några frågor från en intresserad person till dom som kört lite längre

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
90bubbel
Inlägg: 10
Blev medlem: mån apr 23, 2018 1:11 am

några frågor från en intresserad person till dom som kört lite längre

Inlägg av 90bubbel »

Så jag har tänkt att prova på airsoft nu om ett par veckor

Så jag har några olika frågor som jag skulle gärna vill ha svar på

först-hur ska jag hantera det när jag först kommer dit? (funderar på klacken)

brukar det finnas någon som förklarar gamemodet på plats eller måste jag memorisera reglerna innan

vad för handskar skulle rekommenderas att skaffa?

hur stor skillnad gör olika vikt kulor?

och en större fråga jag har, är hur många magazin rekomenderar ni att en nybörjare ska ha? Jag äger en ak 47 från cyma http://www.rodastjarnan.com/airsoft/cyma-028-ak47-13692

brukar det finnas några speciella kläd koder? vilka slags masker/kläder du får använda (jag förstår inga sexistiska eller hemska saker som nazist uniformer eller liknande) men förutom det

är det viktigt att ha en sidearm? pistol/annat mindre skjutvapen

Jag hoppas verkligen att jag kan komma in i det här, (speciellt gemenskapen) eftersom jag har varit deprimerad över ett längre tag nu och har blivit socialt klumpig/ovan och har problem med att prata med folk och liknande och detta får mig att tveka, men från vad jag sett så verkar de mesta i airsoft trevliga, så jag får hoppas antar jag

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: några frågor från en intresserad person till dom som kört lite längre

Inlägg av JonathanRL »

Packa upp och se till att du är klar för spel det första du gör.

Ja, det brukar finnas en person som förklarar vilket spel som skall spelas. Klacken är dock allmän mark så tycker man inte om förslaget kan man alltid komma med ett annat men majoriteten bestämmer.

Ett tråkigt svar men ett par tunna och bekväma skulle jag köra på.

Rätt stor skillnad faktiskt. Med en vanlig AEG bör du spela med 0.25 kulor, går den över 120 m/s eller har precpipa / bra hop skulle jag spela med 0.28. Anledningen är att de tyngre kulorna flyger stabilare.

Du bör ha så många magasin du behöver. Om du bara har ett high cap kan du ta med dig en flaska kulor ut och fylla på i fält. Annars är antalet magasin beroende på hur mycket du skjuter.

Du får komma klädd hur du vill men jag rekommenderas kläder avsedda för utomhusbruk.

Det är inte viktigt att ha ett sidearm men om du inte har ett föreslår jag att du är extra noga med ditt säkerhetsavstånd.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

90bubbel
Inlägg: 10
Blev medlem: mån apr 23, 2018 1:11 am

Re: några frågor från en intresserad person till dom som kört lite längre

Inlägg av 90bubbel »

man tackar, bra att veta

SalladGbg
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 20, 2018 10:18 pm

Re: några frågor från en intresserad person till dom som kört lite längre

Inlägg av SalladGbg »

Jag är nybörjare och har bara spelat två gånger ännu, men tänkte att jag kunde dela med mig ur ett nybörjarperspektiv.

Innan spel har det varit oordnad samling vid parkeringen (jag har inte spelat på klacken och vet inte hur det ser ut där) där nybörjare och erfarna löst hälsat medan utrustningen plockats fram, och snart har folk börjat gå upp mot själva spelområdet medan de sista trillat in. Väl inne i skogen har utrustning börjat packas upp och skyddsutrusning åkt på. Bössor har provskjutits och det har varit en förväntansfull stämning där den som eventuellt haft problem med sin utrustning fått hjälp i rimlig omfattning. De som har beställt kulor inom föreningen har gjort klart affärerna på plats.

Därefter har det varit samling där alla sett varandra och spelreglerna gåtts igenom. Även formaliteter som deltagaravgifter har gåtts igenom. Frågor om spelregler har tagits upp och lagindelning skett gemensamt. Lagens spawnpoints och andra speltekniska positioner har diskuterats och ändrats vid behov.

Första spelet jag var med på var det snö, så jag hade på mina vattentäta fordrade montagehandskar från jobbet, och de fungerade mycket bra. Andra spelet hade jag på mina nyköpta handskar från Armored Claw, med förstärkning på knogarna för att jag vill kunna krypa på nävarna utan att skada mig. Jag tyckte de kändes klumpiga innan spel, men tänkte inte på det under spelets gång. Vilka montagehandskar som helst med bra passform skulle jag rekommendera. Anledningen till att jag skaffade nya var att jag inte var nöjd med den mycket synliga färgen på de jag redan hade.

Jag kör vidare på kulvikten 0,30g, som var den jag kunde låna/köpa på plats när jag spelade med en lånebössa under mitt första spel. Generellt går tyngre kulor stabilare och lättare kulor fortare, med följden att tyngre kulor ger bättre precision och lättare kulor underlättar att träffa rörliga mål. Det finns guider och tips och råd, men inga enhälliga rätt och fel. Börja nånstans och prova dig fram med tiden. Det finns säkert någon på plats som skänker en näve kulor av annan vikt om du vill provskjuta.

Till lånebössan fick jag med fem midcap-magasin av mycket varierande passform. Till min egen bössa hade jag med fem midcap-magasin ut i skogen. Hittills har jag inte haft problem med att kulorna tagit slut, och har kunnat ladda om under spawn. Mitt tips är att ta med så många du kan bära med dig utan att de är ivägen eller svåra att nå. Fyra magasin på magen och ett i vapnet gjorde att jag hade gott om kulor och ändå kunde åla runt på marken vid behov. Jag har sex fickor i bredd och använde de fyra i mitten, för att inte några armrörelser skulle hindras.

