Köpa i butik eller online?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Micke_A
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 03, 2018 1:20 pm

Köpa i butik eller online?

Inlägg av Micke_A »

Halloj!

Här sitter man nu, i svinkalla Finland, på 3 månaders jobbresa(bara 2 kvar dock), kollar airsoftklipp på youtube och plockar ihop fantasikorgar på diverse butikers hemsidor.

I maj ska ju dock fantasi bli verklighet och jag ska köpa på mig ett helt kit inkl allt. Eftersom jag gillar tanken på att ha kvar en lokal butik för den där gången man behöver något snabbt så tänkte jag knalla in på Röda Stjärnan i Gbg och shoppa loss. Dessutom får man ju då tillgång till personalens kunskap vilket är super för en newbie som jag är.

Dock har jag upptäckt en jäkligt irriterande sak när jag shoppat runt, och det är inte bara hos Röda Stjärnan detta gäller:
"Produkten är tillfälligt slut i lager."

Vilket är jäkligt störigt...

Jag ser framför mig hur jag står inne på RS i vår och personalen säger "Ja, den här produkten vore perfekt för dig, men tyvärr har vi den inte inne just nu, antingen kan du ta den här som är sämre eller så kan du beställa den från vår webshop.". Hela poängen med att gå dit är ju att slippa handla på nätet och få allt direkt samt känna på grejerna innan...

Å andra sidan, handlar jag från nätet (typ Gunfire eller Taiwangun) så kan jag spara massor av pengar. Så mycket att om en grej eller två inte skulle kännas toppen skulle jag kunna köpa något annat och ändå gå rätt mycket plus. Korgen på RS landade på cirka 16k och TG runt 10k, inte exakt samma grejer då men jag trooor att det mesta var ungefär likvärdigt.

Vad säger ni, skulle ni rekommendera mig att handla lokalt trots allt eller ska man chansa på online(får ju dock göra en del extra research själv först i så fall)?

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Köpa i butik eller online?

Inlägg av Callahan »

Om du ska handla på RödaStjärnan så skulle jag åka till butiken i Slutarp istället då dom har lagret där.
Annars har du ju Frysens nya butik som har stort utbud i sin sjukt snygga butik.
Annars har ju du Tacticalstore men det ligger ju långt upp i norr.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Voodoo 1
Inlägg: 72
Blev medlem: tis nov 12, 2013 9:35 pm

Re: Köpa i butik eller online?

Inlägg av Voodoo 1 »

Asså.... Om lokalt är Röda i Gbg, så vet jag inte riktigt om vara sig RS Slutarp, Frysen eller Tactical Store är särskild lokalt.....

Det varande sagt, så är de alla bra butiker och du kan säkert få hjälp "IRL" såväl som över nät/telefon på alla. Men förän du springer iväg och shoppar loss, så åk på ett par spel, se om du kan få testa lite olika vapen/märken, spana in utrustning osv innan du bestämmer dig. Ett helt kit kan bli ganska mycket och väldigt dyrt, särskild om du köper först o testar sen, kommer på att det inte riktigt var det du behövde, och så är det fram med plånboken igen. Har gjort det själv och den där plate carrier som blev använd ett fåtal gånger var inte helt så mycket värt i andra hand som den var ny, till trots för att den blev använd endast 3 gånger.

Sen är det ju inte säkert att allt du vill ha finns på samma ställe, så det kan mycket väl bli att köpa lokalt såväl som över nätet. Sånt som man kanske behöver lite kunskap i, vapen ex, kan ju vara bra att kunna gå till butik och få hjälp med. Kläder kan man oftast klra ut utan (jag menar, buxor funker i stort sett likadant världen över, med undantag av Kris Kross......).

Om du bor i Gbg, så är ju VSAF nära till hands, finns säkert got om möjlighet att testa utrustning på spelen. De hålls i stort sett varje vecka i Bergsjön och på sommaren även ute i Mölnlycke.
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

Micke_A
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 03, 2018 1:20 pm

Re: Köpa i butik eller online?

