Banregler

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Piratesque
Inlägg: 36
Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm

Banregler

Inlägg av Piratesque »

Läste regler för något spel för en tid sedan som jag funderat lite över men minns inte var. Det handlade om när man skjuter genom dörr- och fönsteröppningar. Regeln sa att man var tvungen att sticka ut pipan så att andra spelare utanför kunde se och därmed undvika att springa rakt in i kulsvärmar. Detta med tanke på fps-regler osv, men som sagt minns inte var jag läste detta då jag skummat igenom så mycket airsoftrelaterat material på sistone.

Frågan som då uppstår är dels hur vanligt är detta och varför kan inte spelare tillåtas att använda sunt förnuft och undvika att blint rusa förbi eller rakt in i outforskat område?

Poyjs
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 15, 2012 5:33 pm

Re: Banregler

Inlägg av Poyjs »

Förstår din tanke och hur din fråga kommer upp, men jag vill ge mina 2 cent i min uppfattning så hoppas du förstår :)

Admin flytta denna till rätt tråd? :)

Vill ju påstå att det är helt tvärt om, att det är den som SKJUTER som ska ha sunt förnuft och tänka till innan man trycker av. Lika dant vid libanon-rensning och skjuta runt hörn utan uppsikt osv..... som inte ska/får tillämpas.
Har man spelat på Bockarby eller liknande SIB banor i landet så vet man att det är fönster dörrar fönster dörrar om vartannat hela tiden, och att man som spelare då hela tiden ska ge skytten ett företräde i att inte tänka kommer bara resultera i skador, detta är ju trots allt en " lek " och inget blodigt allvar, men vi ska ju inte skada varandra i onödan så att säga.

Jag vill hävda att om skytten inte kan skjuta i sin farliga riktning utan att med blir Blue on Blue fire så har skytten gjort fel. Man ska som skytt hela tiden tänka igenom sin stridsställning, både för en själv och för andra i laget. Det är ju trots allt för säkerhetens skull som denna regel finns och ska tillämpas.
Visst, ALLA ska vi ha sunt förnuft i oss när vi spelar, men i stridens hetta, och framför allt den som blir påskjuten vill inget annat än att komma i skydd, och då är det spriiiiiing som gäller, där försvinner tanken väldigt fort om att " hmmm det kan stå någon här innanför fönstret och ska skjuta,,,, " ja du förstår min poäng där ;)

Hoppas på du blev klok i mitt tänkande :)

EDIT: Jag har personligen aldrig råkat ut för det, men har varit med på spel då detta hänt.
Person går förbi fönster, 2 meter innanför det står en person med 125m/s bössa och 0.28 kulor, fullauto....... personen som gick förbi fick avbryta och åka hem pgr av att örat blev helt sönderskjutet och gick hål i huden på flertalet ställen. Så aj aj aj....
Senast redigerad av 1 Poyjs, redigerad totalt 0 gånger.
****** skrev: och vad är AEG för nått och har min airsoft det?

Piratesque
Inlägg: 36
Blev medlem: tor mar 15, 2018 7:23 pm

Inlägg av Piratesque »

Jo, du har en poäng med att även skytten ska ha sunt förnuft och kolla så ingen riskerar att träffas innanför fps-gränsen för sitt vapen. Grejen var den att mitt tänk låg i linje med real steel-taktik där man absolut inte ska avslöja sin position innan man skjuter. Har även sett flera YT's med Novritsch där han ibland sarkastiskt påpekar att (löst citat) "måste vara noobs" som sticker fram sina pipor.

Därav min fråga. Förstår att det skiljer från spel till spel och att på rena CQB-spel behövs inte denna regel.

Är en nybörjare som bara ville få lite klarhet, tack.

Skriv svar