Jag spelade i lätta camobyxor och svart hoodie första spelet, och svarta M90-byxor andra spelet. Jag vet sedan länge att jag gillar passformen på M90-byxorna då jag bär svarta till vardags, men eftersom jag haft problem att hitta min storlek med M90-camo gick det två spel innan jag fick tag på dem. Då kompletterade jag även med med en fältjacka av modell M90, men det viktigaste är att kläderna tål tuffa tag. Kamouflagemönster är inte särskilt viktigt för att ha kul ute på banan, då svarta eller nyanser av grått, grönt eller brunt gör dig nästan lika svår att se. Någon typ av knäskydd rekommenderar jag däremot starkt, oavsett om de är inbyggda i byxor för airsoft, av skumplast som i arbetsbyxor, eller sådana som spänns utanpå byxorna. Rejäla skodon är också viktigt, då de vanligaste airsoftskadorna är fotskador.

En pistol eller annat sidearm är inte nödvändigt per automatik. De används främst för att de skjuter lite lösare och kan användas på kortare avstånd utan risk för skador. Beroende på kulvikt och mynningshastighet är det olika säkerhetsavstånd som gäller, och om du inte får skjuta någon närmare än tio meter så kan det vara idé att fundera på ett sidearm. Själv kör jag CQB-trim och har ingen undre gräns på min bössa, och i skogsspel är det sällan du kommer närmare än 5 meter.

Jag har ett gott intryck av gemenskapen så här långt. Lycka till!

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: några frågor från en intresserad person till dom som kört lite längre

Inlägg av Oerlikon »

Ta med ett extra batteri, jag har varit på spel där folk fått hela dagen förstörd när batteriet dött och ingen annan har nåt att låna ut som passar.

Pettsson
Inlägg: 42
Blev medlem: ons maj 09, 2012 9:12 pm

Re: några frågor från en intresserad person till dom som kört lite längre

Inlägg av Pettsson »

Jag skulle rekommendera att du, oavsett spel, dyker upp med uniform och skyddsbrillor. Vad du sen spelar med för handskar eller vapen och gear kvittar sålänge DU är nöjd.
Stora öron är också ett tips. Lyssna och lär.
Följ sedan in i stora massan och gör vad alla andra gör helt enkelt.
Men innan allt detta är det ett stort plus om du tar dig tid här på forumet och läsa igenom all info som finns. ( framförallt nybörjardelen)
Detta brukar ge svar på de flesta frågor.

Kan också rekommendera skeppartorp istället för klacken. Mindre bana och i min mening bättre för nybörjare.

Lazerhead3000
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 13, 2018 10:16 pm

Re: några frågor från en intresserad person till dom som kört lite längre

Inlägg av Lazerhead3000 »

Jag är också ganska ny i Airsoft, och det jag kan rekommendera är en nätmask eller liknande. I Mitt första game blev jag skjuten i nyllet, mindre behaglig upplevelse. Glad att det inte träffade tänderna. Handskar är skönt men brillor är ett absolut måste, så lägg lite krut på det. Jag snålade och köpte ett par billiga Edge, dom skyddar mina ögon som dom ska, men imma is a bitch och dom immar mer än gärna igen. Så jag får krypa till korset och köpa ett till par men av bättre kvalitet.

Var trevlig, hälsa på folk och lyssna på dom på plats så kommer du ha exakt hur kul som helst! Svettig, blöt och skjuten i ansiktet flinade jag hela vägen hem efter mitt första spel.

Lycka till!

Användarvisningsbild
mehailz
Inlägg: 295
Blev medlem: lör aug 11, 2012 9:08 am
Lag / förening: ODA-036
Aktiv sedan: 2009
Ort: Jönköping

Re: några frågor från en intresserad person till dom som kört lite längre

Inlägg av mehailz »

Som ovan skrev, en nätmask för munnen eller munskydd som boxare har, så du skyddar dina tänder. Har fått tänder bortskjutna och det är ingen höjdare :P

Men vad du än gör, köp inga s.k "nätbrillor" som många nybörjare gör. Dom stoppar inte airsoft kulor, utan oftast splittras kulorna i nätet och in dina ögon eller så går dom rakt igenom och så är man permanent blind. Köp kvalite, som är ballistiskt kvalificerade.

Lycka till!

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: några frågor från en intresserad person till dom som kört lite längre

Inlägg av ohman »

mehailz skrev:
mån apr 30, 2018 7:17 am
Dom stoppar inte airsoft kulor, utan oftast splittras kulorna i nätet och in dina ögon eller så går dom rakt igenom och så är man permanent blind.
Nja, "oftast" är väl att ta i :D
Om kulor av vettig kvalitet används så ska de inte splittras. Men ja, vill man vara helt säker bör man alltid använda godkända skyddsglasögon. Om man har en tight budget finns Edge, som är både godkända och billiga, om inte så finns det en bunt att välja mellan.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Användarvisningsbild
mehailz
Inlägg: 295
Blev medlem: lör aug 11, 2012 9:08 am
Lag / förening: ODA-036
Aktiv sedan: 2009
Ort: Jönköping

Re: några frågor från en intresserad person till dom som kört lite längre

Inlägg av mehailz »

Fel formulerat. Antingen splittras de eller så går de rakt igenom. Summan av det hela, dom stoppar inte ett skit :P

Skriv svar