Inlägg av Micke_A »

Missade nog lite bakgrundsinfo. Har kört både airsoft och paintball tidigare på ren lek-nivå, har också varit på RS i Gbg en gång och kollat och känt på lite grejer så har hyfsat bra koll på vad jag vill ha och att jag vill köra igång. Men absolut, jag ska dra med några vänner till VSAF en gång eller två innan jag handlar loss.

Brukar köra på tanken att ska man göra något så ska man göra det ordentligt, så att köpa ett helt kit är självklart om jag väl börjar. Pengar är bara pengar, det kommer nya nästa månad. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Micke_A, redigerad totalt 0 gånger.

Voodoo 1
Inlägg: 72
Blev medlem: tis nov 12, 2013 9:35 pm

Re: Köpa i butik eller online?

Inlägg av Voodoo 1 »

Ah, ju, jag utgick från liten/noll erfarenhet, lät lite så i ditt inlägg, sorry :D
Tycker dock fortfarande att det finns nog av en fördel att köpa lokalt, särskild vapen och liknande som man kan behöva hjälp med innan man för egna skills/erfarenheter.

Ett tips i all välmening, det ogillas skarpt att citera postar strax ovanför det egna här på forumet ;)
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

Micke_A
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 03, 2018 1:20 pm

Re: Köpa i butik eller online?

Inlägg av Micke_A »

Tjaa, i praktiken så är jag väl rätt noobig när det kommer till utrustningen just.

Har gjort en lång lista på vad jag ska ha, men nu är frågan...
Vilken camo ska man börja med som NATO?
Gillar atacs, men det verkar inte alltid gå som NATO, så multicam kanske är bättre?
Vilken M4 ska jag köpa? Vill ha snäppet över nybörjare, normallång gärna med quick change system för fjädern.
Vilka märken är bra ens?


En djungel helt klart, trots att jag suttit och nördat ett par gånger i veckan i över en månad...

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Köpa i butik eller online?

Inlägg av ohman »

Det bästa är nog att antingen vänta med camo tills du hittar ett lag som du vill lira med. Sen shoppar du samma som de har, då slipper du köpa camo två gånger :)

M4, tja, om du vill ha prisvärda M4 modeller med quick spring change, kolla på Specna Arms på gunfire.pl eller gun-fire.co.uk (samma butik, lite olika lager).
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Köpa i butik eller online?

Inlägg av Callahan »

Asså.... Om lokalt är Röda i Gbg, så vet jag inte riktigt om vara sig RS Slutarp, Frysen eller Tactical Store är särskild lokalt.....
Läste lite snabbt så missade lite av texten. :oops:
Men en airsoft roadtrip med polarna är ju bara trevligt och ett bra tillfälle att diskutera inköp på vägen.
Hur många resor gjorde man inte till Höör/Combatzone i början av karriären. :lol:
Men visst man ska stödja den lokala handlaren om man vill behålla den.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Micke_A
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 03, 2018 1:20 pm

Re: Köpa i butik eller online?

Inlägg av Micke_A »

ohman skrev:
tor mar 01, 2018 9:41 pm
Det bästa är nog att antingen vänta med camo tills du hittar ett lag som du vill lira med. Sen shoppar du samma som de har, då slipper du köpa camo två gånger :)

M4, tja, om du vill ha prisvärda M4 modeller med quick spring change, kolla på Specna Arms på gunfire.pl eller gun-fire.co.uk (samma butik, lite olika lager).
Mjaah, visst det är klart. Väntar jag med uniform kan jag ju spara en tusing på 16k... Nah, lika bra att köra all in. Byxor och tröja kostar ju inte mer än en tusenlapp så i värsta fall så får jag väl köpa en till, är väl bra att ha flera olika I guess. Ska man göra det så ska man göra det ordentligt! :D

Hex
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 09, 2017 8:06 pm

Re: Köpa i butik eller online?

Inlägg av Hex »

Stöjda sin lokala butik i all ära, men bara för att de säljer utrustningen så finns ingen garanti på att de har stenkoll på allt. Sist jag var på RS i Göteborg så frågade jag om de hade några magasinfickor de kunde rekommendera för magasinen till Krytac Kriss Vector. Mannen i kassan kollade på mig som om jag vore en alien.

Just i det läget hade det nog vart bättre för egen del att handla på nätet, men det löste sig fint i slutändan ändå.

Skriv svar