Jag ser det som att man hjälper varandra att hålla reda på träffen och det funkar så såvida ingen missbrukar det!
I övrigt hade vi en riktigt bra dag men kul spel, minimalt med gnäll och utan konflikter.

En annan vettig grej är att sikta lågt när du förväntar dig FI runt ett hörn etc. Däremot ska man alltid förvänta sig skott på otrevliga ställen och själv ansvara för skydd utöver ögonen. Hade jag arrat spel hade minst ögonskydd + "halvmask" varit obligatoriskt.

Kanske inte vett/etikett men CQB är generellt roligare med semi only. Mer spring, mindre camp och mindre smärta.
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Metalman_666i
Inlägg: 65
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:19 pm

Re: Vett o ettiket i CQB?

Inlägg av Metalman_666i »

Jag har spelat till och från nu i över 10 års tid i blandade miljöer. Dock så föredrar jag CQB för att det är så jävla skoj. Personligen så kör jag enbart vapen med CQB-trim för att slippa säkerhetsavstånd oavsett var eller hur jag spelar. Sedan skjuter man inte nödvändigtvis längre eller bättre med högre trim. Mycket beror på vapnet och vad du har i det.

Men nu till saken. Jag spelar mestadels med VSAF som arrangör. Där har de som regel att om man är osäker så ta träffen. Vilket jag tycker är en bra regel. Det är lite det ni andra har skrivit också. Det är ju bättre att ta en träff för mycket än ingen alls :D. Som en gång på ett spel då var en det kille som stack fram runt en hörn bakom mig och vrålar TRÄFF och sedan skamset sänker huvudet och säger, jag menar ju PANG inte träff. Jag skrattade högt och tog träffen och gick lugnt därifrån. Han hade siktat på mig i en såpass lång stund att han kunde tömt halva sitt magasin på min rygg om han så velat. Vi båda skrattade och jag gav honom en high five och gick oerhört glad till respawn.

En annan situation var en gång att vi var 4 st inkl mig som skulle flanka motståndarna. Men de kom ut från två håll där vi stod och sprejade var på de andra 3 blev utskjutna och agerade mänskliga sköldar åt mig. Jag sköt snällt de två som sköt de andra. Varpå en av dem blev väldigt irriterad och sköt mig fast han vad utskjuten. Han sade att jag borde blivit träffad. Jag sade att jag kände ingen träff, de andra blev mina sköldar. Efter ett kort samtal om detta så tog vi båda träffarna och skakade hand och gick till varsin respawn. För mig är det ingen stor grej att ta en träff även om jag vet i detta fallet att jag inte blev träffad. Men med tanke på situationen så förstod jag att den andra misstänkte att han hade träffat oss alla och därav hade ett övertag.

Så gott folk. Behandla varandra med respekt ute på spelplan och då får ni förhoppningsvis respekt tillbaka :D
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

FoulWeatherFriend
Inlägg: 13
Blev medlem: fre maj 15, 2015 12:54 pm

Re: Vett o ettiket i CQB?

Inlägg av FoulWeatherFriend »

Vissa träffar märks inte alls, speciellt om de träffar väst/fickor/löst tyg etc. Ibland är det riktigt pinsamt när jag tittar på mina filmer från spel och ser kulor studsa på ärmarna eller situationer där jag borde ha tagit träff, som duellsituationer där det är orimligt att jag inte blev träffad men inte kände ett dugg. Så ibland hade det suttit bra med ett "Du, jag träffade dig där." Man blir ju utskjuten såpass ofta ändå att det inte är nån stor grej att ta en extra träff.

Skriv svar