Chrona

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Tengminator
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:33 pm

Chrona

Inlägg av Tengminator »

Hej!
Är ny till airsoft så har en snabb fråga (lyckades inte hitta något på internet)
När man ska lira ett game måste man alltid chrona med 0.2g kulor, eller gör man det med kulorna
man tänkt att använda under spelets gång?

Poyjs
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 15, 2012 5:33 pm

Re: Chrona

Inlägg av Poyjs »

Tjenna!

Du skall alltid chrona med den kulvikt du tänkt spela med.
Det var vanligare " förr " att man chronade med 0.20 kula just för att det gav ett resultat i m/s eller FPS som man sedan räknade om på vikten av den kulan man sen använde och detta kunde då bli osäkert.
****** skrev: och vad är AEG för nått och har min airsoft det?

Användarvisningsbild
mehailz
Inlägg: 295
Blev medlem: lör aug 11, 2012 9:08 am
Lag / förening: ODA-036
Aktiv sedan: 2009
Ort: Jönköping

Re: Chrona

Inlägg av mehailz »

Oftast så chronas det alltid i 0.20. Aldrig vart med om något annat :P

Pettsson
Inlägg: 42
Blev medlem: ons maj 09, 2012 9:12 pm

Re: Chrona

Inlägg av Pettsson »

När man pratar dvs:
-Vad gör din bössa?
-Den chronar 120m/s.
Då menar/syftar man att den chronar 120 meter / sekund med kulvikt 0.20.
Dock som tidigare inlägg säger bör man chrona med den kulvikt man spelar med då kraften (joule) är annorlunda mellan tex 0.20 och 0.28.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Chrona

Inlägg av ohman »

Jag är mer van vid att man får chrona med den kulvikt man spelar med. Det löser problem som joule creep och dylikt. Men det händer att en del fortfarande håller kvar vid att chrona med 0.20g.

Det är dock vettigare att chrona med den kulvikt du ska använda och gå efter joulvärdet som detta ger.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Skriv svar